Aviseringar
Rensa alla

Ett skämt och hån mot arbetarungdomen!


Ämnesstartare

Följ Mogi, 20, i fjorton dagar på a-kassa.
Normalt kan hon köpa en handväska för 7 000 kronor.

Nu ska modebloggaren Mogi testa att leva på a-kassa i två veckor.
– Det ska nog gå bra. Jag tror att jag kan fortsätta att njuta av livets goda, men jag får göra det lite billigare, säger hon.

3770 kr på 14 dagar ska hon få röra sig med!
Image

:

Så här har vi räknat ut Mogis a-kassesumma: 3770 kr.
Exempel: Innan hon blev arbetslös tjänade hon 18 000 kr i månaden på ett heltidsarbete i butik. Då fick hon ut 13 677 kronor efter skatt.
Som arbetslös skulle hon få cirka 650 kronor om dagen.
A-kassa betalas ut fem dagar/vecka. Man räknar vanligen med 22 dagar/mån.

Den första månaden skulle hon efter karensdagar få, 8 084 kronor efter skatt (9 818 före skatt).
Enligt Konsumentverkets beräkningar blir det, om hon äter luncher på vardagar ute, betala hemma 3 550 kr/mån. Övriga kostnader, inkl luncherna, bör kosta henne 3 990 kr/mån. Sammanlagt behöver hon alltså 7 540 kr/mån.

Det blir 3770 kr i 14 dagar.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/sverigeutanjobb/article6151084.ab

Alltså vad i helvete? Denna överklassbloggerska bor hemma, äter hemma, har inga utgifter överhuvudtaget och ska sedan få ha 3770 kr på 2 veckor! Det är 7600 per månad som hon kan spendera på enbart nöjen och shopping! Vilken person i hela jävla världen som går på a-kassa kan spendera 7600 kronor i månaden på enbart nöjen? Är dom helt hjärndöda?

Är det såhär dagens samhälle ser ut? Man ger pengar till överklassen istället för till folk som behöver pengarna för att de ska få prova på ett så kallat "fattigt liv" i 2 veckor för att känna hur det känns? Dessutom ger man de stackars överklassbarnen lite mer pengar än arbetarbarnen eftersom det är så synd om dem då de inte kan köpa en ny Gucci-väska på 2 veckor. Men stackars dig din jävel.

Min fråga är helt enkelt, hur gör vi i arbetarklassen lättast oss av med överklassen? Giljotin, nackskott eller bara skära halsen av dem när de handlar på NK?


   
Citera
Ämnesetiketter

Och? Är man med i en A-kassa ska man väl få just A-kassa? [confused]
Fattig som rik. Är väl typ en försäkring liksom.

Dock bör ingen särbehandlas.


   
SvaraCitera

Men med tanke på hennes modebloggande så kan hon nog få lite bly i nacken ändå... [zzz]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fistforfight:

Och? Är man med i en A-kassa ska man väl få just A-kassa? [confused]
Fattig som rik.

Men vafan, inte i helvete får en normal person över 7600 kr i månaden att spendera på nöjen och shopping? Är det meningen hon ska representera en vanlig arbetslös ungdom idag och att vi ska tycka synd om henne eller vad fan är meningen med detta? Aftonbladet borde skämmas.


   
SvaraCitera

kommer inte hjälpa att göra sig av med överklassen. någon lallare ur arbetarklassen kommer bara att få alla andra apor med sig och sno all cash.
enda lösningen är att spränga världen sönder och samman. that'll teach em'!


   
SvaraCitera
Åtta

fistforfight:

Är man med i en A-kassa ska man väl få just A-kassa? [confused]
Fattig som rik. Är väl typ en försäkring liksom.

Visst. Men ingen har väl någonsin påstått att det skulle vara svårt att leva på A-kassa om man har någon som betalar alla ens utgifter utom telefoni, lunch och "shopping"? Det vore betydligt mycket mer intressant att se henne leva en månad på A-kassa om hon fick betala alla utgifter själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

asdor:

och hån mot arbetarungdomen!

För att jag ska kunna känna mig hånad så krävs det att en person jag respekterar och tycker bra om hånar mig. Lika så när det gäller andra negativa saker, typ om random person säger att jag är dum i huvudet så påverkar det inte mig för en sekund, om däremot en person som betyder väldigt mycket för mig skulle säga att jag var dum i huvudet så skulle jag ta åt mig.

asdor:

Vilken person i hela jävla världen som går på a-kassa kan spendera 7600 kronor i månaden på enbart nöjen?

Jag har många bekanta som gått på a-kassa medan de fortfarande bott hemma hos mamma och pappa eller samtidigt som de haft en sambo, flera av dessa har haft betydligt mer än 7 600 kr i månaden att lägga på nöjen (därmed inte sagt att alla dessa lagt så mycket på nöjen), har en bekant som sparade ca 10 000 kr i månaden medan han gick på a-kassa.

Jag har även en bekant som lever på socialbidrag, de pröjsar hans lägenhet och ger honom ett antal tusenlappar i månaden att göra vad han vill för. Dessutom sticker hans mamma (som vare sig är rik eller har nått fancy jobb) åt honom någon tusenlapp eller två varje månad. De pengarna gör att han kan ha en enormt imponerande skivsamling på tusentals skivor samtidigt som han åker utomlands flera gånger om året.

asdor:

Min fråga är helt enkelt, hur gör vi i arbetarklassen lättast oss av med överklassen?

Varför skulle jag vilja göra mig av med en person bara för att den har en annan bakgrund som mig? Det du nu skriver låter ju fan mer illa än vad Sverige Demokraterna säger när de inte vi vill ha hit någon pga dennes bakgrund, de vill ju åtminstone inte själva fysiskt skada dessa personer.


   
SvaraCitera

asdor:

Är det meningen hon ska representera en vanlig arbetslös ungdom idag och att vi ska tycka synd om henne eller vad fan är meningen med detta? Aftonbladet borde skämmas.

Kan ju hålla med om att man inte blir direkt gripen av hennes öde, någon ensamstående, 19-årig trebarnsmor med smslån och svinkall lägenhet borde inte vara så svårt att hitta är jag rädd. [sad]
Pinsamt. [n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Men ingen har väl någonsin påstått att det skulle vara svårt att leva på A-kassa om man har någon som betalar alla ens utgifter utom telefoni, lunch och "shopping"?

Nej exakt. Ingen har väl heller påstått att det skulle vara svårt att leva på a-kassan om man själv skulle behöva stå för alla ens utgifter? Tvärt om så borde det vara tämligen enkelt för alla som besitter någon form av sunt förnuft.

Åtta:

Det vore betydligt mycket mer intressant att se henne leva en månad på A-kassa om hon fick betala alla utgifter själv.

Det håller jag med om.


   
SvaraCitera

Åtta:

Visst. Men ingen har väl någonsin påstått att det skulle vara svårt att leva på A-kassa om man har någon som betalar alla ens utgifter utom telefoni, lunch och "shopping"? Det vore betydligt mycket mer intressant att se henne leva en månad på A-kassa om hon fick betala alla utgifter själv.

Mm du har en poäng.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

fistforfight:

19-årig trebarnsmor med smslån och svinkall lägenhet borde inte vara så svårt att hitta är jag rädd

Jo fast frågan är om det skulle vara mer intressant att försöka vända någons dumhet till en snyfthistoria. Det hade nog snarare varit än mer patetiskt och fått personen i fråga att framstå ännu dummare än bloggerskan i fråga.

Självklart finns det så klart undantagsfall med, jag drar inte alla över en kam.


   
SvaraCitera

Ja, det är dumt i huvudet, men pengarna kommer väl från aftonbladet eller via att hon bara får göra av med en viss summa av sina egna pengar på den tiden?

Alltså är det bara mer Aftonbladet-idioti, så vem fan bryr sig.


   
SvaraCitera

Gentlemannen:

Jo fast frågan är om det skulle vara mer intressant att försöka vända någons dumhet till en snyfthistoria.

Perfekt story ju, kapitalet som lurar ner det stackars naiva flickebarnet i fördärvet osv. [zzz]


   
SvaraCitera

Hoppas hon inte dör nu när hon inte kan gå och käka på Cafe opera någon gång i veckan bara sådär hax flax utan måste koncentrera sig lite på vad som hon ska handla.

asdor:

Det ska nog gå bra. Jag tror att jag kan fortsätta att njuta av livets goda, men jag får göra det lite billigare, säger hon.

Fyfan vad arg man blir, själv har man en morsa, som får ut 1700 i månaden och leva på (Ingen A-kassa förvisso) kanske skulle hon testa på det och gå med en knäckebrödsdiet ett tag den där jävla häxan.


   
SvaraCitera

asdor:

Är dom helt hjärndöda?

Ja.


   
SvaraCitera