Aviseringar
Rensa alla

Europas Förenta Stater?


Ämnesstartare

Jag hörde på radion precis här om att det talas om att ett "Europas Förenta Stater" faktiskt är något som kan bli en realitet om EU-kramarna får som de vill. Jag känner mig faktiskt lite creeped out av detta måste jag erkänna. Men då är jag visserliggen stark EU-kritiker överlag annars. Hur förhåller ni umare till detta? Hur skulle ni känna för att bli medborgare i "USE" om det skulle bli verklighet? Fördelar/Nackdelar?


   
Citera
Ämnesstartare

Vi lyder ju ändå under EU-domstolen som högsta rättskälla och har ändå skrivit på ett fördraget där det står att vi ska skaffa euron. Ser inte skillnaden förutom en bättre kontroll på euron. Antar att det var skälet också.

Det är inte så känt att vi redan strider mot stiftelsen genom att inte ha bytt till euron.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror faktiskt att federalisterna har sämre möjligheter/momentum nu än för 2-3 år sedan. Känns som att få stater förutom Tyskland och ett gäng nord- och östeuropeiska stater är speciellt intresserade av att utvidga unionen. ¨

Frankrike under Hollande inte lika intresserade av projektet, Storbrittanien är ju inte precis mer positivt inställda till mer europeisk överstatlighet och nordeuropa och sydeuropa har väldigt olika förutsättningar för tillfället. Dessutom råder det ju stor folklig misstro mot EU-projektet, Euron och mellan staterna inom unionen som ett resultat av alla strider som har rasat inom unionen de senaste åren.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mattias94:

Hur förhåller ni umare till detta? Hur skulle ni känna för att bli medborgare i "USE" om det skulle bli verklighet? Fördelar/Nackdelar?

Jag som är åt vänster politiskt har alltid varit starkt för EU, faktiskt.

Jag håller tummarna för detta och hoppas det blir verklighet! [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Jag som är åt vänster politiskt har alltid varit starkt för EU, faktiskt.

Du inser däremot att det är motsatsen som är den övergripande åsikten bland socialdemokrater och att vänstern nästan hatar EU? Menade just "som vänster". Jag är för.
Liksom, jag läser Europarätt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Även om den idén aldrig kommer att bli verklighet så kommer såklart en viss form av samarbete mellan europeiska länder att kvarstå i framtiden. Europa har nått det stadiet då våra enskilda länder inte längre kan nå den makt man hade under första halvan av 1900-talet och bakåt. Kina har ett större invånarantal än vad hela Europa har tillsammans, Indien likaså. Och det samarbetat kommer fortsättningsvis vara handelsinriktat, och förmodligen utökat med mer anslag till det militära. Det rent överstatliga kommer på sikt försvinna, även om projektet EU skulle leva vidare.

Redan idag ser vi hur nationella rörelser går på stark frammarsch över hela Europa. Folk vill inte bli en del av ett jätteprojekt där man inte har någon som helst kontroll över sin vardag. Undantagsvis för öststatsländer, så länge de kan casha in på sina bidrag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ser inte riktigt hur det skulle varken fungera, vara en bra idé, eller vem som skulle vinna på det. alls[n]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

så nej det kommer nog inte hända


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ceka92:

Du inser däremot att det är motsatsen som är den övergripande åsikten bland socialdemokrater och att vänstern nästan hatar EU?

Ja, är väl medveten om det. [sad][cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Snälla låt det inte ske. Jag vill inte ens läsa sånt här.[cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vi är ju på god väg det med politikernas goda minne..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tur nog kan du rösta på dom röda som stöder eu eller dom blåa som stöder eu och själv bestämma.,


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ett enat europa är idealet, men inte genom rådande idéer


   
SvaraCitera

De är för tokiga de där politikerna.


   
SvaraCitera

Nej jag tror inte att det skulle funka, eftersom Europas länder har så olika kulturer och olika språk. Alla stater i USA har ju ändå ganska mycket gemensamt, alla pratar engelska (även om spanska är ett väldigt stort språk i vissa stater) och har liknande kultur men skillnaderna är inte så stora som de är mellan länderna i Europa. En EFS skulle inte funka. Visst, ett samarbete, men inte på det sättet.


   
SvaraCitera