Aviseringar
Rensa alla

Få Windows att sluta våldta min dator


Åtta:

extremt höga upplösningar

Hur hög?


   
SvaraCitera

Åtta:

Dels har jag kört Dragon Age Origins i Wine

"woho"

Åtta:

Visst sparkar fläktarna igång lite extra då också, men inte i närheten av lika mycket.

Den kör antagligen en annan profil på linux, ist för att hålla nere temperaturen så försöker den hålla sig tyst.


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Myksa:

Hur hög?

Mest vektorgrafik, så "upplösningen" har inte så stor betydelse. Men när man har ett par hundra eller uppemot tusen objekt (vissa med filter applicerade) så börjar det gå ordentligt tungt.

ankzor:

"woho"

Menade mest att jag har kört samma applikation i både Linux och Windows, och fläktarna är brutalt mycket mer aktiva när jag kör det i Windows.

ankzor:

Den kör antagligen en annan profil på linux, ist för att hålla nere temperaturen så försöker den hålla sig tyst.

Hur kan jag undersöka det? Jag har kikat i Nvidias kontrollpanel, men där hittar jag inga fläktinställningar.


   
SvaraCitera

ankzor:

Den kör antagligen en annan profil på linux, ist för att hålla nere temperaturen så försöker den hålla sig tyst.

This. Min burk börjar leka vindtunnel inom 10 sekunder från att jag startat Minecraft i Windows, vilket brukar ta en halvtimme om jag kör det under GNU/Linux istället.

ankzor:

linux

Ι'd јuѕt lіkе tο іntеrјесt fοr а mοmеnt. Wһаt уοu'rе rеfеrrіng tο аѕ Lіnux, іѕ іn fасt, GΝU/Lіnux, οr аѕ Ι'vе rесеntlу tаkеn tο саllіng іt, GΝU рluѕ Lіnux. Lіnux іѕ nοt аn οреrаtіng ѕуѕtеm untο іtѕеlf, but rаtһеr аnοtһеr frее сοmрοnеnt οf а fullу funсtіοnіng GΝU ѕуѕtеm mаdе uѕеful bу tһе GΝU сοrеlіbѕ, ѕһеll utіlіtіеѕ аnd vіtаl ѕуѕtеm сοmрοnеntѕ сοmрrіѕіng а full OS аѕ dеfіnеd bу ΡOSΙX.

Mаnу сοmрutеr uѕеrѕ run а mοdіfіеd vеrѕіοn οf tһе GΝU ѕуѕtеm еvеrу dау, wіtһοut rеаlіzіng іt. Τһrοugһ а ресulіаr turn οf еvеntѕ, tһе vеrѕіοn οf GΝU wһісһ іѕ wіdеlу uѕеd tοdау іѕ οftеn саllеd "Lіnux", аnd mаnу οf іtѕ uѕеrѕ аrе nοt аwаrе tһаt іt іѕ bаѕісаllу tһе GΝU ѕуѕtеm, dеvеlοреd bу tһе GΝU Ρrοјесt.

Τһеrе rеаllу іѕ а Lіnux, аnd tһеѕе реοрlе аrе uѕіng іt, but іt іѕ јuѕt а раrt οf tһе ѕуѕtеm tһеу uѕе. Lіnux іѕ tһе kеrnеl: tһе рrοgrаm іn tһе ѕуѕtеm tһаt аllοсаtеѕ tһе mасһіnе'ѕ rеѕοurсеѕ tο tһе οtһеr рrοgrаmѕ tһаt уοu run. Τһе kеrnеl іѕ аn еѕѕеntіаl раrt οf аn οреrаtіng ѕуѕtеm, but uѕеlеѕѕ bу іtѕеlf; іt саn οnlу funсtіοn іn tһе сοntеxt οf а сοmрlеtе οреrаtіng ѕуѕtеm. Lіnux іѕ nοrmаllу uѕеd іn сοmbіnаtіοn wіtһ tһе GΝU οреrаtіng ѕуѕtеm: tһе wһοlе ѕуѕtеm іѕ bаѕісаllу GΝU wіtһ Lіnux аddеd, οr GΝU/Lіnux. All tһе ѕο-саllеd "Lіnux" dіѕtrіbutіοnѕ аrе rеаllу dіѕtrіbutіοnѕ οf GΝU/Lіnux.


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Gentlernen:

Ι'd јuѕt lіkе tο іntеrјесt fοr а mοmеnt

Image


   
SvaraCitera
Draft

en kort summering av tråden / \
|
|


   
SvaraCitera

Gentlernen:

GΝU/Lіnux

Förlåt mig för mitt misstag[cry]

"Hänger sig"


   
SvaraCitera

ankzor:

"Hänger sig"

*hänger mig**


   
SvaraCitera

enhimmelskdrog:

*hänger mig**

nej...


   
SvaraCitera

DDDDD:


   
SvaraCitera

Åtta:

Hur tar jag reda på detta?

Annars så kan du ju använda nvidias program, sätta fläkten på 100% och se om det är de gpuns fläkt som låter vanligtvis om du lyssnar på ljudet(om deras program är som ccc dvs)


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Dan_the_ironman:

Annars så kan du ju använda nvidias program, sätta fläkten på 100%

Det var det jag letade efter, men jag kunde inte hitta någon sådan inställning.


   
SvaraCitera

Åtta:

Det var det jag letade efter, men jag kunde inte hitta någon sådan inställning.

ok, har aldrig haft nvidia så vet inte hur det ser ut, kommer inte på någon som har det heller som jag kan fråga på rak arm.


   
SvaraCitera

Ibland är det inte mycket som fläktarna står för, ibland är det hårddisken som låter galet mycket, finns dämpare och köpa för ca 100 kr på komplett,hårdisk ljuddämpning


   
SvaraCitera
Åtta
Ämnesstartare

Nu har jag inte igång någonting speciellt prestandakrävande. Chrome, Pidgin, Steam och ClamAV. Min processoranvändning ligger mellan 2-6%. Likförbannat låter datorn rätt mycket (inte lika mycket som under hög belastning, men ändå för mycket).

Fresh92:

ibland är det hårddisken som låter galet mycket

Det är det inte i det här fallet. Jag vet hur min hårddisk låter, och det här är inte den. Det är någon av fläktarna som låter.


   
SvaraCitera