Aviseringar
Rensa alla

EXTRAJOBB - så svårt att hitta!


Ämnesstartare

Hejsan! Jag är 16 år och bor i Vänersborg. Jag går första året på ekonomi SPINT (internationell ekonomi med ca 50% engelska lektioner), men jag har ett litet problem! Jag har sökt massor av jobb. Jag har varit ute med ansökningsbrev och betyg direkt i handen, jag har mailat och ringt till olika ställen, men inte fått något. I februari kom jag in på en restaurang och jobbade en kväll som de kallade "provanställning" och att de senare skulle höra av sig vilket de inte gjorde. Och det var inte för att jag inte kunde göra mitt jobb bra utan det var antagligen bara ren lurendrejeri.. Så nu är frågan, VAD ska jag söka? och hur? Jag har redan sökt på McDonald's men jobbet gick till en bekant så det är inget alternativ längre.. Help me?! Behöver VERKLIGEN lite extracash just nu eftersom att min månadspeng ligger på 500 kr och det räcker ungefär till ett par byxor och sedan är alla pengar slut vilket är väldigt surt när vännerna vill ha med mig på fika eller restaurang, bowling och dylikt.


   
Citera
Ämnesetiketter

larssonhelen:

det räcker ungefär till ett par byxor

Köp inte nya byxor varje månad då!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

Köp inte nya byxor varje månad då!

Det var ett exempel. Absolut köper jag inte ett par nya varje månad men det jag menar är att pengarna räcker inte särskilt länge.

Och jag la inte upp detta för att diskutera mina inköp, utan för att diskutera extrajobb.


   
SvaraCitera

larssonhelen:

extrajobb

Med tanke på att jobb öht inte är särskilt lätt att få för ungdomar så blir det svårt för en som är kvar i skolan att få det gissar jag. Kolla med dina föräldrar om de känner någon som har något jobb att erbjuda? Kompisars föräldrar osv? Kontakter är bra att ha så att säga.


   
SvaraCitera

larssonhelen:

I februari kom jag in på en restaurang och jobbade en kväll som de kallade "provanställning" och att de senare skulle höra av sig vilket de inte gjorde. Och det var inte för att jag inte kunde göra mitt jobb bra utan det var antagligen bara ren lurendrejeri..

Utan lön, misstänker jag? Välkommen till alliansens Sverige; soppkök finns hos kyrkan, känn dig som hemma!

larssonhelen:

Jag har redan sökt på McDonald's men jobbet gick till en bekant så det är inget alternativ längre..

McDonalds har en sjujäkla omsättning på sin personal, så jag rekommenderar att du fortsätter ha kontakt med dem.

larssonhelen:

Behöver VERKLIGEN lite extracash just nu eftersom att min månadspeng ligger på 500 kr och det räcker ungefär till ett par byxor och sedan är alla pengar slut

Får du inte några kläder av dina föräldrar?

larssonhelen:

vilket är väldigt surt när vännerna vill ha med mig på fika eller restaurang, bowling och dylikt.

Välkommen till den verkliga världen, där man måste prioritera sina utgifter. 500 spänn i månaden är nästan 120 kronor i veckan; med tanke på att du inte har några utgifter borde det räcka alldeles utmärkt.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Utan lön, misstänker jag? Välkommen till alliansens Sverige; soppkök finns hos kyrkan, känn dig som hemma!

Jodå, lön fick jag efter att ha ringt och tjatat.

Gentlernen:

McDonalds har en sjujäkla omsättning på sin personal, så jag rekommenderar att du fortsätter ha kontakt med dem.

De har det alltså? Så bra, tack för tipset!

Gentlernen:

Får du int e några kläder av dina föräldrar?

Nej, vi har kommit fram till att jag får stå för det själv.

Gentlernen:

Välkommen till den verkliga världen, där man måste prioritera sina utgifter. 500 spänn i månaden är nästan 120 kronor i veckan; med tanke på att du inte har några utgifter borde det räcka alldeles utmärkt.

Inte med tanke på att jag få betala i princip allting själv.


   
SvaraCitera

Va e du bra på? Va har du för betyg? Etc. Hur långt e du villig att gå?

Själv ägnar ja loven åt trädgårdsarbete o mindre målarjobb, så e du beredd att slita så e de en ganska bra marknad [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dessi:

Va e du bra på? Va har du för betyg? Etc. Hur långt e du villig att gå?Själv ägnar ja loven åt trädgårdsarbete o mindre målarjobb, så e du beredd att slita så e de en ganska bra marknad

MVG i svenska och slöjd, VG i engelska, bild, historia, religion, hemkunskap och musik, resten G. Alltså 210 poäng.
Jaa, jag har inga problem med slitiga/"smutsiga" jobb, vet bara inte hur man får dem. Mina föräldrar har inga sådana kontakter direkt.


   
SvaraCitera

larssonhelen:

Nej, vi har kommit fram till att jag får stå för det själv.

"Problemet" då är att de får barnbidraget/studiebidraget tills du fyller 18 och får det själv. Då är tanken att pengarna ska gå till dig och inte dem. De ska stå för kläder, mat, nöjen (såsom mobilräkning) och annat nödvändigt för dig.
Jag vet inte om det är "okej" att ni bestämmer att du ska stå för en del själv när du "bara" får hälften. Men betalar de annat för dig så spelar det jag skrev inte stor roll.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Xisco:

"Problemet" då är att de får barnbidraget/studiebidraget tills du fyller 18 och får det själv. Då är tanken att pengarna ska gå till dig och inte dem. De ska stå för kläder, mat, nöjen (såsom mobilräkning) och annat nödvändigt för dig. Jag vet inte om det är "okej" att ni bestämmer att du ska stå för en del själv när du "bara" får hälften. Men betalar de annat för dig så spelar det jag skrev inte stor roll.

Jag fick hela innan, men eftersom att min mobil var trasig så fick jag välja att inte ha någon eller att betala 300 kr i månaden för den men bara få 500 i månadspeng då


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Dock är ju inte det problemet nu, utan jag vill ha ett extrajobb så vi kanske kan hålla oss till den diskussionen?


   
SvaraCitera

larssonhelen:

Nej, jag vill inte heller ha (Du röstade på detta alternativ)

larssonhelen:

min månadspeng ligger på 500 kr och det räcker ungefär till ett par byxor

Fick inte ett öre när jag var i din ålder, du är bortskämd enligt mina mått.
Och köp billigare kläder för helvete, aldrig haft ett plagg som kostat mer än 200


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Karen Eliot:

Fick inte ett öre när jag var i din ålder, du är bortskämd enligt mina mått.Och köp billigare kläder för helvete, aldrig haft ett plagg som kostat mer än 200

Jag älskar att shoppa, och lyckan med att shoppa är liksom att få fina grejer som jag tycker om. Det är sällan man hittar det till budgetpriser. Men som sagt så är det inte vad jag söker svar på, utan jag söker någon som kan hjälpa mig med mitt sökande efter extrajobb. Alltså inte tips på hur jag ska spendera mina pengar.


   
SvaraCitera

larssonhelen:

och lyckan med att shoppa är liksom att få fina grejer som jag tycker om. Det är sällan man hittar det till budgetpriser.

Man hittar 50 ggr snyggare på kläder på second hand än "nya" kläder, bara ett tips.

larssonhelen:

utan jag söker någon som kan hjälpa mig med mitt sökande efter extrajobb

Det enda tips jag kan ge där är att nästan ingen vill anställa en 15åring, så du kommer förmodligen inte hitta något, finns inte ens jobb åt oss "vuxna"

larssonhelen:

Alltså inte tips på hur jag ska spendera mina pengar.

Men det får du ändå, ungjävel


   
SvaraCitera