Aviseringar
Rensa alla

Ett förslag att ta med när man registerar sig på ungdomar.se


Ämnesstartare

Som jag har väntat på den här tråden!

[y]


   
SvaraCitera

Thundercracker:

För att skapa en diskussion, är ungdomar idag helt inkompetenta när det gäller att skriva och formulera sig?

på internet ja.

men sen tror jag att det mer på den här sidan handlar om att skriva "något" istället för att bara läsa igenom en tråd. därav alla påhopp för minsta lilla sak, som egentligen inte hör till tråden


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Galvmeister:

på internet ja.

I allmänhet, snarare. Lokaltidningen min mormor prenumererar på använder sig inte sällan av ordet "oxå."

Om inte ett någorlunda korrekt språk kommer sig naturligt när man författar en text är man sannolikt inte lämpad för att uttrycka sig överhuvudtaget, vare sig på nätet eller annorstädes.

Det gäller inkorrekt kapitalisering och interpunktion också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Generellt tycker jag man får skriva på ett sådant sätt att man blir förstådd. Går inte det bör man kanske välja ett annat medium, på samma sätt som en döv inte blir radiopratare. Sen finns det ju en del som hakar upp sig på grammatiken i onödan, och det är verkligen just i onödan.

Så länge alla förstår det som skrivs så tycker jag det är fullt tillräckligt, men det beror ju på i vilket sammanhang man skriver det. Kommentarer i random klottertråd kanske inte behöver hålla samma standard som en trådstart i Vetenskap och Filosofi.

Jag gillar inte idén att ha en dysleximarkör bredvid sitt nick, det är kanske inte alla som vill skylta med det i onödan. En bättre idé är att alla beter sig som folk. Att vara elak mot folk för att de skriver dåligt är fullkomligt idiotiskt, men finns det något som är ännu idiotiskare så är det att skriva dåligt och skylla på att "jag skriver som jag vill".

Om någon skriver så att det är jobbigt att läsa, svara med ett rakt "Jag förstår inte vad du vill få fram, skriv bättre så läser jag". Man behöver inte lägga till en massa elakheter. Och om någon ber dig skriva bättre - gör ditt bästa för att göra det, eller acceptera att folk inte bemödar sig svara.

Man behöver inte vara tyken eller otrevlig från något håll.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

Lokaltidningen min mormor prenumererar på använder sig inte sällan av ordet "oxå."

När ett ord används tillräckligt mycket så finns det. Stavningen "oxå" får iaf 359 000 träffar på google. "Också" får iofs 49 000 000 träffar, men ändå. Det finns en gräns när något går från slang till riktigt ord, och jag gillar inte att bara räkna SAOL som ju vad jag vet inte ens innehåller "kuk" (som varit svenska sedan 1600-talet).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Det finns en gräns när något går från slang till riktigt ord

"Oxå" är inte slang, utan en vanlig felstavning.

Stringburka:

När ett ord används tillräckligt mycket så finns det.

åmm ngn avnädren ne fletsvaning kriltäckligt kycmet fnisn end. Emd narda dro rä etdat et fult godkännt spårkburk.

(AKA PK-språkmaffian kan gå och hänga sig.)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Jag gillar inte idén att ha en dysleximarkör bredvid sitt nick, det är kanske inte alla som vill skylta med det i onödan.

Den skulle naturligtvis inte vara obligatorisk; bara folk som vill komma undan med upprepade språkvåldtäkter utan att folk påpekar för dem att de skriver som förståndshandikappade femåringar skulle behöva dem.

Antingen skriver man som folk, har en dyslexilicens eller finner sig i att bli påhoppad. Svårare än så behöver det inte vara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

"Oxå" är inte slang, utan en vanlig felstavning.

Jag tror att det är så stavningar utvecklas, genom att tillräckligt många stavar det på det sättet. T.ex. har ju "dej" och "mej" blivit mer och mer accepterade stavningar, som dyker upp även i fysiska böcker nuförtiden.

KID_IS_BACK:

åmm ngn avnädren ne fletsvaning kriltäckligt kycmet fnisn end. Emd narda dro rä etdat et fult godkännt spårkburk.

Jag tror du missförstod mig. Jag menade inte att man ska stava sunkigt, utan jag menar att när tillräckligt många redan innan har stavat sunkigt så har den stavningen blivit en del av språket. T.ex. för att ta ett wikipediaexempel så stavades ju "bäver" som "bæver" på fornnordiska.

KID_IS_BACK:

Antingen skriver man som folk, har en dyslexilicens eller finner sig i att bli påhoppad.

Eller så slutar man hoppa på folk. Det är väldigt onödigt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Jag tror att det är så stavningar utvecklas, genom att tillräckligt många stavar det på det sättet. T.ex. har ju "dej" och "mej" blivit mer och mer accepterade stavningar, som dyker upp även i fysiska böcker nuförtiden.

Definitivt, men än är vi inte där.

Stringburka:

Eller så slutar man hoppa på folk. Det är väldigt onödigt.

En social grupp som inte sanerar sig själv skiter sig totalt. 4chan är ett bra exempel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Folk borde lära sig att skriva som folk [no-no]
Visst om man slarvar lite ibland, men t.ex. Gumman-style är oacceptabelt [mad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

En social grupp som inte sanerar sig själv skiter sig totalt. 4chan är ett bra exempel.

Öh... Vad menar du? Att 4chan fungerar dåligt för att de inte hoppar på varandra?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stringburka:

Öh... Vad menar du? Att 4chan fungerar dåligt för att de inte hoppar på varandra?

Nej, att 4chan är dysfunktionellt därför att dess självsanering inte fungerar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera