Aviseringar
Rensa alla

19 november: Internationella mansdagen


time
 time
Ämnesstartare

internationella-mansdagen-sverige.jpeg

Idag, den 19e november, är det internationella mansdagen, som firas över hela världen sedan år 1999. Syftet med dagen är att "fokusera på pojkars och mäns hälsa, förbättrade relationer och ökad jämställdhet mellan könen, samt lyfta fram positiva manliga förebilder."

Många tycker att det är ett bra initiativ, framförallt för att den främjar vanliga män, inte bara atleter och filmstjärnor - andra säger att idén är bortkastad och endast existerar som en antifeministisk motreaktion på internationella kvinnodagen. Mansforskaren Lars Jambert förklarar sin synpunkt i Aftonbladet här:  http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19880666.ab

Vad tycker ni? 


   
Citera

Inför internationella mensdagen så kan alla fira.


   
SvaraCitera

Tycker att jag inte riktigt bryr mig nog för att ha en åsikt, det finns dagar för precis allting, kanelbullar, fira att vi inte är analfabeter, minnas förintelsen osv. det har inget värde


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Jag tycker det är bra att man främjar positiva förebilder för pojkar och män men samtidigt får män så himla mycket plats i media, nästan all makt är fördelad mellan männen. Internationella kvinnodagen finns ju för att kvinnor internationellt sett har ett underläge - män lider också av att det inte är jämställt, men inte på samma sätt. 


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Det känns lite såhär bara att man byter ut lesbian lover mot män:

image_81.jpg


   
SvaraCitera

Visste att tråden skulle vara av negativ klang pga: den har med män att göra


   
SvaraCitera

Kan det finnas en dag, en endaste på hela året då vi kan slippa få skit för vilket kön vi föddes (dvs kan inte påverka för fem öre) till?


   
SvaraCitera

time: Nej, verkligen inte!


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Tickstart:
Visste att tråden skulle vara av negativ klang pga: den har med män att göra

Jag tycker inte tråden har en negativ klang. Om du läser tråden har jag skrivit argument från båda sidor, samt generöst erbjudit er att kunna rösta på precis vad ni känner för. Tråden är inte negativ. 


   
SvaraCitera

time: Vet ej

Inte så påtagligt intresserad faktiskt, men man kan hursomhelst begripa behovet av den 8 mars enklare även om kanske också en sån här dag kan vara bra också den - om det fanns något positivt och uppbyggande med den. Gudarna skall veta att det råder inte brist på vilsna män.


   
SvaraCitera
mynona

Jag tycker inte att det bör finnas vare sig en mans- eller kvinnodag. Orsaken till varför kvinnodagen finns är för att uppmärksamma strukturellt förtryck och sexism mot kvinnor. Könsroller och patriarkat förtrycker båda könen, dock kvinnor tyngst. Samtidigt ser jag det positiva i att vi uppmärksammar även förtryck mot män, även om det är mindre än det mot kvinnor: för att vi ska kunna avskaffa könsrollerna, så måste alla kön samarbeta, och eftersom många män inte förstår utan missuppfattar feministiska initiativ och strukturelt förtryck är det mer pedagogiskt och konstruktivt att också uppmärksamma mäns problem med könsrollerna. Därmed får vi lättare samarbete, därmed kan vi motarbeta kvinnoproblemen bättre, eftersom både mäns och kvinnors strukturella könsproblem kommer ur just könsroller. Jag tror inte på att vi ska tvinga folk att utbilda sig, jag tror inte på att alla ens kan göra det eftersom de är för ovilliga, och bättre än att känna sig överlägsen för att man vet mer än dem är det att faktiskt lösa problemen. 


   
SvaraCitera

time:

Jag tycker inte tråden har en negativ klang. Om du läser tråden har jag skrivit argument från båda sidor, samt generöst erbjudit er att kunna rösta på precis vad ni känner för. Tråden är inte negativ. 

Jag vill inte vara den som är den men din tråd om internationella kvinnodagen såg något annorlunda ut:

time: Hurra, hurra, internationella kvinnodagen! Vi kör en liten gallup, tycker jag.

Vilken är din hjärtefråga?

Säger nödvändigtvis inte att dina olika ingångar är något dåligt, men det finns absolut en skillnad. 


   
SvaraCitera
mynona

Jag hade röstat "Ja" om det inte hade stått "naturligtvis" efter, för jag anser inte att det är självklart, men jag tror att det är pedagogiskt fördelaktigt för de som vägrar att förstå feminism och behöver en annan pedagogik. 


   
SvaraCitera

Finns det en kvinnodag som uppmärksammar förtryck mot kvinnor bör det naturligtvis också finnas en mansdag som uppmärksammar förtryck mot män. Dock kan man väl känna att hela den här dag-ismen där dagar ska delas ut till höger och vänster börjar bli lite tröttsam. Kan inte alla dagar vara dagar då vi uppmärksammar förtryck och dumheter i samhället, oavsett kön?, tänker jag.

Dock finner jag stor njutning i att läsa hur alla rabiata vänsterfeminister bara rasar över blotta tanken på en mansdag. 


   
SvaraCitera

Tickstart: Kan det finnas en dag, en endaste på hela året då vi kan slippa få skit för vilket kön vi föddes

Skönt att det bara finns ett genus eller könsroll (om man vill bli lite gammaldags) som diskrimineras genom våra normer och kuk kontra fittaförväntingar iaf.
Hörru tickis ditt gamla snöre, vad tror du man kämpar för?


   
SvaraCitera