Aviseringar
Rensa alla

13-åring vill bli mer allmänbildad


Ämnesstartare

Hej på er. Jag är en tjej på 13 år som skulle vilja bli mer allmänbildad.

Jag vill inte vara en stereotypisk tonårstjej som inte tas på allvar.

Nu är min fråga till er, har ni några personliga tips? Några böcker ni rekommenderar? Nyhetssidor (helst engelska)? Alla tips tackar jag mycket för.


   
Citera

aftonbladet, expressen, nyheter24, klick


   
SvaraCitera

schim:
aftonbladet, expressen, nyheter24, klick

HAHAHAHA, lite seriösa svar kanske hon vill ha?


   
SvaraCitera

Allmänbildning kan vara bland det mest onödiga vi sätter värde vid. Du kommer ha betydligt mer nytta av att hitta något du tycker är intressant och fördjupa dig i det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

schim:
aftonbladet, expressen, nyheter24, klick

Nyheter24 är INTE en relevant nyhetssida.


   
SvaraCitera

Titta på längre nyhetssändningar och läsa morgontidningar är nog det ultimata. Vad man hittar på nyhetssajter på nätet ger inte så bred bild utan styrs framförallt av vilka nyheter som genererar klick. Utefter vad du har läst och sett på för nyheter kan du ju sedan fördjupa dig i saker du tycker är extra intressant. 


   
SvaraCitera

wikipedia, framförallt engelskspråkiga. där kan du verkligen nörda in dig i allt, eller bara få en generell uppfattning om... allt.


   
SvaraCitera

Flashback Kappa


   
SvaraCitera

schim:
aftonbladet, expressen, nyheter24, klick

Det här var nog det i särklass sämsta tipset jag har sett på länge... men du kanske skojar X)


   
SvaraCitera

lurifax69:
Flashback Kappa

hahaah XD


   
SvaraCitera

sinnessjuk uns:
wikipedia, framförallt engelskspråkiga. där kan du verkligen nörda in dig i allt, eller bara få en generell uppfattning om... allt.

+1 Tumme upp


   
SvaraCitera

Niklas:
Titta på längre nyhetssändningar och läsa morgontidningar är nog det ultimata. Vad man hittar på nyhetssajter på nätet ger inte så bred bild utan styrs framförallt av vilka nyheter som genererar klick. Utefter vad du har läst och sett på för nyheter kan du ju sedan fördjupa dig i saker du tycker är extra intressant. 

Viktigt att nämna är ju att man borde inte läsa vilken tidning som helst. Aftonbladet sprider ju bara dynga, vanligt hos vänstern att bedriva sina åsikter på det sättet.
Men ett väldigt bra tips iaf! Glad


   
SvaraCitera

Gör det till rutin att läsa nyheter, gör lumpen, våga fråga frågor om det är något du undrar


   
SvaraCitera

Försök att få så många källor som möjligt till din kunskap. Om det gäller nyheter så kan du läsa och titta på både svenska och utländska nyheter så får du troligen en bättre och mer korrekt syn på världen. Försök att hålla dig till nyhetskällor som är politiskt neutrala och lär dig att vara kritisk mot allt som skrivs i media. 

Jag har dock inga tipps på sidor...


   
SvaraCitera

skitsnack: gör lumpen

viktigt för allmänbildningen, hur menar du? känns som man skulle hinna läsa in sig på mycket under de månaderna. 


   
SvaraCitera