Aviseringar
Rensa alla

EU lägger näsan i snuset


Ämnesstartare

Svenskt snus får inte exporteras utanför Sverige. En regel inom EU ger dock undantag till Sverige och ger Sverige helt fria tygar att använda snus.

Nu har i allafall EU satt ner foten och gett ut en idé:

snus får inte vara smaksatt med exempelvis lakrits, citrus etc. och det måste innehålla 85% tobak. Den främsta anledningen till detta är enligt EU bland annat snusets negativa konsekvenser på hälsan. Vanligt snus innehåller ca 50% tobak.

Den här lagen skulle i princip betyda att många snussorter försvinner helt...och vem tusan skulle köpa det snus som blir kvar?? Med 85% tobak skulle snuset smaka skit. Lika bra att köpa en cigg isåfall och proppa upp tobaken under läppen.

Typ ALLA snussorter är smaksatta! Även märken som Ettan. Det ha bla en touch av choklad och stall. General har citrussmak. Var ska man dra gränsen?

Vad tycker NI?


   
Citera
Ämnesstartare

Snus luktar bajs så bra om det försvinner


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tycker att snus nog är bland det äckligaste människor frivilligt stoppar i sig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bajs i munnen!? [tard]


   
SvaraCitera

Kan inte riktigt förstå varför de ens lägger tid på det. Jämfört med vissa andra varor på den europeiska marknaden är det rätt ofarligt. Att börja jävlas med ett medlemsland för en sån liten skitsak det ändå är ute i europa är obegripligt. Det kan inte leda till något gott för någon då det bara leder till osämja inom eu vilket framöver kan påverka beslut i viktiga frågor.

Har inte orkat sätta mig in i frågan än så länge då jag bara tycker det är löjligt men har svårt att tänka mig att de kan driva det så långt att dagens snus förbjuds här i sverige. Men visst skulle exporten förbjudas och vinsterna minska så skulle väl utbudet påverkas rejält även här i landet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gammal nyhet ju.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ganon:

Gammal nyhet ju.

inte idiotin om tobakshalt och smaksättning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tlaltecuhtli:

inte idiotin om tobakshalt och smaksättning.

Jo, den också.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Patrick:

Vad tycker NI?

Förbjud skiten!! Förbjud alla andra tobaksvaror också! [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Förbjud skiten!! Förbjud alla andra tobaksvaror också!

Kommer inte på fråga. Du har ingen rätt att inskränka andras livsstil.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Patrick:

Du har ingen rätt att inskränka andras livsstil.

Jag har all rätt på min sida, det är jag som bestämmer på detta klot! [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ta inte mitt snus.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Att snusa är ju bland det vidrigaste en människa kan göra, så för min del välkomnar jag det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vilket jävla trams, och den som skall försvara snuset ute i EU i förhandlingar osv är en gammal kdtant: lär gå bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om man tycker om snus eller inte är inte ens relevant.

Vad som är relevant är att några pampar i Bryssel vill bestämma om svenskar ska få snusa eller inte i sitt eget land. Det är ju för fan absurt.

Sverige hade 2 stora krav för att sluta sig till EU:
1. Offentlighetsprincipen
2. Snuset.

EU godkände det här 1995. Det gör det iofs ännu mer efterblivet eftersom dom nu mer än 10 år senare ångrar sig. För vem som helst förstår att om svenskt snus innehåller 85% tobak kommer det att smaka så jävla illa att det är bättre att riva sönder en cigg och stoppa upp skiten under läppen.

Med tanke på mutorna Swedish Match fick för ett tag sedan (och avböjde och anmälde han som mutade!) förvånar det mig inte. Dom vill ju ha svenskt snus ute på världsmarknaden. Det skulle påverka alla företag som säljer cigg jävligt negativt och dom skulle förmodligen förlora miljarder. Förvåntar mig inte om andra politiker får mutor i form av feta summor pengar för att försöka hålla snuset innanför sverige eller t.o.m få det att försvinna.

Och varför förstår inte EU att snus är MINDRE farligt än ciggaretter? Det faktumet ignoreras ju. Istället hetsar dom på och ljuger om hur farligt snus är.

men som sagt... Vore katastrof om snus eller ännu värre ''godissnus'' såldes worldwide.... många tobaksjättar skulle förlora på det. Och när andra länder förstår att det är VETENSKAPLIGT BEVISAT att snus är hälsosammare än ciggaretter blir det ett ÄNNU större hot mot alla tobaksjättar.

:

16 oktober 2012 kl 21:42 , uppdaterad: 17 oktober 2012 kl 08:03

Om anklagelserna stämmer så är det en sorgedag för EU-apparaten, som för bara några dagar sedan gladde sig åt att ha förärats Nobels fredspris, men också för oss andra som får dra slutsatsen att cash är kung i Bryssel.

Swedish Match anmälde i våras till anti-bedrägerimyndigheten Olaf (Office Européen de Lutte Anti-Fraude), att en maltesisk affärsman hade tagit kontakt med dem och bett om pengar i utbyte mot hans inflytande över EU-kommissionären, så att denna ruckar på exportförbudet på snus.

Även om rapporten inte pekar ut John Dalli som inblandad i samtalen mellan snustillverkaren och affärsmannen, så ska den maltesiske kommissionären ha känt till att kontakterna gjorts, uppger Olaf.

Det har under årens lopp förekommit många märkligheter i Bryssel kring snusfrågan. EU-kommissionen har inte velat ta i förslag om att lyfta exportförbudet ens med tång. Rapporter som visat att snusets negativa hälsoeffekter är färre än cigaretternas har dragits in eller mörkats.

:

När EU-kommissionen för några år sedan under paraplysatsningen ”Europe against Cancer” beställde en rapport om hälsoeffekterna av alla olika slags muntobak så hade stycken i texten som talade för snusandets fördelar gentemot med andra tobakssorter helt sonika strukits över med Tippex.

http://www.svd.se/naringsliv/snusharva-tvingar-bort-eu-topp_7587906.svd

SKRIV PÅ DENNA LISTA KÄRA UM:ARE! KRÄVS BARA NAMN OCH E-POST OCH SEDAN ATT NI KLICKAR!

http://eusnus.se/petition/


   
SvaraCitera