Aviseringar
Rensa alla

FACEBOOK=MOBBNING!!


Ämnesstartare

Håller ni inte med om det? Facebook skapar verkligen mobbning. Man gillar varandras bilder, en del får runt 50 "gilla" + massor av kommentarer, medans andra med precis lika fin profilbild knappt får några "gilla" alls. Alltså förstår ni inte vilken mobbning det faktiskt är?

Och det är inte fråga om hur bilden ser ut heller, utan det är fråga om hur hög status personen som lägger ut bilden har!

Vad tycker ni, håller ni med?


   
Citera
Ämnesstartare

Säkerligen är det så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bryr mig nog inte tillräckligt antar jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nej. Det visar däremot på personers sanna karaktärsdrag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I så fall är ju hela livet mobbning, ungefär. Alla har inte lika många vänner, alla är inte lika snygga, alla är inte lika bra på saker osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är inte så särskilt aktiv på Facebook, har bara mina närmsta vänner som vänner. Men du har en viss poäng i din teori. Allt för många har sanslöst många vänner och utnyttjar det för sin sociala status. Särskilt tjejer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

katamari:

Bryr mig nog inte tillräckligt antar jag.

Nej det gör inte jag heller! men jag känner flera som mår väldigt dåligt av sådant här. Och det är synd att det ska vara så. "/


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

nej. Det visar däremot på personers sanna karaktärsdrag.

Hur menar du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sarkasm:

I så fall är ju hela livet mobbning, ungefär. Alla har inte lika många vänner, alla är inte lika snygga, alla är inte lika bra på saker osv.

Är det en helt fel slutsats då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

j0hannaa:

Nej det gör inte jag heller! men jag känner flera som mår väldigt dåligt av sådant här. Och det är synd att det ska vara så. "/

Ja, jo, facebook öppnar ju upp för att de som är populära ska kunna få likes osv. Men varför sitter de du känner och kollar in de populäras foton för att sedan jämföra antalet likes med sitt egna? Låter ju nästan lite neurotiskt. Fast iofs så är de väl helt enkelt tonåringar och osäkra på sig själva.

De kommer förmodligen en dag bli säkrare i sig själva och sluta må dåligt över att andra får fler likes än dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

j0hannaa gillar ditt namn, tänker på denna när jag ser det:

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bojkotta facebook


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Är det en helt fel slutsats då?

Alltså, när det gäller saker som detta om facebook så blir det väl inte mobbning om man inte gör sig till ett offer och tänker som TS. Men om man söker kritik så kan man finna den precis överallt, och då blir man "mobbad" hela tiden och överallt ja.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men varför sitter de du känner och kollar in de populäras foton för att sedan jämföra antalet likes med sitt egna? Låter ju nästan lite neurotiskt.

Man behöver ju inte ens gå in på en bild. Man ser bilden på nyhetsfältet och hur många "gilla" den fått. Dessutom om en bild/status för många gilla/kommentarer så hamnar den högt upp på ens "toppnyheter". Så vare sig man vill eller inte får man ofta reda på det iallafall.


   
SvaraCitera