Aviseringar
Rensa alla

Ett konstigt psykiskt problem. Kan någon namnge det?


Ämnesstartare

Många skiver bekräftelsebehov, dåligt självförtroende etc. och visst kan det säkert stämma till viss del, men det är fråga om något annat också.

Bara t.ex. det att jag spänner mig samtidigt som jag lyssnar på musik flera timmar varje dag. Då imponerar jag inte ens på någon utan bara tänker mig att jag gör det.

Det är på en alldeles för extrem nivå för att enbart vara orsakat av dåligt självförtroende eller bekräftelsebehov.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jewelshine:

Jag har läst om detta någonstans vad det heter, men kommer inte ihåg. Det är definitvt en 'disorder' låt ---> ''THEM''<-- undersöka dig/analysera dig/ strip you down eller något.

good luck.

Du har inte lust att försöka kolla upp det igen? Lättare om man kan söka på en diagnos och se om man känner igen sig


   
SvaraCitera

Du går väl mest åt att ha narcissistisk personlighetsstörning, men du kanske ska ta och läsa om histrionisk också, även om du inte nämner så många sådana symtom kan det yttra sig genom narcissistiska drag.

Men du ska också komma ihåg att personlighetsstörningsdiagnoser, vilket du ligger närmast, inte är någon faktiskt skada eller abnormalitet utan att beteendemönster. Det besvarar inte varför du är som du är.

Sök hjälp. Det är inte normalt att stå och spänna sig i flera timmar för sig själv.


   
SvaraCitera

Husknuten:

Det är på en alldeles för extrem nivå för att enbart vara orsakat av dåligt självförtroende eller bekräftelsebehov.

inte alls


   
SvaraCitera

Husknuten:

Dessutom lyssnar jag flera timmar om dagen på fartig musik på hög volym, samtidigt som jag spänner mig hårt och tänker att jag visar något häftigt för någon annan och liknande saker. Får väldigt ont i kroppen av detta och har dessutom svårt att få saker gjorda.

kanske tvångstankar?


   
SvaraCitera

Husknuten:

Jag har provat många gånger för jag vill verkligen. Mår jättebra då, men har bara lyckats hålla mig från det under tre dagar som mest. Sen faller jag tillbaka igen

Typiskt att falla tillbaka till nåt som man bara mår sämre av..
du behöver professionell hjälp.det lovar jag dig
inte piller


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Husknuten:

ågon som vet vad detta kan vara? Känns som fenomenet borde ha något namn...

Narcissism typ. Berätta om det för den läkare som ger dig antidepp, alt. besök en psykolog eller psykiater.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag äter redan antidepp men det är för att jag fått en depression. Med största sannolikt orsakad just av detta.


   
SvaraCitera

Hybris


   
SvaraCitera

Husknuten:

en jag har bara klarat som mest 3 dagar hittills.

[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är inte narcissism mer inriktat åt att personen i fråga älskar sig själv?

OP, under de tillfällen du får möjlighet att imponera och visa dina färdigheter - hur känns det då? Känner du en tillfredsställelse, eller känns det som en temporär lättnad?
Jag tror att det handlar om ett fördjupat behov av att hävda sig. Ungefär som ett bekräftelsebehov, men ändå inte. Hur var du under barndomsåren/tonåren? Hade du mycket vänner? Blev du ofta retad? Var du en ensamvarg?


   
SvaraCitera

Narcissism + mindervärdeskomplex = hemsk kombination kan jag tänka mig [cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag känner det mest som en väldigt stark tillfredställelse, inte någon lättnad. Jag kan nog betecknas som en riktig ensamvarg fram tills nästan nyligen


   
SvaraCitera

Sista Bossen:

Är inte narcissism mer inriktat åt att personen i fråga älskar sig själv?

Ordet betyder ju det i grunden, att man älskar sig själv. Men jag tror att någon med narcissism som psykdiagnos, tex narcissistisk perosnlighetsstörning, väldigt sällan älskar sig själv på riktigt. Då skulle de inte hålla på på det viset.


   
SvaraCitera

Blev imponerad av ditt skrivande, kändes som balsam för själen


   
SvaraCitera