Aviseringar
Rensa alla

Ett hatbrott i Kinna


Ämnesstartare

Ett hatbrott mot ett homosexuellt par har skett i Kinna. Detta känns otroligt obehagligt att det händer i Sverige. Man vill verkligen inte att även homofobin skall öka i Sverige. Börjar likna lite som i Ryssland. 

http://www.gp.se/nyheter/vastergotland/1.2309124-nytt-hatbrott-mot-par-i-kinna


   
Citera
Ämnesstartare

Jag känner systern till en av killarna, jävligt tråkigt att sådant där skall behöva hända. Hoppas att någon får reda på vilka de är och ger dem redigt med stryk. 


   
SvaraCitera
Exner

Galen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag känner systern till en av killarna, jävligt tråkigt att sådant där skall behöva hända. Hoppas att någon får reda på vilka de är och ger dem redigt med stryk. 

Anura: Börjar likna lite som i Ryssland.

Vi är inte i närheten ännu utan det handlar om isolerade händelser. Även om det naturligtvis är lika avskyvärt för det. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah: Vi är inte i närheten ännu utan det handlar om isolerade händelser.

hatbrotten och nazismens aktiviteter ökar så jag vet inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kina är ett sjukt land.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura: hatbrotten och nazismens aktiviteter ökar så jag vet inte.

Och hur har du kommit fram till att de har ökat? Genom att läsa nyheterna och räkna antalet händelser? Galen Känns som du kommer med rätt ogrundade slutsatser. 

Man brukar ju hitta vad man letar efter. Känns som du letar efter allt som har med rasism och hatbrott att göra. Skulle nog göra dig gott att tagga ner lite ängsligheten. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah: Man brukar ju hitta vad man letar efter. Känns som du letar efter allt som har med rasism och hatbrott att göra. Skulle nog göra dig gott att tagga ner lite ängsligheten.

så vad menar du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura: så vad menar du?

Om du baserar din tes om att hatbrotten ökar på att du har läst mycket om det på senaste så är du helt ute och cyklar. Det var min poäng, om än väldigt förenklad. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Buddah: ute och cyklar.

på vilket sätt? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura: på vilket sätt?

Jag har redan förklarat det en gång, tänker inte förklara igen. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura: Ett hatbrott mot ett homosexuellt par har skett i Kinna.

Anura: Man vill verkligen inte att även homofobin skall öka i Sverige.

Anura: hatbrotten och nazismens aktiviteter ökar så jag vet inte.

Jag tycker inte att det känns som att den ökar om jag ska vara ärlig. Den finns där, till synes på samma nivå, jag tror snarare att det är så att det får mer uppmärksamhet. Och det med all rätt, jag menar... i ett land som Sverige där året är 2014 borde folk inte vara efterblivna nog att begå hatbrott. Folk borde inte vara efterblivna nog att döma andra efter sexuell läggning, ursprung, religion eller hudfärg, men ändå så händer det.

Att det uppmärksammas är bra, att folk höjer rösten och påpekar hur avskyvärt, patetiskt och intelligensbefriat det är är bara bra, och för att folk ska höja rösten krävs det att det uppmärksammas mer.

Jag tycker inte att du behöver oroa dig, Anura. Jag gör då inte det i alla fall. Sverige är oändligt lång ifrån Ryssland. Sverige och Ryssland är ungefär lika lika varandra som... öhh... ett blåbär och månen typ.

Hjärta


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hatbrott sker i Sverige, hur ofta vet jag inte men förmodligen flera gånger varje dag och jag skulle kunna anta att många inte anmäls. Liknelsen med Ryssland fungerar inte eftersom att det i Ryssland är organiserade grupperingar som bedriver hatbrott som sin verksamhet medan det i Sverige rör sig om isolerade personer och händelser, om man inte tar hänsyn till skolmiljöer och arbetsmiljöer.


   
SvaraCitera