Aviseringar
Rensa alla

Europa Universalis 3 - Starta krig mot Danmark


Ämnesstartare

Hej

Jag börjar 1399 med Sverige och vill starta krig emot Danmark, danskarna är vasall över Sverige och vi är en union eller allians, hur går man ur ett?

Det står bara "We at war" men det verkar vara för att danskarna krigar emot Tyska ordern.

Hur gör man?


   
Citera

EU3 proffs här.

Till att börja med kan det vara bra och fråga vilka tillägg du kör med. Har du det senaste Divine Wind exempelvis?

När du startar som Sverige 1399 så är DU den den undergivna parten. Därför att vi är fortfarande med i kalmarunionen. För att kunna göra revolt mot danskarna så måste du först gå ut ur alliansen och skicka iväg en del Send Insults så att du försämrar din relation med danskarna. Den måste vara under 0, för då slipper du om inte annat penalty från Good Relations(-1 Stabilitet) när du går ut i kriget.

Jag råder dig att vänta i 50 år först. Slicka danskarnas röv och samla på dig gott om pengar. För när du väljer att starta krig med dom (och automatiskt gå ur unionen) så får du även norskarna emot dig, vilket är ett tvåfrontskrig du inte kan vinna med den urusla ekonomin du startar med. Danskarna har dessutom en flotta som vida överstiger din som dom bara kan patrullera öressund med så fort du får planerar på att hoppa över där. För att kunna knäcka danskarna så är det av vikt att du har en stor arme som du snabbt kan slå ut dom med. lyckas dom åka över till fastlandet kan dom återhämta sig och slå till med full styrka igen, något du inte med den magra ekonomin och manskap inte har råd att misslyckas med. Särskilt inte om du ska slåss mot norrmännen senare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ganthuc:

Tack för tipset 😀

Det löste sig, Danskarna slöt fred med Tyska ordern och jag startade krig emot dem, men gjorde ett misstag och la de största trupperna emot danmark istället för att ha jämna trupper lite här o var.

Sedan började hela Sverige starta revolt emot mig helt plötsligt och även i de erövrade delarna, sedan tröttnade jag. Fuskade faktiskt med att få lite mer pengar och stabilitet men det hjälpte inte alls :<

Upptäckte att jag hade valt en svår svårighetsgrad så får väll göra ett nytt spel med lättare svårighetsgrad 😛

Hoppas inte Hälsingland gör revolt igen för de verkade ha starka upprorsmakare -.-

Jag har det senaste förövrigt. EU3 Chronicles.


   
SvaraCitera
Åtta

Ganthuc:

och skicka iväg en del Send Insults så att du försämrar din relation med danskarna.

Jag tänker mig här att ett sändebud sänds iväg för att berätta "Din mamma"-skämt för Erik af Pommern.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Åtta:

Jag tänker mig här att ett sändebud sänds iväg för att berätta "Din mamma"-skämt för Erik af Pommern.

Det som skickas är nog:

"Ta ut gröten ur munnen för i helvete!"

"Försök inte ge oss några Danska skallar, röde fan"


   
SvaraCitera

Colour Television:

Det löste sig, Danskarna slöt fred med Tyska ordern och jag startade krig emot dem, men gjorde ett misstag och la de största trupperna emot danmark istället för att ha jämna trupper lite här o var.

Nej du gjorde helt rätt. Bara det att du måste se till att hålla din stabilitet hög innan du påbörjar ett krig. Förlorar du stabilitet när du startar ett krig (exempelvis då du inte har någon Cassius Belli) så måste du se till att få upp den riktigt snabbt igen. Flytta ut din slider till max på stabiliteten. Sämre stabilitet gör även så att du får mindre skatteinkomster, utöver att uppror startas lättare.

Du skulle även valt att gå i krig med danskarna precis när dom var upptagna med Tyska orden, för då har dom helt plötsligt ett tvåfrontskrig. Om du inte kan ta dig över sundet (men ockupera Halland och Skåne) så kan du alltid vända dig om mot norrmännnen, och kanske lämna två regimenten kvar vid Halland för att förhindra att danskarna hoppar över och försöker belägra dina provinser (vilket ibland kan ta förvånansvärt kort tid att slutföra)

Om du vill fuska lite lagom så har jag även tips här [y]
Det finns en liten bugg i spelet som gör att du inte är fäst vid ett land när du sparar dina spel. Du kan starta upp med ett land för att sedan hoppa över till ett annat senare ifall du vill. Perfekt om du vill fuska för att överkomma en större och starkare fiende. I detta fallet så kan du välja att gå in på danskarna i ditt spel precis innan du vill gå ut i ett krig för att sabotera det lite. Saker man kan göra är följande...

1). Upplösa deras arméer. Vilket tvingar dom rekrytera nya, helt uppenbart. Det köper dig lite tid.
2). Skicka iväg pengar genom "Send Gift". På så vis får dom mindre pengar att spendera på sina trupper, och om dom verkligen vill få in sina pengar för trupper så försätter du dom i skuld till banken eller får deras inflation att gå i taket (då dom måste dra in pengar från teknologi och mer till statskassan). Hjälper dig längre fram om du tänkt succesivt käka upp dom. Skicka detta särskilt till dom större länderna då dom kräver pengar.
3. Ändra statsskick. Brukar medföra en spenalty från allt från -1/4 stabilitet. Kan dock vara svårt nu i början då man inte kommit så långt gällande teknologin.
4. Starta onödiga krig med grannländerna, får fler parter mot dig samtidigt som dom förlorar ytterligare stabilitet. Detta kan dock medföra att dessa länderna också börjar gama på ditt byte och används bäst när du vill bli av med ett hot eller bara vill knipa åt en eller ett par provinser nära din egna gräns.

Som du ser finns det mycket du kan göra. hoppas det hjälper dig en bit på traven.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Colour Television:

Jag har det senaste förövrigt. EU3 Chronicles.

Juste hade kommit ett nytt ja. Har inte haft chansen att spela det på ett tag då min stationära är paj. Sitter på en sketen laptop och kan bara spela wow utöver att surfa.

Men det blir att prova det inom en snar framtid då. Vet du/känner till några förändringar från tidigare expansionen Divine Wind?

Åtta:

Jag tänker mig här att ett sändebud sänds iväg för att berätta "Din mamma"-skämt för Erik af Pommern.

men vid det laget lär mecklenburgarn vara så senil att han inte ens kan torka sig själv i röven utan stöd. blir ju inget svårt att kontra då liksom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ganthuc:

Som du ser finns det mycket du kan göra. hoppas det hjälper dig en bit på traven.

Nice, har ingen aning om hur man gör i så fall. Då jag uppdaterade mitt spel med det senaste patchen, så vet inte om det fungerar 😛

Har inte spelat EU3 som var innan, men min bror säger att det allra senaste är mycket bättre och har bättre grafik med mera. Det känns väldigt nice att spela ^^


   
SvaraCitera

Colour Television:

Nice, har ingen aning om hur man gör i så fall. Då jag uppdaterade mitt spel med det senaste patchen, så vet inte om det fungerar 😛

Nu hänger jag inte riktigt med här? Tänkte på första meningen.

Colour Television:

Har inte spelat EU3 som var innan, men min bror säger att det allra senaste är mycket bättre och har bättre grafik med mera. Det känns väldigt nice att spela ^^

Började själv spela det i Napoleons ambitions vilket var den första expansionen på EU3 spelet. Och jag kan intyga med att dom gjort några riktigt bra förändringar sedan dess. Framförallt i DW som jag precis tagit upp där man nu har en massa fler verktyg för att kunna expandera. Fler events, lättare att infiltrera med spioner, att styra ens kolonier etc etc..

Efter en snabb titt på denna videon så verkar det mest som att dom förbättrat kartan. Ska bli spännande som sagt, ska nog fan köpa hela settet här om någon dag. wiho [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ganthuc:

Nu hänger jag inte riktigt med här? Tänkte på första meningen.

Jag menar, hur utnyttjar jag buggen?


   
SvaraCitera

Colour Television:

Jag menar, hur utnyttjar jag buggen?

Alright, såhär gör du.

1.Spara ditt spel strax före du ska starta kriget.

2.Ladda upp din sparning.

3.Istället för att trycka "Load" direkt så kan du bläddra i kartan och välja vilket land som helst egentligen. men i detta fallet ska du sabotera Danmark så du väljer dom och laddar spelet sedan.

4.Väl inne så kan du syssla med något av det jag tipsade i tidigare post.

5.När du är klar med ditt sabotage så sparar du över ditt vanliga spel.

6.Ladda sedan upp det spelet igen men välj nu det land som du spelade innan, i detta fallet Sverige.

Fixat och klart sen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ganthuc:

Fixat och klart sen.

Okey


   
SvaraCitera