Aviseringar
Rensa alla

Ett Språk En Union, Norden.


Ämnesstartare

Jag håller på med ett arbete i skolan. Arbetet handlar om att man planerar att samla nordens alla länder för att skapa en union. Det innefattar, utbildning, politik och försvar (likt EU). Vilket språk skall vara det officiella språket i unionen? Motargument för språket och argument. Egna åssikter är ett plus. Jag vill personligen ha Svenska för att det har störst ekonomi, mest känt, Har Nordens största stad, nordens mest befolkade land och Svenska är det språk som flest talar bland länderna. 


   
Citera
Kudhos

SVENSKA

för sverige, och i synnerhet Stockholm, är 
SBR_7-804x536.jpg


   
SvaraCitera

Vi skulle vara riktigt kraftfulla, vi alla har en gemensam historia, vi har gemensam kultur och språk som är besläktande (förutom Finskan).

Svenska, finska, norska, danska och isländska skulle vara de fyra officiella språken.

Vi skulle kunna lämna EU för vi redan då sköter över 50% av all vår ekonomi själva.

Vi har Norge och Island som har olja men det är ju inte miljövänligt men det är en sak som visar att man har makt som ett land.


   
SvaraCitera

PrisJägare: åssikter

hur låter detta: lär dig svenska språket innan du försöker få en union som endast använder det.


   
SvaraCitera

Menade fem... xD 


   
SvaraCitera

Norska såklart. 


   
SvaraCitera

Svenska, vi ska förstås tvinga alla norrmän, danskar, finnar och islänningar att prata det 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tack för alla svar och åssikter. Jag väljer Svenska. Dels pga ekonomiska förutsättningar, fler flyktingar (som kan leda till flera svensktalare), många svenskar som jobbar i Norge som kan hjälpa att sprida språket, Stockholm som ett nytt Silicon valley (nytt finnans centrum), flest talare, de andra språken hör till en utav de svåraste språken att lära sig etc. Men även en snabbare växande ekonomi. 


   
SvaraCitera

Tror det hade fungerat bäst mer decentraliserat och utan gemensamt språk, men måste man välja något känns svenskan mest logisk.

Finskan saknar släktskap med övriga nordiska och europeiska språk
Danskan är oförståelig
Isländskan skulle vara cool, men det är få som talar och dessutom relativt långt ifrån övriga nordiska språk
Norskan hade varit mitt andraval, men svenskan talas fortfarande av dubbelt så många personer så den går före


   
SvaraCitera