Aviseringar
Rensa alla

EXTRAJOBB - så svårt att hitta!


larssonhelen:

Jag fick hela innan, men eftersom att min mobil var trasig så fick jag välja att inte ha någon eller att betala 300 kr i månaden för den men bara få 500 i månadspeng då

Lär dig prioritera. Vill du ha pengar att spendera varje månad är det otroligt korkat att kasta bort mer än en tredjedel av din disponibla inkomst på en dyr smartphone. Du hade kunnat köpa en telefon för 300 spänn på Netto och sänka dina telefonikostnader till en hundring i månaden eller lägre.

larssonhelen:

Inte med tanke på att jag få betala i princip allting själv.

Betalar du din mat själv? Toalettartiklar? Transporter? Vinterkläder? Internet? Telefonabonnemang? Skolresor? I annat fall betalar du verkligen inte "i princip allting" själv.

larssonhelen:

Jag älskar att shoppa, och lyckan med att shoppa är liksom att få fina grejer som jag tycker om. Det är sällan man hittar det till budgetpriser.

Här är ditt verkliga problem. Prioritera dina utgifter istället för att gnälla.

larssonhelen:

Men som sagt så är det inte vad jag söker svar på, utan jag söker någon som kan hjälpa mig med mitt sökande efter extrajobb.

I verkligheten är det två sidor av samma mynt. När det finns så många arbetslösa som inte ens har råd med hyran eller mat för dagen får du nog ha överseende med att folk inte är jättepigga på att överösa dig med goda råd om hur du bättre ska kunna finansiera lyxkonsumtion av statusprylar.

Dessutom finns det inte särskilt mycket råd att ge: städning, hemtjänst, butik, lager och restaurang. Se till att vara hel och ren, fråga inte om saker som lön, semester eller pauser innan du skrivit kontrakt, jobba hårt och (den här biten kan vara svår för dagens curlingungar) gnäll inte.

Xisco:

Då är tanken att pengarna ska gå till dig och inte dem.

Barnbidraget täcker inte ens matkostnaden för en 15-åring. Om du inte antyder att larssonhelen lever ur grannens soptunna är det ganska fräckt att påstå att hennes föräldrar tar "hennes" pengar för egen del.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Barnbidraget täcker inte ens matkostnaden för en 15-åring. Om du inte antyder att larssonhelen lever ur grannens soptunna är det ganska fräckt att påstå att hennes föräldrar tar "hennes" pengar för egen del.

Inte riktigt det jag menar nej. Och pengarna täcker inte hela matkostnaden nej.


   
SvaraCitera

Xisco:

Inte riktigt det jag menar nej. Och pengarna täcker inte hela matkostnaden nej.

I så fall borde du nog inte påstå saker som att hon "borde" få hela barnbidraget i fickpengar. Det vore fullständigt rättfärdigat att inte ge henne ett öre, speciellt med tanke på att månadspengens syfte (att lära ut hur pengar fungerar och att prioritera) uppenbarligen inte uppfylls här.


   
SvaraCitera

Xisco:

De ska stå för...

Gentlernen:

"borde"

Blev lite konstigt skrivet förut menar att föräldrarna ansvarar för att pengarna går till det som de ska gå till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haha, varför gjorde jag ens en tråd? Borde fattat att det finns människor som tror att de kan ändra på mina viljor.


   
SvaraCitera

larssonhelen:

Borde fattat att det finns människor som tror att de kan ändra på mina viljor.

Du borde ha fattat att a) det finns en begränsad mängd råd att ge i frågan, och b) folk reagerar när man postar en tråd som i princip lyder "hej, jag är sjukt bortskämd och klarar inte av att prioritera".


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Javisst, det kan mycket väl vara så ni uppfattar det, men jag har absolut inte bett om att få en läxa om vad ordet prioriteringar betyder, utan jag vill bara se ifall det finns någon som vet ett bra sätt att hitta ett extrajobb i min målgrupp. Uppenbarligen är det väldigt svårt att förstå.
Jag vill alltså inte bara ha extrajobb för att få det nyaste hela tiden, utan jag vill kunna spara och annat. Men whatever, får ju ingen direkt hjälp här så det var inget, glöm det bara allihopa :):):):)


   
SvaraCitera

larssonhelen:

Men whatever, får ju ingen direkt hjälp här

Det kan bli svårt att få ett extrajobb när du helt uppenbart inte är läskunnig:

Gentlernen:

McDonalds har en sjujäkla omsättning på sin personal, så jag rekommenderar att du fortsätter ha kontakt med dem.

My dreams are her:

hinnerdu.se
ungdomsjobb.se
jobbaextra.se

Dessi:

Själv ägnar ja loven åt trädgårdsarbete o mindre målarjobb, så e du beredd att slita så e de en ganska bra marknad

Gentlernen:

städning, hemtjänst, butik, lager och restaurang. Se till att vara hel och ren, fråga inte om saker som lön, semester eller pauser innan du skrivit kontrakt, jobba hårt och (den här biten kan vara svår för dagens curlingungar) gnäll inte.


   
SvaraCitera

larssonhelen:

Har sökt massor och inte fått något (Du röstade på detta alternativ)

När jag var i den åldern asså


   
SvaraCitera