Aviseringar
Rensa alla

Få Windows att sluta våldta min dator


Åtta
Ämnesstartare

Jag dual-bootar mellan Ubuntu 10.10 och Windows 7 på min stationära dator. I Linux så är den förhållandevis tyst av sig, så länge inte Flash bestämmer sig för att en av mina kärnor ska köras i botten. I Windows däremot så låter datorn som ett jetplan med jämna mellanrum.

Problemet är att jag har ingen aning om hur man felsöker i Windows. Mina drivrutiner är alla uppdaterade, så det borde inte vara något problem.

Datorn består utav:
Intel Core i5 650 @ 3.20GHz
Nvidia Geforce GTX 460
Corsair VX 550w PSU

Är det någon övrig del som är av intresse kan jag väl skriva ned dem också, men jag ser inte vad det skulle vara.


   
Citera

Läste:
Få windows att sluta våldta min dotter. [tard]

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

p.s. Kan ingenting om datorer. Förlåt för att jag störde. d.s.


   
SvaraCitera

antrax:

Läste:Få windows att sluta våldta min dotter.

Me 2 O:

Men är det cpu eller gpu-fläkten som låter?


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Men är det cpu eller gpu-fläkten som låter?

Menar du att jag måste släpa fram min dator, öppna den och lyssna? [sad] Jag som hade hoppats att någon kunde lista ut felet med magi. Finns det inget sätt som inte innefattar fysisk aktivitet? [blush]


   
SvaraCitera

Åtta:

Finns det inget sätt som inte innefattar fysisk aktivitet? [blush]

MEN HERREGUD KVINNA Dold text: [blush]


   
SvaraCitera

Åtta:

Menar du att jag måste släpa fram min dator, öppna den och lyssna?

Jag tänkte att du kunde kolla om det var gpun, och ifall det var det stänga av automatisk fläktkontroll till en manuell som är "lagom".

Dock så har jag en känsla av att jag gör bort mig nu som försöker "hjälpa" någon som antagligen har betydligt mer kunskap än mig i ämnet[blush]


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Dock så har jag en känsla av att jag gör bort mig nu som försöker "hjälpa" någon som antagligen har betydligt mer kunskap än mig i ämnet

Alltså, när det kommer till hårdvara är jag hyfsat kass. När det kommer till Windows är jag ännu sämre, eftersom jag använder det så sällan.

Dan_the_ironman:

ifall det var det stänga av automatisk fläktkontroll till en manuell som är "lagom".

Men då kommer den väl alltid att gå lika mycket? Då blir det ju för mycket under låg stress och för lite under hög press. Det låter ju inte så bra. [cute]


   
SvaraCitera

Åtta:

Men då kommer den väl alltid att gå lika mycket? Då blir det ju för mycket under låg stress och för lite under hög press. Det låter ju inte så bra.

Ja precis, men man får ju kolla så att det inte stiger över typ 90 grader när man belastar den, sen beror det lite på om man har orginalkylaren och isf hur bra den är. Vad ligger tempen på på cpu pch gpun under vanligt användande?

Jag har gjort så på mitt 4890, dock så laddade jag ner nya ccc så det blev överflödigt.


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Vad ligger tempen på på cpu pch gpun under vanligt användande?

Hur tar jag reda på detta?


   
SvaraCitera

Åtta:

Finns det inget sätt som inte innefattar fysisk aktivitet? [blush]

Ladda ner Speedfan och kolla vad det är som är varmt och snurrar fort.

Kan du inte välja fläktprofiler i BIOS? Borde du kunna.
Annars kan du styra via Speedfan eller andra program.


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Myksa:

Ladda ner Speedfan och kolla vad det är som är varmt och snurrar fort.

Nu ska vi se...

Den påstår att jag har fem fläktar, men bara två som snurrar (vilket troligtvis förklaras genom att jag endast har två fläktar). En av fläktarna snurrar i ~1300 RPM, den andra kring 1100.

Och nu kraschade det.

Efter uppstart av programmet så står nu samtliga temperaturer på mellan 30-40 grader, utom en uppmätning som påstår att datorn är -128C.

Nu ska jag testa att sätta datorn under lite belastning, så får vi se vad som händer.

Fan 1 står nu på ungefär 2000 RPM. Fan 4 är oförändrad.

GPU-temperaturen har gått upp till 44C, de andra (som bara heter temp1, temp2, temp3) ligger på ungefär samma som förut. Core 0 och Core 1 har gått upp till 56C.

Det som gör mig mest oroad är dock att 3 av mina fyra kärnor ligger på ungefär 70% belastning, och en kärna ligger på 100%. Det är ju helt sinnessjukt! [tard]


   
SvaraCitera
zIGGE

Åtta:

Det som gör mig mest oroad är dock att 3 av mina fyra kärnor ligger på ungefär 70% belastning, och en kärna ligger på 100%. Det är ju helt sinnessjukt!

Står det vad som äter din cpu i aktivitetshanteraren? (ctrl alt delete).


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

zIGGE:

Står det vad som äter din cpu i aktivitetshanteraren? (ctrl alt delete).

Den säger inget om vilken kärna som belastas av vad, eller hur mycket, men Dragon Age Origins påstås äta upp ca. 60%.


   
SvaraCitera

Antagligen grafikkortet, antar att du spelar i W men inte i linux? Kör du grafiktunga applikationer i linux som du antagligen gör i windows?


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

ankzor:

Kör du grafiktunga applikationer i linux som du antagligen gör i windows?

Ja. Dels har jag kört Dragon Age Origins i Wine, och dels så sysslar jag med digital illustration i extremt höga upplösningar. Visst sparkar fläktarna igång lite extra då också, men inte i närheten av lika mycket.


   
SvaraCitera