Aviseringar
Rensa alla

esoterisk konst


Ämnesstartare

bidra!

här är roerich:

Image

Image

Image

Image


   
Citera
Ämnesetiketter

Snyggt som tusan![y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej esoterisk konst är den där målningstekniken då antar jag, men är det också ett krav att ha dom där Trägudars Land typ av motiven för att sorteras i det facket?


   
SvaraCitera

Räknas detta som esoterisk konst?[blush]

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Okej esoterisk konst är den där målningstekniken då antar jag, men är det också ett krav att ha dom där Trägudars Land typ av motiven för att sorteras i det facket?

nä, alltså, nu kanske esoterisk konst är ett dumt samlingsbegrepp, men jag tänkte på alla konstverk som går att anknyta till hemliga läror, oändliga tidspann eller ba' ren och skär mystik.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dzjugasjvili:

nä, alltså, nu kanske esoterisk konst är ett dumt samlingsbegrepp, men jag tänkte på alla konstverk som går att anknyta till hemliga läror, oändliga tidspann eller ba' ren och skär mystik.

Nja jag är ju lite kulturellt analfabet också måste vi komma i håg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Nja jag är ju lite kulturellt analfabet också måste vi komma i håg.

jag såg att du hade läst "dharma bums". kerouacs religiösa syn är svagt mystisk. esoterism är typ sådant som bara vissa initierade har kännedom om, mystik är en slags direkt personlig koppling till det gudomliga utanför etablerade religioner. det finns en speciell sorts estetik som korrelerar med sådana idévärldar; den involverar ofta en tydlig relation mellan ljus och mörker, diffusa motiv, återkommande mönster och så vidare. ibland snyggt, ibland meningslöst.

här är fredrik söderberg:

Image


   
SvaraCitera

dzjugasjvili:

här är fredrik söderberg:

Åh,omslaget till Junips Field <3


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

konst är härligt i alla dess former[bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

skulle kunna bidra med en del men orkar inte krångla upp mina favoriter just nu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dzjugasjvili:

jag såg att du hade läst "dharma bums". kerouacs religiösa syn är svagt mystisk.

Jo det finns en hel del buddistiska funderingar eller vad vi ska kalla det i den ja.

dzjugasjvili:

esoterism är typ sådant som bara vissa initierade har kännedom om, mystik är en slags direkt personlig koppling till det gudomliga utanför etablerade religioner

Ok intressant.

dzjugasjvili:

det finns en speciell sorts estetik som korrelerar med sådana idévärldar; den involverar ofta en tydlig relation mellan ljus och mörker, diffusa motiv, återkommande mönster och så vidare. ibland snyggt, ibland meningslöst.

Jo det låter som något med potential till intressanta motiv ja.
Det kan vara helt fel tänkt av mig nu men, lite i stil med musikvideon till jokerman? Inte så diffust men som kollage, video blir det lite mer diffust.

dzjugasjvili:

här är fredrik söderberg:

Den där gillar jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fan vad tråkigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Neofolk, om än enbart inom ljud


   
SvaraCitera