Aviseringar
Rensa alla

EU inför hårdare regler för tobaksprodukter


Ämnesstartare

Enligt EUs nya regler för tobaksprodukter gäller följande:

  • Smaksättningar på cigg ska förbjudas.
  • Hälsovarningarna ska bli större och endas tillsatser som är viktiga för produktionen tillåts.
  • E-cigg klassificeras som läkemedel när det används i syftet att sluta röka annars gäller det enligt de vanliga reglerna för tobaksprodukter.
  • Övervakningssystem för att stoppa smuggling av tobaksprodukter.

Bakgrunden till detta är att 700 000 eu-medborgare dör i förtid på grund av rökning och detta vill man motverka. Man vill även inte att unga ska bli beroende till tobaksindustrin då många rökare börjar i tidig ålder.

http://europarltv.europa.eu/sv/player.aspx?pid=c2ef3032-2aa2-4cbc-94dc-a2b90147a511

Frågeställning:
Ska EU arbeta för att förebygga rökning? Är detta ett bra sätt att förebygga rökning eller finns det andra sätt som är effektivare och bättre? Andra tankar och åsikter?


   
Citera
reben

är väl bra


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

reben:
är väl bra

jag är inte lika övertygad 


   
SvaraCitera
reben

Untouchable:

jag är inte lika övertygad 

vfr jag tänker enbart: d väl bra om folk slutar röka
vet inte så mkt


   
SvaraCitera
Draug

skräll att EU ska övervaka.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

reben:

vfr jag tänker enbart: d väl bra om folk slutar röka
vet inte så mkt

tanken med förslaget är att få folk att sluta röka eller inte ens börja men vad kommer resultatet att bli? tobaksbranschen är redan kraftigt reglerad och högt beskattad men folk röker fortfarande i hög utsträckning trots att man är medveten om riskerna

jag fruktar att EU-iniativitet enbart kommer bli ett slag i luften och öka efterfrågan på smuggelcigg, dvs få sluta röka och andra väljer cigg som istället kan vara ännu skadligare


   
SvaraCitera
reben

Untouchable: jag fruktar att EU-iniativitet enbart kommer bli ett slag i luften och öka efterfrågan på smuggelcigg, dvs få sluta röka och andra väljer cigg som istället kan vara ännu skadligare

möjligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bra 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bannlys cigg helt det finns inget bra som medföljer att röka


   
SvaraCitera

Untouchable: Hälsovarningarna ska bli större och endas tillsatser som är viktiga för produktionen tillåts.

images.jpg


   
SvaraCitera

Man borde försöka hitta fler smartare sätt att motverka rökning/suget att röka, dessa e väl sådär.


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

förvånad över att det inte blev värre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fattar inte varför DE ska lägga sig i om JAG röker eller inte...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det låter bra, men inte tillräckligt! 

Rökning dödar hur många som helst och gör människor fruktansvärt sjuka. Jag har många anhöriga som lider p.g.a. rökning. Nikotin är kraftfullt beroendeframkallande, de flesta rökare har åtminstone vid något tillfälle försökt sluta röka. Många har försökt många gånger, ex. varje nyår. Men nästan samtliga försök misslyckas. 

Tobaksindustrins fulla kapital borde exproprieras och gå till sjukvård och rehabilitering. 


   
SvaraCitera

Untouchable:
Enligt EUs nya regler för tobaksprodukter gäller följande:

  • Smaksättningar på cigg ska förbjudas.
  • Hälsovarningarna ska bli större och endas tillsatser som är viktiga för produktionen tillåts.
  • E-cigg klassificeras som läkemedel när det används i syftet att sluta röka annars gäller det enligt de vanliga reglerna för tobaksprodukter.
  • Övervakningssystem för att stoppa smuggling av tobaksprodukter.

Bakgrunden till detta är att 700 000 eu-medborgare dör i förtid på grund av rökning och detta vill man motverka. Man vill även inte att unga ska bli beroende till tobaksindustrin då många rökare börjar i tidig ålder.

http://europarltv.europa.eu/sv/player.aspx?pid=c2ef3032-2aa2-4cbc-94dc-a2b90147a511

Frågeställning:
Ska EU arbeta för att förebygga rökning? Är detta ett bra sätt att förebygga rökning eller finns det andra sätt som är effektivare och bättre? Andra tankar och åsikter?

Det är väl bra med det här men samtidigt ger EU subventioner till tobaksproducenter. Dubbelmoral?


   
SvaraCitera