Aviseringar
Rensa alla

15 åring vill köra bil olagligt. Help!


Ämnesstartare

Hej 
Har en dotter ( 15 ) och vill ha lite vägledning innan jag gör något fel( menar inte hamna i socialtjänsten) 
Det hände att dotter på ett ”mirakulöst” sätt har lärt köra bil, utan vår vetskap. Mamman var som upptäckte att hon hade gjort det. Hon har gjort flera gånger. 
Man kan tycka att det är en ungdomsgrej men det är inte så lätt. 
Vi som föräldrar kunde ha blivit rejält negativ påverkat efter hennes handlingar. 
Problemet just nu är att jag har helt tappat förtroende och tillit till min dotter. Jag som pappa känner det och dessutom hon struntar helt mig som pappa. Det värsta är att mamman har alltid haft tillit men med det sista bil situation, hon också börjar  tvivla. Jag och min sambo ser inte samma sak, vilket förvärrar situationen. 

Min fråga är att jag vill inte hamna i en juridisk situation om min dotter gör nåt olagligt igen. Var ska man vända sig för att få hjälp eller nåt? Den psykologiska delen( att ta itu med hennes jävl egoist beteende) kan man göra något men den delen om regler och sånt( köra bil olagligt) vet inte hur ska lösa på bästa sett. 
tack. 


   
Citera
L Y S

Hej,

Jag tror att det bästa är att först ta en uppriktig diskussion med henne. Gör det respektfullt, men tydligt att det kommer bli konsekvenser om hon inte slutar med det. Försök även vara lite mjukare (dock inte svagare, stor skillnad där) i ditt sätt när du pratar med henne, visa dina egna känslor och säg att du blir ledsen när du inte kan lita på henne.

Fungerar inget av detta, och inte ens mamman kan få henne att inse konsekvenserna av hennes handlingar...då kanske myndigheterna behöver kontaktas ändå.


   
SvaraCitera

Hur svårt kan det vara att gömma undan bilnycklarna? 


   
SvaraCitera

Det är ett bra korkat förslag att blanda in myndigheter när lösningen är enkel. Se till att ingen kommer åt bilnycklarna. Du bli ansvarig när du tillåter ungen att köra bilen, och försäkringen gäller inte. 


   
SvaraCitera

Alltså, hon har utsatt människor för LIVSFARA genom att köra utan körkort. Hon borde få sig en rejäl diskussion av någon myndighet, så att hon förstår innebörden av hennes beteende. Ni måste ansvara för att gömma bilnycklarna och se till att hon får konsekvenser för detta. Kanske ta henne till en psykolog/kurator också. 

Jag är normalt sett väldigt mycket för att man ska låta barnen göra sitt och inte bestraffa dem, men detta är så allvarligt att det måste kännas för henne. 


   
SvaraCitera

Om det nu verkligen är du som är FARSAN till den 15-åriga bilkörande dottern så förstår jag inte varför du lägger in frågan på ett ungdomsforum? Tror du verkligen att du får det bästa rådet av ungdomar som är i samma ålder som din dotter?

Som någon skrev - LÅS IN BILNYCKLARNA PÅ EN SÄKER PLATS SÅ ÄR PROBLEMET LÖST. Alt göm bilnycklarna på en plats där din dotter aldrig någonsin kommer att finna dom. 

Tycker ärligt talat att denna tråd luktar lite troll lång väg. Cool


   
SvaraCitera