Aviseringar
Rensa alla

färgblind


Ämnesstartare

har ett antagligen ovanligt proplem, men det är så att jag är färgblind, vilket är nått som jag alltid har varit, och inte brytt mig om så mycket, men den senaste tiden har jag börjat sitta och fundera hur världen ser ut för folk som inte är det. kanske en udda sak att fundera på men sitter och funderar på det varenda dag nästan.


   
Citera

Antingen är jag eller min pappa lite färgblinda, vi bråkar alltid om röda och orangea nyanser


   
SvaraCitera

Vilken typ av färgblindhet? 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Asstriid:
Vilken typ av färgblindhet? 

deutan (röd grön)


   
SvaraCitera
Toffe

bara röd o grön du inte kan se? För inte är väl allt svart-vitt?


   
SvaraCitera

Toffe:
bara röd o grön du inte kan se? För inte är väl allt svart-vitt?

Han sade deutan, inte monokrom


   
SvaraCitera

Mopedpojk: har ett antagligen ovanligt proplem, men det är så att jag är färgblind

Asstriid: Vilken typ av färgblindhet?

Mopedpojk: deutan (röd grön)

Färgblind är väl inte rätt beteckning om man bara har svårt att se vissa nyanser. För mig är "färgblind" att man helt enkelt inte kan se färger över huvud taget dvs man ser allt i svart/vitt. Jag vet att jag och pappa hade den här diskussionen med en veterinär som just påpekade att både hundar och katter inte ser hela spektrumet av färger som en människa ser. Men därmed inte sagt att hundar och katter är "färgblinda".


   
SvaraCitera

James F.:

Färgblind är väl inte rätt beteckning om man bara har svårt att se vissa nyanser. För mig är "färgblind" att man helt enkelt inte kan se färger över huvud taget dvs man ser allt i svart/vitt. Jag vet att jag och pappa hade den här diskussionen med en veterinär som just påpekade att både hundar och katter inte ser hela spektrumet av färger som en människa ser. Men därmed inte sagt att hundar och katter är "färgblinda".

Då använder du en annan definition av "färgblind" än 99% av personer

James F.: Men därmed inte sagt att hundar och katter är "färgblinda".

Man talar i relativa termer. relativt till den genomsnittliga människan ser man mindre färg. man jämför inte med en hund.


   
SvaraCitera

123fendas: Då använder du en annan definition av "färgblind" än 99% av personer

Man talar i relativa termer. relativt till den genomsnittliga människan ser man mindre färg. man jämför inte med en hund.

Jag har själv synfel sk brytningsfel även kallat astigmatism. Jag kan se formen på ett saltkorn men jag kan inte se vad som står på reg skylten på en bil på 10 meters avstånd. Vilket innebär att jag måste använda linser eller glasögon. Enl mig själv har jag nedsatt syn (närsynthet), eller en synstörning, synhandikapp eller vad man vill kalla det för. Men jag är ju inte blind bara för att jag är närsynt.
På samma sätt anser jag själv personligen läget är för dom som har svårt med vissa färgnyanser. Dom har en synstörning eller synhandikapp. Men färgblinda? Nej!


   
SvaraCitera

Finns glasögon som gör att man ser färger som färgblind köp sånna 


   
SvaraCitera

Alla ser färger lite olika, vissa mer än andra. Vissa så mycket mer att de diagnostiseras med färblindhet av något slag. Det kan också vara så att man ser vissa färger bättre med ena ögat än det andra. Hur som helst så kan en röd jordgubb se ut på ett sätt för mig, men på ett helt annat sätt för någon annan. Nu beror det ju på vilken typ av färgblindhet du har, men till exempel så skulle en röd jordgubb se ut att ha samma färg som en mjölkchokladsbit. 

Du kan tänka dig att färgerna man ser är ljusvågor av just en viss våglängd som studsar in i dina ögon för dig att avkoda och registrera i din hjärna. Att vitt är "alla färger" och svart är "inga färger". Att en röd jordgubb då blir nästan samma bruna färg som en chocklad bit är för att du inte riktigt kan registrera den våglängden av ljusvågorna... Typ. Det är svårt att förklara, men det beror helt på vilken typ av färgblindhet du har. 


   
SvaraCitera

James F.:

Jag har själv synfel sk brytningsfel även kallat astigmatism. Jag kan se formen på ett saltkorn men jag kan inte se vad som står på reg skylten på en bil på 10 meters avstånd. Vilket innebär att jag måste använda linser eller glasögon. Enl mig själv har jag nedsatt syn (närsynthet), eller en synstörning, synhandikapp eller vad man vill kalla det för. Men jag är ju inte blind bara för att jag är närsynt.
På samma sätt anser jag själv personligen läget är för dom som har svårt med vissa färgnyanser. Dom har en synstörning eller synhandikapp. Men färgblinda? Nej!

Ja, jag är närsynt, och jag har strabismus, skelning


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

storebror: beror helt på vilken typ av färgblindhet du har

deutan (röd grön)


   
SvaraCitera

Har samma problem. Viste inget om det tills jag skulle ta moppekortet förra året och på ett test få höra att jag är "typ" färgblind. Senare längre fram gjorde jag ett test hos optikern som sen kunde bekräfta att jag är färgblind.


   
SvaraCitera