Aviseringar
Rensa alla

Extern hårddisk


Ämnesstartare

Har en extern hårddisk om man bara ansluter via USB. Kommer inte ihåg vad det heter. Anyyyway. Random facts.

Fick världens chock då jag skulle kolla film och såg att VLC inte hittade filerna och grejade för att få igång.
Efter ett tag ser jag att disken(ni vet, när man kollar Den här datorn)inte längre heter Samstore utan Lokal Disk (F:), och när jag försöker komma åt filerna så får jag bara ett felmeddelande : Disketten i enhet (F:) är inte formaterad. Vill du formatera?
Inte vågar jag trycka ja för då antar jag att hela mitt liv på externa försvinner?
What should I do? 🙁

Och jag är okunnig som faaan så var inte elak.


   
Citera

Har fått nått sånt någon gång jag med tror jag, jag formaterade [wink]


   
SvaraCitera

Major Tom:

Fick världens chock

Min bror drabbades av det nyligen med, men han hittade nått program som kunde rädda det. Jag kan höra med honom imorgon, är inte så bra på data själv..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

S3ON:

Har fått nått sånt någon gång jag med tror jag, jag formaterade [wink]

Vill inte att det ska försvinna 🙁

AndyH:

Min bror drabbades av det nyligen med, men han hittade nått program som kunde rädda det. Jag kan höra med honom imorgon, är inte så bra på data själv..

Skulle vara awesome!

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Kan ju säga att jag är smartare än vad jag trodde. Hittade nyss all musik på stationära. Men programmen och filmerna har jag bara på externa 🙁


   
SvaraCitera

Testa den externa på en annan dator, hände samma sak här hemma hos mig med ett usb-minne förut, på den andra kom rutan upp att jag måste formatera disken för att den inte är formaterad.
Värt ett försök att testa på en annan dator iaf.


   
SvaraCitera

Major Tom:

🙁

* Koppla ur, starta om datorn, koppla in igen.
* Testa på annan dator.
* Om du är teknisk eller känner någon som är teknisk kan du testa att ta ur hårdisken ur kabinettet och koppla in direkt i datorn. Det kan ju vara USB-kopplingen det är fel på och inte själva hårddisken.
* Om det inte är så viktiga saker kan du testa att återställa med Recuva. Det är gratis och okej.
* Om det är superviktiga saker är det bäst att lämna in för återställning hos proffs - det är ganska dyrt dock.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman:

Testa den externa på en annan dator, hände samma sak här hemma hos mig med ett usb-minne förut, på den andra kom rutan upp att jag måste formatera disken för att den inte är formaterad.
Värt ett försök att testa på en annan dator iaf.

Har testat på 4 olika datorer 🙂

Myksa:

.

Ska testa koppla in direkt i datorn så fort jag får tag i min bror. Testar jag själv så lär det sluta med en fuckad dator också.

Musiken var ju det viktigaste, och det har jag fått tag på(nästan allt i alla fall). Filmer och program skiter jag lite smått i, så det blir nog att formatera om inte något annat fungerar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

så brukar det bli om man börjar formatera men avbryter. eller för över en fil å rycker ut sladden.

Det är helt enkelt en skada på nån systemfil. kanske filindexeringen är paj. Det finns givetvis program som kan gå in på den ändå. du borde rädda allt som räddas kan å formatera den en gång


   
SvaraCitera

Major Tom:

Och jag är okunnig som faaan så var inte elak.

Antagligen ett skadat filsystem, verktyg som testdisk eller photorec tror jag kan rädda dina filer.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera