Aviseringar
Rensa alla

Ett nytt välfärdsparti


Ämnesstartare

Jakob_E:

Därför att jag strävar efter frihet, inte förtryck.

Du är nog inte riktigt målgruppen för mitt parti tror jag.

Jakob_E:

1.

Att sitta på kapital ska inte löna sig. Se till att det lönar sig att ha pengar i rörelse, snarare än i madrassen. Rörliga pengar skapar jobb.

CUBIC_Cube:

angående det där med samarbetet med de övriga nordiska länderna bör vissa krav ställas. inget samarbete med danmark sålänge högerpopulistiska dansk folkeparti är representerat i folketinget.

Självklart måste man ställa krav på sina samarbetspartners.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KarlMarx:

Men det låter väldigt likt Vänsterpartiet.

Det är mycket möjligt; jag har försökt bortse från alla andras plattformar och skriva ned det jag tycker och det jag tror många håller med mig om. Den stora skillnaden mot vänsterpartiet är huvudsakligen att ett sådant parti inte skulle sitta i socialdemokraternas knä.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Det du skrivit ner iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

* Reformerad upphovsrätt och fortsatt skydd mot mjukvarupatent.

Hur tänker du?

KID_IS_BACK:

* Storsatsning på tåg och annan kollektivtrafik.

[y]

KID_IS_BACK:

* Förstatligande av el, sjukvård och skolor, inklusive körskolor.

[y][y]

KID_IS_BACK:

* Större samarbete mellan de nordiska länderna, med en nordisk union som idealiskt mål.

[y]

KID_IS_BACK:

inget mer "dumpa alla invandrare i samma ghettoförort och hoppas att det funkar

[y][y][y][y][y]


   
SvaraCitera
blum
 blum

KID_IS_BACK:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

KID_IS_BACK:

Även återinförd förmögenhetsskatt skulle stå på dagordningen, kom jag just ihåg.

KID_IS_BACK:

Laga integrationen (dvs. inget mer "dumpa alla invandrare i samma ghettoförort och hoppas att det funkar,") i övrigt ingen särskild åsikt.

[y]

Hur tänker du angående skola? miljö?

jag skulle gärna se ett välfärdsparti som statsar hårt på miljön, så att man slipper välja mellan de två.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

Kanske (Du röstade på detta alternativ)

Beror lite på åsikter i andra politiska frågor, samt:

KID_IS_BACK:

* Reformerad upphovsrätt och fortsatt skydd mot mjukvarupatent.

Mawns:

Hur tänker du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

jag är på


   
SvaraCitera

KID_IS_BACK:

Kanske (Du röstade på detta alternativ)

Bortsett från att jag hellre vill förändra EU än att gå ur, så låter det bra hittills.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Hur tänker du?

Ovillkorligt avståndstagande från mjukvarupatent, kraftig av upphovsrättens minskning giltighetstid (tänk tidsramen 5-10 år, i motsats till dagens 75 år efter upphovsrättsmannens död.) Eventuellt även uppmjukning av lagen beträffande ickekommersiellt bruk.

Lindblom:

Hur tänker du angående skola?

Starkt avståndstagande från Björklunds kaserngårdsskola. Man hjälper elever genom att sätta in extra resurser, inte genom att tala om för dem att de är dåliga varje halvår i betygskuvertet. Läraren bör ha befogenhet att visa elever från enstaka lektioner fr o m årskurs sju och uppåt om de stör undervisningen så mycket att annat alternativ inte finns. Reducera betygsstegen till godkänd/ej godkänd eftersom betyg inte säger någonting alls i praktiken. Mer stöd till elever som inte når upp till målen. Låt elever som inte klarar målen gå om ett år, om det är nödvändigt. För högskola, större fokus på intagningsprov och kunskaper som är relevanta för utbildningen man söker.

Lindblom:

miljö?

Höjda importtullar på livsmedel från andra sidan jorden. Särskilda avgifter för bilism i centrum i större städer, som sedan subventionerar kollektivtrafiken. Subventioner till miljövänliga fordon (el, bränslecell, hybrid, miljödiesel) som finansieras med höjda skatter på oljebaserade drivmedel. Totalstopp för fiske i östersjön och konstgödsel i jordbruk på östkusten. Utbyggnad av vindkraften, uppgradering av de vattenkraftverk vi redan har, förbättringar av elnätet i norra Sverige (för att faktiskt kunna utnyttja vattenkraften ordentligt, även här i söder) och om nödvändigt ersättande av kärnkraftverk med breederreaktorer (reaktorer som ger ungefär 100 gånger så mycket ström med samma mängd uran.)


   
SvaraCitera
blum
 blum

KID_IS_BACK:

Starkt avståndstagande från Björklunds kaserngårdsskola...

Låter skitbra.

KID_IS_BACK:

Höjda importtullar på livsmedel från andra sidan jorden...

Bra här med, jag tycker framför allt att man måste satsa på kollektivtrafiken och göra miljövänligare bilar billigare för att dra ner på oljekonsumtionen, förstår inte varför man inte satsar mer på det redan idag.

Hittills låter ditt parti i stort sett perfekt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

med en nordisk union som idealiskt mål.

Varför?

Tankar kring familjepolitk?
Finns det en könsmaktsstuktur i vårat samhälle? Bör den bekämpas i så fall?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Jag skulle i alla fall starkt överväga det. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Unexpected:

Varför?

De nordiska länderna är relativt lika, både kulturellt och ekonomiskt, och vi har redan ett omfattande. En dylik union vore ett sätt att få en starkare nordisk röst i världen, och betydligt naturligare och mer välfungerande än exempelvis EU. Det skulle dessutom vara en stor hjälp i arbetet med att rädda Östersjön.

Unexpected:

Tankar kring familjepolitk?

Inkomstpröva barnbidraget. Gör ingen skillnad på homo- och heterosexuella par i några som helst sammanhang. I övrigt har jag inte mycket att säga om frågan.

Unexpected:

Finns det en könsmaktsstuktur i vårat samhälle? Bör den bekämpas i så fall?

Sådana strukturer finns och bör bekämpas, hur är oklart. Höjda löner inom kvinnodominerade yrken är en tanke.

Kvotering är en metod som bör användas mycket sparsamt, om alls. Ett exempel på när kvotering slår fel är den storm som Metro försökte piska upp i ett vattenglas med rubriken: KVINNOR DISKRIMINERADE PÅ HÖGSKOLAN

I själva verket rörde det sig om att om två sökande av olika kön har samma betyg, så kommer den vars kön är minst representerat automatiskt att få förtur. Exempelvis får kvinnor förtur på IT-relaterade utbildningar, där majoriteten av de studerande är män. Eftersom betydligt fler kvinnor studerar vid högskola i Sverige blir det naturligtvis männen som kvoteras in till de flesta utbildningar, vilket tydligen inte alls var särskilt bra.

Eftersom kvotering drabbar oskyldiga bör det inte användas i sådana sammanhang. Möjligtvis en 40-60-regel (varje kön måste ha minst 40% representation) för domare, styrelser i statligt ägda bolag (och kanske även själva riksdagen,) men så lite som möjligt är tumregeln.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

text

KID_IS_BACK:

Ja (Du röstade på detta alternativ

[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KID_IS_BACK:

Ja (Du röstade på detta alternativ)

Förutom:

KID_IS_BACK:

Förstatligande av el, sjukvård och skolor, inklusive körskolor.

Det är viktigt att det finns konkurrens inom elen, och vad gäller skolor ser jag inget fel i att företag går in och sponsrar friskolor (t ex John Bauer-gymnasierna).

KID_IS_BACK:

Utträde ur EU.

Låter toppen, men kan bli svårt att få till p.g.a avtal och dylikt.
Ponera att det skulle finnas ett tvång i att vara kvar i EU, hur skulle du ställa dig till övergång från krona till euro? Antar att du är klok och vill ha kvar kronan, men hur skulle du motarbeta EU i den frågan? Vägra ytterligare folkomröstning i frågan?


   
SvaraCitera