Aviseringar
Rensa alla

Every man has the right to bear arms


Ämnesstartare

Droger och dylikt har ju diskuterats både hit och dit och av och an, tills vi spytt på varann, men jag finner faktiskt en viss brist på diskussion gällande vapen.

Jag ställer då frågan till liberalister, såväl som anarkister, kommunister, populister och vetifanvadjagär-ister:

Är det i detta fall rätt att sätta säkerhet framför frihet, eller skulle ni vilja se att lagstiftningen mot att bära vapen avskaffades?


   
Citera
Ämnesstartare

Image


   
SvaraCitera

Finns det något land som är föredömligt och har fria vapenlagar?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Högerklicka och välj "visa bild" (i Firefox) för att kunna läsa.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

min åsikt i frågan är att deltagande i hemvärnet bör uppmuntras i större utsträckning, det skulle tillåta fler personer att förvara vapen hemma, under mer kontrollerade former. när dansken kommer så vill i alla fall inte jag vara tvungen att hugga ner en av dem i närstrid för att få tag på ett skjutvapen att försvara mitt land med. det säger sig självt att man på ett mer tidseffektivt sätt kan döda danskar om man har skjutvapen nära tillgängligt.

Dold text: vill minnas att det är skapligt vanligt, eller i alla fall förekommande, att hemvärnsfolk får förvara vapen hemma.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

vill minnas att det är skapligt vanligt, eller i alla fall förekommande, att hemvärnsfolk får förvara vapen hemma.

Tveksam till att det fortfarande är så eftersom det försvann så mycket. Eller så skärpte de bara kraven. =/


   
SvaraCitera
blum
 blum

Nachac:

Säkerheten främst! (Du röstade på detta alternativ)

nejtack


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Tveksam till att det fortfarande är så eftersom det försvann så mycket. Eller så skärpte de bara kraven. =/

jag vet att det var ett fall med någon kille i täby som var med i hemvärnet och använde ett vapen som han fick ha hemma för att gå på en smärre killing spree. fast jag tror inte att han faktiskt dödade någon. det var kanske 3-4 år sen. fördelen med dylik vapenanvändning är att det ju faktiskt är brottsligt att använda vapnen i fredstid, som jag förstått det. fast jag kanske förväxlar just den delen med något annat land med ett liknande system med hemvärn, det är möjligt att de har samma vapen hemma som de använder under övningar och dylikt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Pangpang! Legalisera mera! (Du röstade på detta alternativ)

AKs till folket!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

fördelen med dylik vapenanvändning är att det ju faktiskt är brottsligt att använda vapnen i fredstid, som jag förstått det

Låter vettigt. Så att det inte blir som i USA...

Leijonsparf:

är att det ju faktiskt är brottsligt att använda vapnen i fredstid, som jag förstått det

Jakt och sportskytte då? Var går gränsen? Man kan ju skjuta på tavla med en AK4 också liksom. Knepigt det där.

Nachac:

Säkerheten främst! (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Myksa:

Jakt och sportskytte då? Var går gränsen? Man kan ju skjuta på tavla med en AK4 också liksom. Knepigt det där.

såvitt jag vet inte med vapen som tillhandahålls av hemvärnet. men jag ska som sagt inte svära på hur det fungerar i sverige. jag vill minnas att i kanada (tror jag att jag tänker på) så är det rätt vanligt att folk tillhörande hemvärn/militär har både vapen och ammunition hemma, men att de båda är plomberade, och att regelbundna kontroller görs.

hur får man för övrigt en sportskyttelicens med ak4? jag tänker främst på begränsningar i magasinstorlek och eldlägen. tänkte en stund även på att sportskyttelicenser kanske går under samma begränsningar som jaktvapen i att de inte får se alltför militära ut, men kom på att det kriteriet nog inte gäller för sportskytte. är dock inte helt säker.


   
SvaraCitera

Myksa:

Jakt och sportskytte då? Var går gränsen? Man kan ju skjuta på tavla med en AK4 också liksom. Knepigt det där.

såvitt jag vet inte med vapen som tillhandahålls av hemvärnet. men jag ska som sagt inte svära på hur det fungerar i sverige. jag vill minnas att i kanada (tror jag att jag tänker på) så är det rätt vanligt att folk tillhörande hemvärn/militär har både vapen och ammunition hemma, men att de båda är plomberade, och att regelbundna kontroller görs.

hur får man för övrigt en sportskyttelicens med ak4? jag tänker främst på begränsningar i magasinstorlek och eldlägen. tänkte en stund även på att sportskyttelicenser kanske går under samma begränsningar som jaktvapen i att de inte får se alltför militära ut, men kom på att det kriteriet nog inte gäller för sportskytte. är dock inte helt säker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Säkerheten främst! (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Penstrokes:

såvitt jag vet inte med vapen som tillhandahålls av hemvärnet. men jag ska som sagt inte svära på hur det fungerar i sverige.

jag håller inte med dig på den punkten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac:

Pangpang! Legalisera mera! (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera