Aviseringar
Rensa alla

Få studiehjälp (studiebidrag) då man studerar i gymnasiet distans?


Ämnesstartare

Ja, jag ska börja i gymnasiet (mitt fjärde år) då jag ska läsa upp vissa betyg. De kurser jag har fått ig i/saknat betyg. Det är 6 ämnen som skall läsas upp.

Jag skall förmodligen läsa upp det distans, låt säga ca 2 - 3 dagar i veckan skola. Sedan studera hemma det mesta. Så ja, har jag rätt till studiehjälp??


   
Citera
Ämnesstartare

så länge man studerar har man väl rätt till studiehjälp? [confused] skulle ju vara konstigt annars, och går du ett fjärde år går du väl typ om och då har du ju rätt till studiebidrag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

minimojen:

så länge man studerar har man väl rätt till studiehjälp? [confused] skulle ju vara konstigt annars, och går du ett fjärde år går du väl typ om och då har du ju rätt till studiebidrag

hörde att man behövde studera heltid. Jag ska mestadels bara läsa upp mina betyg (lärcentra)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så länge du läser tillräckligt med poäng så ska du få studiehjälp.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte Gugge:

Så länge du läser tillräckligt med poäng så ska du få studiehjälp.

hur mycket är tillräckligt?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

hörde att man behövde studera heltid. Jag ska mestadels bara läsa upp mina betyg (lärcentra)

Jag fick studiebidrag när jag bara pluggade deltid och en del på distans. Har du ett schema som är att du bara behöver va i skolan nån dag i veckan får du ju studiebidrag men om det är så att du har lektioner varje vardag men tycker att du inte behöver dom och skiter i dom kommer du få ogiltig frånvaro och då får du ignet studiebidrag


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

hur mycket är tillräckligt?

Om det är heltid så är det la 300-400 p per termin eller något. Harru ingen syo att prata med?? Hon/Han borde ju veta mycket bättre [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

hörde att man behövde studera heltid. Jag ska mestadels bara läsa upp mina betyg (lärcentra)

halvtid är det väl? o.O
kolla på CSN's hemsida svaren finns ju där 😛
men det borde ha rätt till det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Crypto:

halvtid är det väl? o.O

Grejen är ju att innan man är 20 så får man ju inte lån av csn utan endast det där studiebidraget på 1050 kr eller var det nu ligger på. Och då måste man studera heltid, om man inte har någon speciell anledning till att göra det.

Så var det i alla fall när jag skulle plugga en termin extra [crazy][crazy][crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte Gugge:

Så var det i alla fall när jag skulle plugga en termin extra [crazy][crazy][crazy]

då du läste ett fjärde år, va? Behövde du vara i skolan varje dag? kunde du inte få studiebidrag även om du studerade distans? Vara i skolan 2 dagar i veckan?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

då du läste ett fjärde år, va?

Nä, läste en termin på komvux (fast jag var skriven som IV-elev). Vet inte riktigt om det kan räknas som ett fjärde år eftersom jag faktiskt tog studenten och gick ut med avgångsbetyg terminen innan [crazy]

Anura:

Behövde du vara i skolan varje dag?

Var i skolan 1 dag i veckan för en kurs och två kurser hade träffar var tredje vecka, de var på distans. Men som sagt så gick jag med komvuxelever då, det blir nog inte riktigt samma sak.

Anura:

kunde du inte få studiebidrag även om du studerade distans?

Jo, fick 1050 kr/månaden, så som det var under gymnasiet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte Gugge:

Jo, fick 1050 kr/månaden, så som det var under gymnasiet.

Ok.. då innebär det nästan samma sak för mig då [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Inte Gugge:

Var i skolan 1 dag i veckan för en kurs och två kurser hade träffar var tredje vecka, de var på distans. Men som sagt så gick jag med komvuxelever då, det blir nog inte riktigt samma sak.

Hur fungerar det dock med distanskurser? Måste du vara i kontakt med läraren varje dag med typ webcam?[crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:

Hur fungerar det dock med distanskurser? Måste du vara i kontakt med läraren varje dag med typ webcam?

Mja, vet att hermods att man ska ha webcamgrejs med läraren. Men vanliga komvux så var det irl-träffar var tredje vecka då man gick igenom lite grejer osv + att proven skrevs irl. All annat kontakt skedde via mail.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Min kompis var tvungen att studera heltid för att få sitt studiebidrag.


   
SvaraCitera