Aviseringar
Rensa alla

Fängelse som en självklarhet


Har väldigt länge tyckt att fängelse endast ska ges till människor vars brott orsakat psykisk eller fysisk skada hos andra. Det enda syfte fängelse ska tjäna är att hålla borta farliga människor från allmänheten och garantera att brottsoffer inte riskerar att stöta på sina förövare. 

För övriga brott, där det inte finns något annat syfte än straffet som sådant, bör man istället fokusera på att som samhälle försöka få brottslingen att kosta så lite som möjligt. Därför bör straffet i dessa fall snarare fokuseras på böter och samhällstjänst. 

För de som begår brott där människor skadats ska samtidigt fängelsestraffen vara extremt stränga. Vid överfallsvåldtäkter, kidnappning, mord och grov misshandel ska livstids fängelse vara regel. För olaga hot, inbrott, utpressning och andra mildare brott ska fängelsestraffen fortfarande vara väldigt långa. 

Men det är fullkomligt vansinnigt att spärra in missbrukare av narkotika i fängelse och att staten lägger pengar på detta som istället hade kunnat användas för att hålla våldtäktsmän inspärrade.


   
SvaraCitera

Lounge: Hur ser din definition av straff ut? Jämfört med påföljder menar jag. "Så mycket frihetsberövande som krävs" låter ju exakt som ett straff. Om du förstår hur jag menar!

Straff är hämnd, en konstruerad logik där lidande eller övertramp kan balanseras med ytterligare lidande för att uppnå rättvisa - det vill säga moralisk jämvikt. Frihetsberövande som straff är frihetsberövande för frihetsberövandets skull, vad jag pratar är mer besläktat med en tvångsintagning för en psyksjuk. Dock behöver man inte låsa in personen, en fotboja respektive sändare kan tjäna som den övervakning och/eller den rörelsebegränsning som krävs. Jag vill se ett välvilligt rättssystem eftersom det är min tro att precis som ett grymt rättsväsen leder till brutalisering leder ett hjälpande till motsatsen. Således behandlas människor som begår brott inte som monster, utan som människor som hamnat snett, vilket ofta är den underliggande orsaken även i vanlig mening.


   
SvaraCitera

Håller med. Fokus ska helt klart ligga på att förhindra nya brott, känns som om vi borde ha kommit längre än att bara kräva hämnd utan att reflektera över vilka konsekvenser det faktiskt får. 
Det finns alternativ, t.ex. böter, samhällstjänst och elektronisk fotboja. Jag är inte insatt i exakt vad de olika metoderna ger för konsekvenser, men jag tycker som sagt att det borde vara just konsekvenserna som ska ligga i fokus. 
Sen blir det såklart annorlunda när det finns väldigt tydliga offer, kanske främst när det gäller våldtäkt. 


   
SvaraCitera

Sen tror jag att det allra viktigaste är att det erbjuds bra vård till både målsägande och gärningsman, i de fall som det är lämpligt. Ligger t.ex. personliga problem till grund för brottet man har begått, måste man få hjälp att ta tag i problemet så att brottet inte upprepas. 


   
SvaraCitera

S3ON:

För man måste ju ha kuk för att våldta?? 

nej såklart inte men själva knullandet blir ju förjävla svårt plus dom borde ju lära sig nåt om dom får den avskuren... såklart utan bedövning eller nåt sånt bara fram med kniven o skära av äcklet, skiter i va fan dom säger dom har fan ingen rätt att ha en kuk


   
SvaraCitera

handendärnissen: själva knullandet blir ju förjävla svårt

nej 


   
SvaraCitera
Lounge
Ämnesstartare

Niklas: För de som begår brott där människor skadats ska samtidigt fängelsestraffen vara extremt stränga. Vid överfallsvåldtäkter, kidnappning, mord och grov misshandel ska livstids fängelse vara regel. För olaga hot, inbrott, utpressning och andra mildare brott ska fängelsestraffen fortfarande vara väldigt långa.

Jag håller med dig mycket i övrig text. Men jag tycker det är lite problematiskt med detta att fängelstraff ska vara "extremt stränga". Likt InABox skriver blir straffet då mycket som en hämnd. Tjänar det brottsoffer och allmänheten generellt att någon för t.ex. inbrott och utpressning sitter inne "väldigt länge". Tjänar det förövaren? Handlar inte detta om hur länge du vill att någon sitter snarare om dig? Många håller säkerligen med dig. Det jag menar är att strafflängden blir ett uttryck för de kollektiva känslor av vedergällning som kan te sig väldigt barbariska och kraftiga. Som går i linje med gärningsmannens handling.

InABox: Straff är hämnd, en konstruerad logik där lidande eller övertramp kan balanseras med ytterligare lidande för att uppnå rättvisa - det vill säga moralisk jämvikt. Frihetsberövande som straff är frihetsberövande för frihetsberövandets skull, vad jag pratar är mer besläktat med en tvångsintagning för en psyksjuk. Dock behöver man inte låsa in personen, en fotboja respektive sändare kan tjäna som den övervakning och/eller den rörelsebegränsning som krävs. Jag vill se ett välvilligt rättssystem eftersom det är min tro att precis som ett grymt rättsväsen leder till brutalisering leder ett hjälpande till motsatsen. Således behandlas människor som begår brott inte som monster, utan som människor som hamnat snett, vilket ofta är den underliggande orsaken även i vanlig mening.

Det är väldigt sant, det krävs ett välvilligt rättssystem som inte straffar för hämnd utan för vad som faktiskt är produktivt. Ett välvilligt sådant.


   
SvaraCitera

S3ON:

nej 

hur fan ska du kunna stoppa kuken i fittan om du inte har nån???


   
SvaraCitera

S3ON:

nej 

såklart skär man bort kulorna också o har man sexuell drift efter de så är man ju fan störd... vafan ska man va kvar på jorden då för


   
SvaraCitera

handendärnissen:

hur fan ska du kunna stoppa kuken i fittan om du inte har nån???

det behöver man inte, det finns redskap och andra former av sex


   
SvaraCitera

Lounge: Det är väldigt sant, det krävs ett välvilligt rättssystem som inte straffar för hämnd utan för vad som faktiskt är produktivt. Ett välvilligt sådant.

Precis. Det är också i min mening viktigt att utgå från gärningspersonens motiv och tillstånd, snarare än konsekvenser. En intressant grej är till exempel att rent teoretiskt skulle geografisk position i nuläget kunna avgöra om något blir ett dråp eller grov misshandel eftersom tiden på ambulansfärden kan bestämma huruvida offret hinner få hjälp.


   
SvaraCitera

S3ON:

det behöver man inte, det finns redskap och andra former av sex

anledningen till att man gör de är antagligen för att få ut egen njutning de är iaf vad ja tror... men visst man kan ju våldta någon med dildo.. har de ens hänt att en våldtäkt skett utan att idioten knullar tjejen??? men nästa då om man gjort de en gång o gör de utan kuk då har ja ett lämpligt straff


   
SvaraCitera

handendärnissen: knullar

Som sagt, att knulla är ej enbart kuken i fittan. 

handendärnissen: egen njutning

det finns gott om människor som begår brott av den anledningen, de tycker om att skada sina offer i maktposition 


   
SvaraCitera

S3ON:

Som sagt, att knulla är ej enbart kuken i fittan. 

det finns gott om människor som begår brott av den anledningen, de tycker om att skada sina offer i maktposition 

då har ja ett bra straff.. skjut asen i huvet, enkelt o bra, o dom som tycker de är för hårt så va tycker dom man ska göra, krama om dom o säga varsågod att göra om de... såna människor har inget värde äckliga jävla as


   
SvaraCitera

handendärnissen:

då har ja ett bra straff.. skjut asen i huvet, enkelt o bra, o dom som tycker de är för hårt så va tycker dom man ska göra, krama om dom o säga varsågod att göra om de... såna människor har inget värde äckliga jävla as

hur värderar du individer egentligen? 


   
SvaraCitera