Aviseringar
Rensa alla

Espresso Maker är onda!


Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

har du kontaktat facket?

Inte än, ska göra det på måndag. Försökte lösa det utan att dra in dem, men nu har hon jag mailade med slutat svara så.. yeah. Är dock ej medlem i facket, så jag vet inte om de kan hjälpa mig.. är inte så insatt.


   
SvaraCitera

Jag har blåa skor:

Inte än, ska göra det på måndag. Försökte lösa det utan att dra in dem, men nu har hon mailade slutat svara så.. yeah. Är dock ej medlem i facket, så jag vet inte om de kan hjälpa mig.. är inte så insatt.

Tror LO har hjälptelefon för ungdomar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman:

Jo om det är uppenbart att det är arbetsgivaren som har gjort fel är det värt. Då får dom betala mer än bara din lön och skadeglädjen är den bästa glädjen sägs det. Iaf när man kan ge igen på någon som gjort dig något ont.

Det hade varit nice.. [cute] Får se vad facket säger.

Dan_the_ironman:

Tror LO har hjälptelefon för ungdomar.

Tack för tipset :3


   
SvaraCitera

Jag har blåa skor:

Får se vad facket säger.

Bra att du är med i det [y]


   
SvaraCitera

[sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman:

Bra att du är med i det

Heh.. det är jag ej. Tyvärr. [blush]


   
SvaraCitera

mrman:

Jo om det är uppenbart att det är arbetsgivaren som har gjort fel är det värt

Håller med om detta. Dessutom verkar det i det här fallet vara en antingen väldigt oseriös arbetsgivare eller en förvirrad sådan.

Jag har blåa skor:

så jag vet inte om de kan hjälpa mig

Är ganska säker på att dom kan. Din arbetsgivare kan inte neka dig lön pga kontraktbrott eftersom du inte har skrivit på något som säger att dom kan neka dig lön om du säger upp dig, eller hur? Hann du ens skriva på något annat än ett anställningsavtal?

Sen vet jag inte hur det är det där med att man måste jobba kvar en viss tid efter att man sagt upp sig. I mitt jobb är det som så att efter att jag sagt upp mig måste jag jobba kvar i tre månader - såvida jag inte har tre månaders intjänad semester förstås, då kan jag säga upp mig direkt.

Det bästa du kan göra är att ta kontakt med facket i stället för att gå på våra spekulationer och funderingar här på forumet.

[love]


   
SvaraCitera

Jag har blåa skor:

Heh.. det är jag ej. Tyvärr.

Ibland kan dom hjälpa till iaf om man är ung. Dom räknar ofta med att men blir medlem efter det [smile]


   
SvaraCitera

mrman:

Dom räknar ofta med att men blir medlem efter det

Antar att det inte gäller alla yrken att man automatiskt går med i facket och avgiften dras ur lönen, så att man själv får ringa o säga till ifall man vill gå ur. Så är det i mitt yrke i alla fall.

Men jo, facket är värt att vara med i. Den här tråden är ju bara ett exempel på varför.

[love]


   
SvaraCitera

Det jag menar är att det händer att dom hjälper unga ibland trots att dom inte är med bara för att det är ett sätt för dom att rekrytera nya medlemmar.


   
SvaraCitera

mrman:

Det jag menar är att det händer att dom hjälper unga ibland trots att dom inte är med bara för att det är ett sätt för dom att rekrytera nya medlemmar.

Förstod det, jag uttryckte bara min åsikt om att jag tycker att det är bra att antingen automatiskt bli fack-ansluten vid anställning, eller åtminstone erbjudas det.

[love]


   
SvaraCitera

Storchen84:

matiskt bli fack-ansluten vid anställning, eller åtminstone erbjudas det.

Jo det borde erbjudas. När jag var anställd hos en kommun tidigare var jag inte med i Facket. Blev inte ens erbjuden att bli medlem. Lite konstigt faktiskt.


   
SvaraCitera

mrman:

Lite konstigt faktiskt.

Så konstigt är det ju inte, ju mindre en arbetsgivare behöver ha att göra med facket desto bättre för arbetsgivaren, så att en arbetsgivare inte vill att dess anställda ska vara med i facket tycker jag bara låter normalt. Dåligt, men normalt.

[love]


   
SvaraCitera

Storchen84:

Så konstigt är det ju inte, ju mindre en arbetsgivare behöver ha att göra med facket desto bättre för arbetsgivaren

Det lustiga var att varje gång jag fick löneförhöjning så skickade chefen in en kopia på mitt anställnings avtal till facket trots att han visste att jag inte var medlem.


   
SvaraCitera

Gråt ut i Aftonbladet.


   
SvaraCitera