Aviseringar
Rensa alla

Fängelsedokumentärer


Ämnesstartare

Hello again. 

Här kan vi diskutera fängelsedokumentärer, om det finns några här som brukar kolla på sådana. Jag har små perioder där jag sträckkollar allt från ryska (riktigt deppiga) till amerikanska dokumentärer inifrån fängelser. Det är lite andra regler än här i Sverige så dokumentärfilmarna får filma rätt mycket och även prata med många interner. Jag tycker att det är rätt intressant hur de ser på sina brott och hur många berättar att de blivit förändrade (oftast till det värre) i fängelset där rehabiliteringsalternativ och tillräcklig psykiatrisk vård ofta saknas. 

Maktlösheten i att många gängmedlemmar ser specialfängelset Pelican Bay som en ära att komma in i eftersom de då kan komma  nära gängledarna som sitter i en specialbyggnad isolerade 23 timmar om dygnet. Både personal och internetr är öppna och medvetna om att de flesta mord som utförs av gäng i hela USA är beordrade från dessa gängledare som trots att de sitter i små stålburar lyckas få ut meddelanden till sina gäng. Eftersom det i princip alla gäng är "blood in blood out" som gäller så lever de få som polisen får att hoppa av i livsfara under resten av sina (oftast korta) liv. 

Fast det sorgligaste är nog ändå när de filmar ganska timida och lättpåverkade killar utan mål som i slutet av många dokumentärer gått med i ett gäng och förändrats helt. 

TIPSA OM BRA PRISON DOCS!!!


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Obs pelican bay dokumentären visar lik och blod så kolla ej om du är känslig. Det är också svårt att hänga med om om du ej förstår engelska speciellt bra. Den ryska är dock textad. På engelska.


   
SvaraCitera
Hando

Jag har inte sett hela än (bara korta klipp) men vill gärna se Louis Theroux: Behind Bars. Det som gör att jag vill se den dokumentären är att de bl.a. pratar med en fånge som har fru och barn på utsidan, är/var medlem i ett Vit Makt-gäng, men som skaffat sig en judisk pojkvän inne i fängelset. De pratar även med en shemale som skakar galler. Även om man inte är ett dugg engagerad i såna frågor, är det ändå intressant att se hur fängelse kan förändra folk. Sen är ju också dokumentärer från San Quentin intressanta överlag, då det är ett så ökänt fängelse.

Har hittat hela dokumentären på YouTube, men den är så tydligt inspelad med ett screen captureprogram, så bildkvalitén är kass minst sagt.

Sen verkar 'Women In Prison' också lite spännande. Kul att se hur kvinnliga fängelser är  jämfört mot mäns, varav väldigt många dokumentärer handlar om. Finns på Dplay.se.
Ska försöka ta mig tid och se om den är bra eller inte. Finns bara 3 avsnitt uppe, men 2 timmar räcker kanske gott och väl om en dokumentär om ett enda fängelse.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hando:
Jag har inte sett hela än (bara korta klipp) men vill gärna se Louis Theroux: Behind Bars. Det som gör att jag vill se den dokumentären är att de bl.a. pratar med en fånge som har fru och barn på utsidan, är/var medlem i ett Vit Makt-gäng, men som skaffat sig en judisk pojkvän inne i fängelset. De pratar även med en shemale som skakar galler. Även om man inte är ett dugg engagerad i såna frågor, är det ändå intressant att se hur fängelse kan förändra folk. Sen är ju också dokumentärer från San Quentin intressanta överlag, då det är ett så ökänt fängelse.Har hittat hela dokumentären på YouTube, men den är så tydligt inspelad med ett screen captureprogram, så bildkvalitén är kass minst sagt.
Sen verkar 'Women In Prison' också lite spännande. Kul att se hur kvinnliga fängelser är  jämfört mot mäns, varav väldigt många dokumentärer handlar om. Finns på Dplay.se.
Ska försöka ta mig tid och se om den är bra eller inte. Finns bara 3 avsnitt uppe, men 2 timmar räcker kanske gott och väl om en dokumentär om ett enda fängelse.

Just det fängelset har jag inte sett någon om faktiskt. Åh Justins dokumentärer är ju himla bra. The most hated family in America bl a. 

Ja verkligen! Även om det finns gott om fysiskt våld där också så är ju nivån på psykisk terror bland fångarna mycket högre. Skulle tro att fler mord sker via gift än hos männen också. 


   
SvaraCitera

Brukar titta på såna dokumentärer, riktigt spännande Rodnar

USA:s hårdaste fängelser 
Behind Bars
Kvinnor i fängelse 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

CitronSaft:
Brukar titta på såna dokumentärer, riktigt spännande Rodnar

USA:s hårdaste fängelser 
Behind Bars
Kvinnor i fängelse 

rekommenderar andra än amerikanska! de är lite hårdare och deppigare men ger ett ganska stort perspektiv


   
SvaraCitera

en klassiker är väl, stanley milgram experimentet  (rättelse, stanford university, philip zimbardo) men kolla up milgram ändå.
och "scared straight"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

silver judas:
en klassiker är väl, stanley milgram experimentet 
och "scared straight"

Inte riktigt de som avses här men ja! 


   
SvaraCitera

"Louie Theroux: Behind Bars" rekommenderas. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Niklas:
"Louie Theroux: Behind Bars" rekommenderas. 

han tar väl rätt stora risker i sina dokumentärer vad jag förstår. hade nog tvekat rätt mkt innan jag gick in där pga deras policy att inte förhandla vid ev gisslantagande (vilket vi ju alla fick reda på i videon till st anger)


   
SvaraCitera
Kudhos

filmatiseringen the Stanford Prison Experiment är nice

är rätt likt en dokumentär


   
SvaraCitera

The stanford prison experiment blev väl typ debunkat för ett tag sedan? Det visade sig att det i stort sett bara var en av vakterna som var drivande och han gjorde nån intervju där han erkände att han bara spelade för att "ge dem det de ville se".


   
SvaraCitera

du är rätt vidrig...har haft skabbet som fiende ända sen han fick mig att knivhugga mig


   
SvaraCitera
Hando

Har sett alla avsnitt av 'Women  In Prison' och det var sådär. Det var mest att de tog 6 st kvinnliga fångar som hade begått olika brott, så fick de prata om tiden innan brottet, vad som ledde fram till det, och sedan sina tankar om livet och annat. Det avslöjades vad de blev dömda för precis i slutet och hur länge de ska sitta inne.
Och lik all amerikansk TV-produktion; dramatisk musik när de tror det behövs.
Det var också rekonstruerat med skådespelare så det blev som ett litet mini drama.

En liten inblick i kvinnliga fängelser fick man, men inte tillräckligt stor som jag hade hoppats på.

Får högst 2/5 rånarluvor för att det handlade om personerna än om själva fängelset i sig.

Skulle rekommendera att titta på om du är väldigt uttråkad eller vill lära känna individerna lite via programmet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hando:
Har sett alla avsnitt av 'Women  In Prison' och det var sådär. Det var mest att de tog 6 st kvinnliga fångar som hade begått olika brott, så fick de prata om tiden innan brottet, vad som ledde fram till det, och sedan sina tankar om livet och annat. Det avslöjades vad de blev dömda för precis i slutet och hur länge de ska sitta inne.
Och lik all amerikansk TV-produktion; dramatisk musik när de tror det behövs.
Det var också rekonstruerat med skådespelare så det blev som ett litet mini drama.

En liten inblick i kvinnliga fängelser fick man, men inte tillräckligt stor som jag hade hoppats på.

Får högst 2/5 rånarluvor för att det handlade om personerna än om själva fängelset i sig.

Skulle rekommendera att titta på om du är väldigt uttråkad eller vill lära känna individerna lite via programmet.

har du sett denna? den är rätt bra
utan dramatisering pga gillar the real deal


   
SvaraCitera