Aviseringar
Rensa alla

16 ÅR OCH MAMMA


time
 time

I´m an awesome boy:

Pappan har alltid umgängesrätt hur eller hur han är förälder, Detta går inte att ta bort.
Om tex mamma eller pappa misshandlar sitt barn och mister vårdnaden hamnar i fängelse eller vad det hända må vara så tas inte umgängesrätten bort.
Detta är orubbligt i svensk lag och finns med i barnkonventionen. 
Svensk lagg bygger på barnkonventionen.
Sverige var första land att skriva på Barnkonventionen.

 Barnkonventionens fyra huvudprinciper är:

  • Artikel 2 slår fast att alla barn har samma rättigheter och lika värde. Ingen får diskrimineras. Barnkonventionen gäller för alla barn som befinner sig i ett land som har ratificerat den.
  • Artikel 3 anger att det är barnets bästa som ska komma i främsta rummet vid alla åtgärder som rör barnet. Begreppet ”barnets bästa” är konventionens grundpelare och har analyserats mer än något annat begrepp i barnkonventionen. Vad som är barnets bästa måste avgöras i varje enskilt fall.
  • Artikel 6 säger att varje barn har rätt att överleva, leva och utvecklas. Artikeln handlar inte bara om barnets fysiska hälsa utan också om den andliga, moraliska, psykiska och sociala utvecklingen.
  • Artikel 12 handlar om barnets rätt att uttrycka sina åsikter och få dem beaktade i alla frågor som berör honom eller henne. När åsikterna beaktas ska hänsyn tas till barnets ålder och mognad.


Alla andra artiklar läser man med huvudprinciperna i åtanke. Det är absolut inte så att en förälder alltid har grundläggande rätt att ha umgängesrätt med sitt barn om hen inte behandlar barnet rätt. 


   
SvaraCitera

Hur försörjer du honom, vad jobbar du med?


   
SvaraCitera

terrormat: oh snap gurl

är on fire idag Rodnar


   
SvaraCitera

kukoxo:

är on fire idag Rodnar

jag gillar't


   
SvaraCitera

kukoxo:

öh jo, gemensam vårdnad går på att båda föräldrarna får träffa barnet när de vill ,och att den ena kan inte skriva på någonting som angår barnet utan den andras påskrift

...................................................

Formuleringen lät som att ena föräldern kan mer eller mindre kidnappa barnet och det är ok. Trodde gemensam vårdnad i icke-sambo-relationer gick ut på något sorts schema/barnets bästa i fokus. Varannanveckasboende typ. Barnet har rätt till föräldrarna, inte tvärtom


   
SvaraCitera

kukoxo:

självklart är det inte så.  LVU räcker för att ett barn inte ska få träffa sina föräldrar öht. misstänkts det oro om  misshandel, sexbrott, droger eller liknande så har båda socialtjänsten och tingsrätten rätt  till det. 

så nä du vet inte vad du pratar om.

Delvis sant men vet du om att lvu tar slut?
LVU tar tex slut när brottmålet tas upp i tingsrätten.

Efter att domen fallit så återgår det hela till "straff med umgänge i fängelse" eller "det normala" med fortsatt misshandel sex droger osv som du skriver om.

Efter brottmålet är det tingsrätten som ska besluta om umgänge om den Misshandlande föräldern (min mamma) då hon vill ha umgänge och barnet (jag) vägrar.

Då föräldern alltid har umgängesrätt så blev domen i tingsrätten:
Pappa fick ensam vårdnad, och jag ska enligt dom i tingsrätten ha övervakat umgänge med min mamma och umgänge via telefon brev E-post mellan de övervakade umgängena.
Umgängena via telefon brev E-post mellan de övervakade umgängena kan jag "smita" från men inte de övervakade. Där är domen hårdare skriven.

Jag ville överklaga men domen anses inte ha prövorätt i högre instans.
Barn under 18 får inte heller överklaga.

Även om den aktuella föräldern inte har vårdnaden och trots att hon misshandlade min ena bror till döds så har hon rätt till Umgänge. 
Dock övervakat men hon har alltid kvar sin umgängesrätt. Det finns predikat på detta.

Det är till och med så att om min mamma sköter sig under de övervakade umgängena, så får hon en föräldrakurs "paletten", även här ingår övervakade umgängen för att kursen ska kunna fungera så bra som möjligt. Allt detta för att hon ska kunna ha umgängen utan övervakning.
Hon har sökt att "vi i dag levande barn" ska bo hos henne och hon vårdnaden och pappa övervakade umgängen.

Så länge barnet är under 18 har föräldern alltid rätt till umgänge tyvärr. 

Hittar du något som styrker dina påstående i någon lagtext osv som gör att umgänget går att upphäva så hör av dig.
Vore ytterst tacksam för ett seriöst svar från dig som går att använda längre fram nästa gång detta ska upp i huvudförhandling när "paletten" är avklarad och det är den snart.


   
SvaraCitera

time:

 Barnkonventionens fyra huvudprinciper är:

  • Artikel 2 slår fast att alla barn har samma rättigheter och lika värde. Ingen får diskrimineras. Barnkonventionen gäller för alla barn som befinner sig i ett land som har ratificerat den.
  • Artikel 3 anger att det är barnets bästa som ska komma i främsta rummet vid alla åtgärder som rör barnet. Begreppet ”barnets bästa” är konventionens grundpelare och har analyserats mer än något annat begrepp i barnkonventionen. Vad som är barnets bästa måste avgöras i varje enskilt fall.
  • Artikel 6 säger att varje barn har rätt att överleva, leva och utvecklas. Artikeln handlar inte bara om barnets fysiska hälsa utan också om den andliga, moraliska, psykiska och sociala utvecklingen.
  • Artikel 12 handlar om barnets rätt att uttrycka sina åsikter och få dem beaktade i alla frågor som berör honom eller henne. När åsikterna beaktas ska hänsyn tas till barnets ålder och mognad.


Alla andra artiklar läser man med huvudprinciperna i åtanke. Det är absolut inte så att en förälder alltid har grundläggande rätt att ha umgängesrätt med sitt barn om hen inte behandlar barnet rätt. 

Så sant låter bra på pappret:
Sverige var först med att skriva på denna konvention men har ännu inte intaget den i Lagen. Sverige är om jag mins rätt det enda land som inte intagit barnkonventionen i lagen och behöver således bara beakta och ha den i åtanke vid Huvudförhandlingar.
Sverige behöver inte följa den endast beakta den. Tragiskt eller hur.....


   
SvaraCitera

I´m an awesome boy:

Delvis sant men vet du om att lvu tar slut?
LVU tar tex slut när brottmålet tas upp i tingsrätten.

Efter att domen fallit så återgår det hela till "straff med umgänge i fängelse" eller "det normala" med fortsatt misshandel sex droger osv som du skriver om.

Efter brottmålet är det tingsrätten som ska besluta om umgänge om den Misshandlande föräldern (min mamma) då hon vill ha umgänge och barnet (jag) vägrar.

Då föräldern alltid har umgängesrätt så blev domen i tingsrätten:
Pappa fick ensam vårdnad, och jag ska enligt dom i tingsrätten ha övervakat umgänge med min mamma och umgänge via telefon brev E-post mellan de övervakade umgängena.
Umgängena via telefon brev E-post mellan de övervakade umgängena kan jag "smita" från men inte de övervakade. Där är domen hårdare skriven.

Jag ville överklaga men domen anses inte ha prövorätt i högre instans.
Barn under 18 får inte heller överklaga.

Även om den aktuella föräldern inte har vårdnaden och trots att hon misshandlade min ena bror till döds så har hon rätt till Umgänge. 
Dock övervakat men hon har alltid kvar sin umgängesrätt. Det finns predikat på detta.

Det är till och med så att om min mamma sköter sig under de övervakade umgängena, så får hon en föräldrakurs "paletten", även här ingår övervakade umgängen för att kursen ska kunna fungera så bra som möjligt. Allt detta för att hon ska kunna ha umgängen utan övervakning.
Hon har sökt att "vi i dag levande barn" ska bo hos henne och hon vårdnaden och pappa övervakade umgängen.

Så länge barnet är under 18 har föräldern alltid rätt till umgänge tyvärr. 

Hittar du något som styrker dina påstående i någon lagtext osv som gör att umgänget går att upphäva så hör av dig.
Vore ytterst tacksam för ett seriöst svar från dig som går att använda längre fram nästa gång detta ska upp i huvudförhandling när "paletten" är avklarad och det är den snart.

råder det oro så får barnen inte alls öht träffa föräldrarna. är mamman ofarlig för barnet så kan hon få träffa dem, att hon sedan går kurser betyder ingenting. vissa bryter ihop framför sina barn eller inte vet hur de ska bete sig osv, därför kan sånt vara nödvändigt.

visar du klart och tydligt att du mår dåligt av att träffa din mamma så borde de inte heller låta dig träffa henne. 

hur tydlig har du varit med att du inte vill träffa henne? och vad har du gett för anledningar? det räcker med att du känner dig psykiskt misshandlad, eller att det är brist på omsorg och välmående i hennes närvaro.
framför du detta klart och tydligt för socialtjänsten och du är under 18 kan du få slippa träffa  henne, och är hon den enda som har vårdnad om dig så ifråntas det och du får då ett kontakt/jour/familjehem fram tills du är 18. 


   
SvaraCitera

kukoxo:

råder det oro så får barnen inte alls öht träffa föräldrarna. är mamman ofarlig för barnet så kan hon få träffa dem, att hon sedan går kurser betyder ingenting. vissa bryter ihop framför sina barn eller inte vet hur de ska bete sig osv, därför kan sånt vara nödvändigt.

visar du klart och tydligt att du mår dåligt av att träffa din mamma så borde de inte heller låta dig träffa henne. 

hur tydlig har du varit med att du inte vill träffa henne? och vad har du gett för anledningar? det räcker med att du känner dig psykiskt misshandlad, eller att det är brist på omsorg och välmående i hennes närvaro.
framför du detta klart och tydligt för socialtjänsten och du är under 18 kan du få slippa träffa  henne, och är hon den enda som har vårdnad om dig så ifråntas det och du får då ett kontakt/jour/familjehem fram tills du är 18. 

Då det är oro och hon har umgängesrätt så är umgängena Övervakade.

Det enda sätt hon vet om att bete sig är att misshandla oss fysiskt psykiskt och sexuellt.

Har visat och sagt till soc osv att jag inte vill träffa henne att jag mår psykiskt dåligt är rädd att hon ska misshandla mig trots att det är övervakat på ett klart och tydligt sätt min advokat har skrivit till Tingsrätten och soc angående detta.
Tingsrättens dom Gäller..... jag är alltså tvingad av tingsrätten att ha övervakade umgängen.

Även om jag skulle bo i fosterhem/familjehem/osv... så har hon rätt att träffa mig tyvärr.

Vem som har vårdnaden om mig i dag står i texten ovan, jag har en trygg och bra tillvaro där.


   
SvaraCitera

I´m an awesome boy: Har visat och sagt till soc osv att jag inte vill träffa henne att jag mår psykiskt dåligt är rädd att hon ska misshandla mig trots att det är övervakat på ett klart och tydligt sätt min advokat

i så fall bryter din socialsekreterare mot hennes egna regler.  finns det inga andra på soc du kan snacka med? du kan överdriva med dina anledningar, träffa psykolog och få intyg på att du mår dåligt av att träffa din mamma.

du kan även kontakta socialstyrelsen och berätta om din situation.


   
SvaraCitera

I´m an awesome boy:
        
 trots att hon misshandlade min ena bror till döds så har hon rätt till Umgänge. 

Tråkigt att höra, tycker att du borde få bestämma hur du vill göra, helt klart. Det är ju helt sjukt att hon fortfarande har rätt till umgänge + att söka till ensam vårdnad!  🙁
Om du behöver stöd så finns jag här :)..


   
SvaraCitera

kukoxo:

i så fall bryter din socialsekreterare mot hennes egna regler.  finns det inga andra på soc du kan snacka med? du kan överdriva med dina anledningar, träffa psykolog och få intyg på att du mår dåligt av att träffa din mamma.

du kan även kontakta socialstyrelsen och berätta om din situation.

Det borde räcka med att man berättar att man inte vill träffa henne & varför........


   
SvaraCitera

kukoxo:

i så fall bryter din socialsekreterare mot hennes egna regler.  finns det inga andra på soc du kan snacka med? du kan överdriva med dina anledningar, träffa psykolog och få intyg på att du mår dåligt av att träffa din mamma.

du kan även kontakta socialstyrelsen och berätta om din situation.

Mmm antagligen men de har blivit bakbundna av Tingsrätten tyvärr Dom över soc regelfel.
Soc är partiska här, mamma alltid bäst oavsett vad.

Bup vill inte ta emot oss då vi bara mår dåligt inför de övervakade när vi träffar henne på de övervakade. de konstaterade bara att det var person och plats relaterat och att vi mår bra för övrigt.

Vi
pappa och (Pappas advokat) håller på att formulera en skrivelse till
socialstyrelsen men  det är tveksamt om det gör nytta då domen fallit
men vi ska prova det.

Tack


   
SvaraCitera

iatebaronxoxo:

Det borde räcka med att man berättar att man inte vill träffa henne & varför........

Borde och gör är två helt skilda saker....


   
SvaraCitera

iatebaronxoxo:

Tråkigt att höra, tycker att du borde få bestämma hur du vill göra, helt klart. Det är ju helt sjukt att hon fortfarande har rätt till umgänge + att söka till ensam vårdnad!  🙁
Om du behöver stöd så finns jag här :)..

Tack skönt att veta 🙂


   
SvaraCitera