Aviseringar
Rensa alla

F i Idrott


Ämnesstartare

Goddag vänner.

Jag .. är orolig, rädd, halvt accepterande. Jag började nyss andra året på gymnasiet och kommer få F i idrott. Jag har deltagit i 0 av 2 simlektioner, och kommer inte delta i skolårets simlektioner detta år heller. Jag kan simma, är simkunnig och känner mig trygg på mina simkunskaper. Men jag kan fan inte simma bland klasskompisar, särskilt inte när någon ska stå och titta på. Det funkar fan inte, jag blir obekväm, nervös, stressad, kör ut mig för hårt.

Och jag kommer nu alltså få F i Idrott, misstänker jag. Och nu undrar jag, hur kommer det påverka mina chanser att komma in på en högskola? Hur stor blir effekten? Jag har tankar på att försöka få A i ett ämne eller två för att typ gottgöra för ett F i Idrott


   
Citera

Tycker du borde få simma ensam inför läraren.


   
SvaraCitera

nee jag tror inte du får F för det, jag vägrade simma och åka skridskor jag fick ändå E 


   
SvaraCitera

Har du berättat för din lärare om att du känner såhär? De kanske skulle vara förstående och vara redo att skapa ett specialarrangemang för din skull, så att du skulle kunna simma utan att det känns dåligt för dig. Testa, i alla fall! 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:
Har du berättat för din lärare om att du känner såhär? De kanske skulle vara förstående och vara redo att skapa ett specialarrangemang för din skull, så att du skulle kunna simma utan att det känns dåligt för dig. Testa, i alla fall! 

Det är inte bara det, jag behöver livrädda också. Och det har jag aldrig gjort :S


   
SvaraCitera

StarsAreBlind:

Det är inte bara det, jag behöver livrädda också. Och det har jag aldrig gjort :S

Förstår att det är läskigt att göra något man aldrig har gjort förut. Men det är kunskaper som är bra att kunna och som du behöver för att få godkänt. Skulle du kunna be läraren om att få göra det med en kompis själva efter att andra är klara? Skulle det kännas bättre. Jag tror inte du kommer undan att göra det, men man kan försöka göra det så bekvämt som möjligt. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chibibbi:

Förstår att det är läskigt att göra något man aldrig har gjort förut. Men det är kunskaper som är bra att kunna och som du behöver för att få godkänt. Skulle du kunna be läraren om att få göra det med en kompis själva efter att andra är klara? Skulle det kännas bättre. Jag tror inte du kommer undan att göra det, men man kan försöka göra det så bekvämt som möjligt. 

En kompis .. hade varit mer bekväm med en docka


   
SvaraCitera

StarsAreBlind:

En kompis .. hade varit mer bekväm med en docka

Det kanske det finns möjlighet till att fixa. Men då behöver du prata med din lärare och förklara hu du känner. Kommunicerar du inte hu du tänker kan de heller inte hjälpa dig.


   
SvaraCitera

Jag går ju visserligen på högstadiet men eom som inte vill simma med andra får simma ensam med läraren vid ett annat tillfälle... Tycker att ni oxå borde få det


   
SvaraCitera
mynona

Det kanske inte gör något med ett F om du har bra betyg i andra ämnen. 
Jag brukade inte vara med på gymnastiken alls och jag högskolestuderar. 


   
SvaraCitera

Jag tror mycket starkt att du kan få  tillfälle om du vill, simma utan klasskompisar. Dom som inte var med på vattenlektionerna när jag gick på gymnasiet fick lov att göra det under "målvecka" eller "prövning" alltså tillfällen där man fick lov att nå målet med kursen.
Då så fick man boka en tid under den veckan med läraren så att man kunde visa.
Annars så tror jag att du kan göra det särskilt på något vis under lektionen. I en annan bassäng eller innan/efter dom gemensamma övningarna.

Annars så är betyg endast något slags bekräftelse på papper om din kunskap utifrån andra/annan. Om du är duktig på att simma som du skriver så är du duktig 🙂

Snacka med läraren så fixar ni säkert någon plan.


   
SvaraCitera

Brainless:
nee jag tror inte du får F för det, jag vägrade simma och åka skridskor jag fick ändå E 

då måste din lärare va väldigt snäll


   
SvaraCitera

Varför ens bry sig seriöst, trodde man kom över den grejen i fyran . Du kommer gå fett minus om du skippar . Gympa är de enklare ämnet att få betyg i .


   
SvaraCitera

Vi ska till badhuset idag med alla 9or. en av mina vänner som är trans får simma förre alla andra med läraren. Du kan också få be om att göra det om du känner dig obekväm.


   
SvaraCitera