Aviseringar
Rensa alla

Expressen hänger ut privatpersoner


Ämnesstartare

Länk: http://www.expressen.se/nyheter/expressen-avslojar/har-ar-fler-s
om-hatar-anonymt-pa-avpixlat/

Idag tog demokratin och yttrandefriheten en stor smäll när en av
Sveriges största tidningar väljer att hänga ut folk med kontroversiella
åsikter. Inte politiker, inte kändisar. Vanliga privatpersoner som du
och jag.
Åsikterna må vara kontroversiella, men är på inget sätt olagliga. De
strider alltså inte mot hets mot folkgrupp-lagstiftningen eller någon
annan lag. Expressen väljer ändå att hänga ut dom som om de vore
kriminella.

Min personliga uppfattning är att detta är ett desperat försök att skrämma folk med "fel" åsikter till tystnad, eller vad säger ni?
Jag anser att demokratin är under attack i Sverige just nu. Jag hoppas
att ni kommer fram till samma slutsats. Om det här tillåts fortgå utan
samhällets ingripande skickar vi några riktigt sunkiga signaler om att
det är okej att hota och utpressa folk bara för att de har "fel" åsikter.


   
Citera

Såvida de inte är oskyldigt anklagade ser jag inget fel med d. 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:
Såvida de inte är oskyldigt anklagade ser jag inget fel med d. 🙂

Men det måste väl ändå vara fel att hänga ut dom så att verkligen vem som helst kan ta reda på vart de bor etc? Detta som Expressen sysslar med är enligt mig helt åt helvete fel.


   
SvaraCitera

Det är förjävligt. Expressen och de övriga medierna har redan börjat sin valkampanj mot SD. Från att ha fokuserat på partiet i förra valet fokuserar man nu istället på sympatisörer till  SD. Man hackar sig in i privata register och hänger ut och smutskastar privatpersoner utan att på något sätt ta hänsyn till demokratin och yttrandefriheten. Expressen och de övriga medierna visar sig tydligt vara demokratin och yttrandefrihetens största motstådare. 


   
SvaraCitera

nej privata personer är det ej. läs länken igen nu och se vad du har gjort för fel


   
SvaraCitera

Monokromt:

Men det måste väl ändå vara fel att hänga ut dom så att verkligen vem som helst kan ta reda på vart de bor etc? Detta som Expressen sysslar med är enligt mig helt åt helvete fel.

Tkr ej d, det som är fel är om dessa "vilka som helst" får för sig att begå hatbrott o.s.v. Och detta kan givetvis förhindras genom att inte hänga ut dem in tha first place. 

Ser fördelar med att de hängs ut, folk vet vilka de skall hålla sig borta från o.s.v. Man får väl stå för vad man tycker osv. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Tkr ej d, det som är fel är om dessa "vilka som helst" får för sig att begå hatbrott o.s.v. Och detta kan givetvis förhindras genom att inte hänga ut dem in tha first place. 

Ser fördelar med att de hängs ut, folk vet vilka de skall hålla sig borta från o.s.v. Man får väl stå för vad man tycker osv. 

Tycker fortfarande att det är åt helvete fel utav en så pass stor tidning som Expressen att göra så. Finns ju något som kallas personuppgiftslagen, men det verkar ju Expressen ha gett blanka fan i.


   
SvaraCitera
reben

e han inte 1 offentlig person


   
SvaraCitera

Ja det är alltid så synd om SD och dess anhängare 🙁 snyft.... 


   
SvaraCitera

jag vill veta hur en högst uppsatt chef inom Landskrona energi, grundare av ett forkningscentra, åkeriägare etc är som jag eller, i princip, någon annan här. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FruLiten:
Ja det är alltid så synd om SD och dess anhängare 🙁 snyft.... 

Jag sympatiserar inte med SD eller deras anhängare, men uthängning är ändå inte rätt väg att gå.


   
SvaraCitera

Monokromt:

Jag sympatiserar inte med SD eller deras anhängare, men uthängning är ändå inte rätt väg att gå.

hur är det en privatperson? svara nu


   
SvaraCitera
Exner

kukoxo:
nej privata personer är det ej. läs länken igen nu och se vad du har gjort för fel

Vad gör att de inte är privatpersoner?


   
SvaraCitera

Exner:

Vad gör att de inte är privatpersoner?

passaro: högst uppsatt chef inom Landskrona energi, grundare av ett forkningscentra, åkeriägare etc


   
SvaraCitera

NiklasW:
Det är förjävligt. Expressen och de övriga medierna har redan börjat sin valkampanj mot SD. Från att ha fokuserat på partiet i förra valet fokuserar man nu istället på sympatisörer till  SD. Man hackar sig in i privata register och hänger ut och smutskastar privatpersoner utan att på något sätt ta hänsyn till demokratin och yttrandefriheten. Expressen och de övriga medierna visar sig tydligt vara demokratin och yttrandefrihetens största motstådare. 

Nej, de hjälper ju SD att öka sin trovärdighet långsiktigt. Trodde du ville ha ett annat parti än det har varit?


   
SvaraCitera