Aviseringar
Rensa alla

Ett år kvar tills jag drar till Paris, vet ingenting, hur ska jag göra?


Paseo
Ämnesstartare

Detta är en oerhört seriös tråd.

Ska flytta till Paris om ett år, men jag kan verkligen ingenting om sånt där. Har försökt googla på en massa info men finns inte så mycket info att få verkar det som.

Finns ju människor här som har flyttat utomlands, vet jag. Hur gjorde ni? Vad ska man tänka på? Hur förbereder jag mig redan nu?


   
Citera

Förutom allt praktiskt?


   
SvaraCitera

Flytta kroniskt?


   
SvaraCitera
Paseo
Ämnesstartare

Nä det också, jag vet inget tror jag. Förutom att jag måste fortsätta öva på franska och spara en massa pengar.


   
SvaraCitera

kanske går att ta kontakt med svenska ambassaden i frankrike? de kanske kan hjälpa dig med vissa grejer?

vet egentligen: inget
jag ba spekulerar


   
SvaraCitera

Har du ett klart boende, giltigt pass, stora väskor osv?


   
SvaraCitera
Paseo
Ämnesstartare

isola:

Har du ett klart boende, giltigt pass, stora väskor osv?

Åh jösses så mycket saker jag måste komma ihåg [shake] Pass har jag, väskor har inte korsat min hjärna en enda gång... Sen boende fixar jag närmare flytten tänkte jag, typ börjar söka i början på nästa år


   
SvaraCitera

har du tänkt arbeta där?
i sådana fall kan det vara bra om du lirkar fram ett jobb eller åtminstone ett jobberbjudande så snart som möjligt.
det finns en sektion hos arbetsförmedlingen där de kan hjälpa dig med information om utlandsjobb. fråga efter det.

sedan kan det vara bra att du planerar hur du vill bo, vilka intyg du måste skaffa och på ett ungefär hur länge du tänkt stanna.
om du vill söka en skola, kontakta den och fråga hur de hanterar folk från utlandet som vill studera hos dem. kanske kan det vara bra att söka stipendium också.


   
SvaraCitera

Har du några planer på vad du ska göra där borta? Studera? Arbeta? Ska du leva av sparade pengar hela tiden? Har du någonstans att bo? Se till att ha allt detta ordnat långt i förväg.

Kolla upp vad som gäller för flytt inom EU. T.ex. får man inte vistas i ett EU-land som turist längre än tre månader utan att uppfylla vissa krav - såsom att ha en anställning, studera eller ha tillräckligt mycket sparade pengar. Se också över folkbokföring, eventuella intyg och handlingar du behöver ha med dig.


   
SvaraCitera

det borde inte vara alltför krångligt eftersom frankrike är med i eu.


   
SvaraCitera
Paseo
Ämnesstartare

Okej tack så mycket för all information.
Jag ska egentligen dit för att studera piano, orkesterdirigering och klassisk musik, men för att ha ett jobb under tiden tänkte jag arbeta på ett bageri, finns ju gott om de i Paris och jag kan sånt där, men kanske ändå behöver gå någon kurs i Paris för att vara tillräckligt accepterad för att bli bagerska.


   
SvaraCitera

och som capture skriver måste man skriva in sig på ett speciellt ställe om man stannar längre än tre månader.
jag kommer inte ihåg vad det kallas nu, men mer information finns på arbetsförmedlingens hemsida.


   
SvaraCitera

Paseo:

för att ha ett jobb under tiden tänkte jag arbeta på ett bageri, finns ju gott om de i Paris och jag kan sånt där, men kanske ändå behöver gå någon kurs i Paris för att vara tillräckligt accepterad för att bli bagerska.

ja, jag vet inte hur hårda de är med sådant.
det kan vara så att de flesta ställen kräver att du är utbildad.

lättare att få jobb på med liknande inriktning är nog ett café.


   
SvaraCitera

men okej, om du ska studera så är det ett bra tillfälle att söka stipendium.
prata med din studievägledare om det (om du studerar nu dvs).


   
SvaraCitera
Paseo
Ämnesstartare

skuld:

vilka intyg du måste skaffa

hur vet jag detta?

Capture:

folkbokföring, eventuella intyg och handlingar du behöver ha med dig.

hur tar jag reda på det?

skuld:

det kan vara så att de flesta ställen kräver att du är utbildad.

jag skaffar mig en utbildning tror jag, fast vet inte om den duger om den är svensk

skuld:

söka stipendium

vad betyder det?


   
SvaraCitera