Aviseringar
Rensa alla

Ett Sverige med bara svenskar


mens
 mens

Vi behövde ju arbetskraftsinvandring på 60-talet (eller om det var 50-talet venne). Idag behöver vi den inte men invandring fyller andra funktioner. Hade världen förblivit så segregerad som i din världsbild hade vi haft långt mycket mer rasism och polarisering än vad vi har idag. Och tråkigt. Vi behöver dela vissa sorters kultur, blanda upp genpooler etc. Dock har vi ett enormt integrationsproblem numera och det är skrämmande då det drabbar både svenskar och invandrare längst ner på samhällsstegen.


   
SvaraCitera

time:
Alltså inget land är pursvenskt eller amerikanskt eller ryskt eller vilket land du nu vill lägga på det. Utan invandring hade Sverige dels inte existerat överhuvudtaget, dels varit mycket bristande på många punkter. Vill du verkligen hellre bo i ett helt efterblivet, underutvecklat land (som inte alls ser ut som du verkar fantisera om) än att behöva möta människor från andra länder?

nordkorea Tumme upp


   
SvaraCitera
mens
 mens

däremot behöver folk känna mer etnisk samhörighet än vad vi gör idag men ja det har ju med integration att göra 


   
SvaraCitera

time:
Alltså inget land är pursvenskt eller amerikanskt eller ryskt eller vilket land du nu vill lägga på det. Utan invandring hade Sverige dels inte existerat överhuvudtaget, dels varit mycket bristande på många punkter. Vill du verkligen hellre bo i ett helt efterblivet, underutvecklat land (som inte alls ser ut som du verkar fantisera om) än att behöva möta människor från andra länder?

Finland har aldrig haft någon hög invandring och ändå är vi ett av Europas rikaste länder...


   
SvaraCitera

Nu är inte jag någon expert på lagar och så. Men enligt min tolkning är denna trådstarten brottslig.


   
SvaraCitera
time
 time

Kalle97:

Finland har aldrig haft någon hög invandring och ändå är vi ett av Europas rikaste länder...

Vi är dock socialt efterblivna på så många punkter. Några av dem listade jag längre upp i tråden. 

Axelinaaas:

nordkorea Tumme upp

Typ. Och vem känner någon som tycker att det är det ideala samhället? 


   
SvaraCitera
time
 time

tkllkl:

Falskt. 

Delvis sant.

Du menar som Israel? Ja de är sjukt efter. 

Israel är efter på sinnessjukt många plan ja men är ett dåligt exempel då staten inte skulle ha funnits utan ett stort samarbete från andra nationer vilket inte går ihop med ett samhälle som är isolerat i Sheriffens fantasi.


   
SvaraCitera

Skulle vi inte tagit hit invandrare efter 1960 hade jag inte funnits idag.


   
SvaraCitera

time:
Tänk om Sverige haft noll invandring, då hade aldrig jag kommit hit. Och jag är fan mycket trevligare än minst sjuttio procent av alla rasister ute i stugorna.

Varför börjar du tala om rasism och rasister så fort någon skriver något kritisk mot invandring? 

Kan du inte argumentera och föra fram din åsikt sakligt utan att hålla på och stämpla folk som hemska?


   
SvaraCitera

För svenskar är det trevligaste och bästa folkslaget som finns. Hade skjutit mig själv 
efter en vecka.


   
SvaraCitera

Sverige hade varit ett mycket fattigare land både socialt och ekonomiskt ifall man hade stängt gränserna 1960. Problemet har inte varit invandring i sig utan specifikt nivån på invandringen och vilken typ av människor vi tagit emot. Jag är dessutom fullständigt övertygad om att ett mångetniskt samhälle är bättre än ett etniskt homogent. 


   
SvaraCitera

time:

Fast rent krasst så hade Sverige faktiskt inte existerat utan invandring. Det är inte som att de första svenskarna växte upp ur jorden eller placerades precis just här av någon högre makt. Din bild av Sverige och svenskar känns som en orimlig fantasi, Sverige som sådant har aldrig varit negativt inställt till flyktingmottagande utan setts som en stor humanitär resurs i jämförelse med andra länder. Du kanske inte är så svensk som du tror?

Anmärkningsvärt hur låg nivå du har på dina argument. Bara floskler och felaktigheter rakt igenom. Och det är trots att vi i det här fallet nog i stora hela håller med varandra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Niklas: Jag är dessutom fullständigt övertygad om att ett mångetniskt samhälle är bättre än ett etniskt homogent.

Varför då?


   
SvaraCitera
time
 time

Niklas:

Varför börjar du tala om rasism och rasister så fort någon skriver något kritisk mot invandring? 

Kan du inte argumentera och föra fram din åsikt sakligt utan att hålla på och stämpla folk som hemska?

Förnekar du att det existerar rasism i Sverige? Jag har inte stämplat någon i tråden, däremot vet jag att Sheriffen är mest frustrerad för tillfället och behöver komma ihåg att det finns schyssta invandrare och att något slags ariskt paradis är varken realistiskt eller särskilt svenskt. Om du skulle läsa lite noggrannare i tråden ser du att jag har argumenterat helt sakligt utan några personangrepp men det är banne mig okej att tycka att rasism och rasister är hemska och håller du inte med på den punkten så vet jag inte var det gått snett.


   
SvaraCitera
time
 time

Niklas:
Anmärkningsvärt hur låg nivå du har på dina argument. Bara floskler och felaktigheter rakt igenom. Och det är trots att vi i det här fallet nog i stora hela håller med varandra.

Det är väl dina motargument som känns lite krassa om du på allvar motsäger dig (min skämtsamma jargong med Sheriffen)/att svenskar skulle ha dykt upp ur tomma intet i Sverige. Sluta klaga för klagandets skull, du får inte några frikort att bete dig illa bara för att jag är moderator, du ska kunna bete dig som mot vilken annan människa som helst.


   
SvaraCitera