Aviseringar
Rensa alla

EU vill höja Sveriges avgift med 10 miljarder


Ämnesstartare

EU-kommissionen har nu lagt fram sitt förslag till budget. Trots att den nuvarande ekonomiska krisen i Kräkland skakar hela Europa på ett sätt som de flesta av oss svenskar är lyckligt ovetande om så vill nu EU öka sin budget. Notan kommer att skickas till medlemsländerna, och för Sverige innebär det en stor höjning, nämligen 10 miljarder kronor. Den största del av dessa pengarna går sedan till franska och polska bönder i form av jordbruksstöd.

Så vad tycker ni att ska Sverige göra? Rösta för eller mot detta?

Själv tycker jag inte att Sverige skall bidra med dessa 10 miljarder extra utöver det stöd vi redan ger, det är en självklarhet. 10 miljarder kr är 111kr per och år per invånare alla åldrar, och över 200kr per arbetsför invånare. Dessa pengar tycker jag i dagsläget borde fylla andra hål inom Sveriges gränser.

EU skall inte kosta pengar, det skall generera pengar och skapa öppnare handel. Slopa helt stödet åt jordbruk via EU:s budget, och låt de länder som vill ha detta bekosta det själva ifall det är som så att jordbrukarna inrikes blir utkonkurrerade. Varför ska vi betala för franska bönder?

Ta också bort de protektionistiska tullarna mot yttre världen så har vi i ett nafs gjort två extremt viktiga åtgärder för att häva fattigdomen i tredje världen! Det innebär även att vi kan avskaffa EU:s monetära bistånd som ändå är ineffektivt.

Sedan medlemskapet tar EU-politik för lite plats i den politiska debatten tycker jag, och ingen verkar bry sig om vad som försigår där borta.


   
Citera
Ämnesstartare

Angående avgiften så förstår jag inte varför vi, Storbritannien, Tyskland, Nederländerna och Österrike får rabatt på avgiften till skillnad från övriga medlemsstater. Det vore trotts allt bara rätt i det stora rättviseprojektet EU att vi alla betalar lika.

Till EU som fenomen så kan jag bara säga. Det var bättre före 94.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

EU är som dom flesta redan vet, en nettoförlust för Sverige totalt sett. Vi är ett utav dom länder som man mjölkar mest ur och får minst pengar tillbaka. En enorm summa pengar av eu:s budget går varje år att förse tusentals av europas bönder. Det går inte ha det så, låt just arbetslösa bönder förbli arbetslösa.

Och nej självfallet ska Sverige inte sponsra en enda av våra hårt förvärvade skattekronor till vansinnesprojektet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Angående avgiften så förstår jag inte varför vi, Storbritannien, Tyskland, Nederländerna och Österrike får rabatt på avgiften till skillnad från övriga medlemsstater.

Hur menar du nu? Sveriges medlemsavgift till EU består främst av en BNI-avgift. Denna avgift baseras på varje lands bruttonationalinkomst. BNI består av bruttonationalprodukten, alltså värdet av alla de varor och tjänster som produceras i ett land under ett år, samt nettot av företagar-, löne- och kapitalinkomster till och från utlandet. Inkomsterna från BNI-avgifterna beräknas år 2011 uppgå till cirka 850 miljarder kronor, motsvarande ca 75% procent av EU:s totala inkomst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Marmoth:

Hur

vet ej mer än vad jag kan läsa mig till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lägg ner EU.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Lägg ner EU.

Där är jag faktiskt med dig. Åtminstone minska deras inflytande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fyfan det räcker inte med att man måste leva under en sådan auktoritär, odemokratisk överstat man ska betala multum för det dessutom. Och våra största partier kunde inte vara nöjdare med situationen, sålt sin heder för länge sedan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

döda alla


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag gillar EU som idé, men det vore fint om de kunde börja utnyttja sin potential istället för att knulla oss med korrekta gurkor.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vi skulle ALDRIG gått med i EU. [mad]


   
SvaraCitera