Aviseringar
Rensa alla

Ett renrasigt helvete


Jo.


   
SvaraCitera

Jävla helvete.


   
SvaraCitera

CaithSith:

Är det likadant i Sverige?

Ja, det finns väl mer eller mindre över allt där välfärd finns. Jag har inte sett den där dokumentären

CaithSith:

Vissa uppfödare vill hellre ha sönderavlade hundar

CaithSith:

Hur ska man kunna förhindra såna problem?

Bojkotta, detta beror ju på efterfrågan[zzz]

Måste ju understryka att det inte gäller alla raser. Fysiska problem finns mest hos schäfer, raser med för mycket hud och raser som avlas till att ha korta ben. Ju större yta som är vit på en hund, desto större är chansen till dövhet. Därför försöker man nu få in mer "fläckar" hos bullterrier exempelvis.

Psykiska problem är vanligt hos collies; skotträdda, reflexkänslighet.
retrivers; ocd. tror detta förekommer hos bullterriers också.

jaja finns hur mycket som helst. Jag har en renrasig sheltie, inom den rasen förekommer inte så mycket problem eftersom exteriören är "normal" och inte extrem på något sätt. Däremot finns skotträdsla inom rasen.


   
SvaraCitera

Buhu.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

förhindra gör du genom att lära ut allmänheten

batterseabardot:

Bojkotta,

Tror ni verkligen det räcker? Borde man t ex förbjuda skadliga defekter i rasstandarden?
Det här är ju inte ett nytt problem.. Men det är mycket bra att de tar upp problemet på dokument utifrån.

batterseabardot:

Måste ju understryka att det inte gäller alla raser.

Nej, det är klart.
Och bara för att en hund är en blandras så är det inte automatiskt en frisk och stabil hund. Det är inte svart eller vitt..

aristoteles:

Bara tänka tanken att avla fram djur för att orsaka så mycke smärta som möjligt är skrämmande.

Tja, att det orsakar djuren smärta är väl eg. bara en bieffekt som uppfödarna struntar i..


   
SvaraCitera

CaithSith:

Borde man t ex förbjuda skadliga defekter i rasstandarden?

hur ska du förbjuda den, antar att 90% av djuren bär ett latent anlag, hur kan vi då förbjuda att den genen kommer fram?[confused]


   
SvaraCitera

Wulf Dragonheart:

Biologiskt släktskap slutar vid tremänning.

I populationer som redan är nära genetiskt besläktade så kan det se annorlunda ut. Hos många som är ute efter ett visst utseende är det inte heller främmande att para hundar som t ex är kusiner till varandra.
Betänk att många nyare hund- och kattraser uppkommer från kanske en handfull djur, vars avkommor sedan ska blandas och "förfinas". I naturen har vi geparder som exempel på skadlig inavel. Då gepardpopulationen emellanåt varit extremt låg, är alla nu levande geparder så pass genetiskt lika att man skulle kunna kalla dem bröder, vilket i sin tur leder till problem som låg fertilitet etc.

CaithSith:

Och bara för att en hund är en blandras så är det inte automatiskt en frisk och stabil hund. Det är inte svart eller vitt..

Självklart inte, men inom raser med få individer och högt tryck på utseende så finns det problem. Detta gäller inte enbart hundar heller, utan även hos katter (där perser bland annat kan få andningsproblem).

värdeuppgift:

hur ska du förbjuda den, antar att 90% av djuren bär ett latent anlag, hur kan vi då förbjuda att den genen kommer fram?[confused]

Nej, men inom många raser har man nu börjat gentesta för vanliga problem (t ex höftfel), och förbjuda hundar med ärftliga sjukdomar att användas i avel. Efter ett tag kommer man att minska fallen med de vanliga ärftliga sjukdomarna.


   
SvaraCitera

Lanina:

Nej, men inom många raser har man nu börjat gentesta för vanliga problem (t ex höftfel), och förbjuda hundar med ärftliga sjukdomar att användas i avel. Efter ett tag kommer man att minska fallen med de vanliga ärftliga sjukdomarna.

hur tänker du förbjuda det?, enligt svensk lag så bestämmer hundägaren sånt, den adminstrativa kostnaden för att se till att ingen ägare gömmer en sån hund skulle ruinera ett mindre land.


   
SvaraCitera

värdeuppgift:

hur tänker du förbjuda det?, enligt svensk lag så bestämmer hundägaren sånt, den adminstrativa kostnaden för att se till att ingen ägare gömmer en sån hund skulle ruinera ett mindre land.

Nej, det är inte lag, men däremot finns flera rasklubbar som utesluter kennlar som avlar på sjuka hundar. Vanliga människors uppgift är att kontrollera kenneln innan de köper en hund.


   
SvaraCitera

Lanina:

Nej, det är inte lag, men däremot finns flera rasklubbar som utesluter kennlar som avlar på sjuka hundar. Vanliga människors uppgift är att kontrollera kenneln innan de köper en hund.

du anser att staten ska slösa pengar o tid på sånt?, finns tusentals saker som är värre i landet, givetvis kan staten gå in men det har ju bevisats att avlarna bara blir mer fanatiska


   
SvaraCitera

Den har jag redan sett och jag säger som jag alltid brukar säga, människan är och kommer alltid vara vidrig.


   
SvaraCitera

värdeuppgift:

du anser att staten ska slösa pengar o tid på sånt?

Inte staten, rasklubbarna och andra organisationer som har med hundar att göra. Var sa jag något om lagstiftning, polis eller stat?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

hur ska du förbjuda den, antar att 90% av djuren bär ett latent anlag, hur kan vi då förbjuda att den genen kommer fram?[confused]

Nu syftade jag mer på sådant som ingår i rasstandarden t ex intryckt nos eller extra mycket hud. Jag tycker hälsan borde ha stort inflytande på vilket resultat hunden får i utställningar. Om hunden har svårt att andas pga sin intryckta nos, eller svårt att gå rakt pga "räkrumpa" så borde den inte få pris i en utställning; sån avel borde inte uppmuntras.

Sedan vet inte jag hur det är i Sverige, men att sätta avelsförbud på de djur man vet bär på en ärftlig sjukdom och göra hälsokontroll innan man avlar vore väl inte fel..


   
SvaraCitera

Lanina:

Inte staten, rasklubbarna och andra organisationer som har med hundar att göra. Var sa jag något om lagstiftning, polis eller stat?

hur ska du övertala dom då?

CaithSith:

Sedan vet inte jag hur det är i Sverige, men att sätta avelsförbud på de djur man vet bär på en ärftlig sjukdom och göra hälsokontroll innan man avlar vore väl inte fel..

problemet är att en hel del sjukdomar inte kan kartläggas förrän dom slår ut, man forskar mkt kring detta, anlag som slår ut senare, epigenetik kallas det, det är mkt intressant men du överskattar hur långt forskningen kommit kring den


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

värdeuppgift:

du överskattar hur långt forskningen kommit kring den

Ja jag är inte helt insatt det är sant. Men en grej jag tycker är dumt är att man tar så många kullar efter en enda hund. Om det senare visar sig att en hund som fått över 30 kullar har en genetisk sjukdom så kan ju sjukdomen ärvts till massvis av hundar(fanns ju ett exempel i filmen, den där spanieln med hjärnproblem).

Det hände förut inom iller-aveln; i Danmark fick en uppfödare fram en vit haniller med svarta ögon, något väldigt ovanligt. Den illern parades med massvis av illerhonor världen över men senare kom det fram att han hade fel på hjärtklaffarna.. Väldigt tråkigt eftersom illrar redan har så mycket problem med sjukdomar.


   
SvaraCitera