Aviseringar
Rensa alla

Falklandskonflikten. Vem har rätt till öarna?


Ämnesstartare

Falklandsöarna ligger ca. 50 landmil från Argentina
men tillhör Storbritannien… enligt Storbritannien, och de flesta länder.
Argentina däremot menar att öarna tillhör dem. 1982 invaderade Argentina öarna men
järnladyn Thatcher sände ner en insatsstyrka och tog tillbaka dem i ett blodigt
krig som kostade nästan tusen soldater livet. Öarna har absolut inget som
heldst ekonomiskt värde och kriget har beskrivits som två flintskalliga som
slåss om en kam. Nationell stolthet tycks vara den enda drivkraften till
konflikten, även om vissa oljefyndigheter gjorts utanför öarna senaste åren.

Man kan fråga sig varför Storbritanien ska ha öar
som ligger 1 200 mil bort. Samtidigt vill öborna unisont tillhöra
Storbritanien. Argentina hävdar att öarna vart deras och aldrig legalt lämnats
över till Storbritannien utan bara intagits, samt att öarna ligger på samma
kontinentalsocken som Argentinas fastland. Fortfarande idag bråkar man om
öarna.

Vilket land tycker ni Falklandsöarna ska tillhöra,
och varför?


   
Citera
Ämnesstartare

Storbrittanien


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ingen.. det ska vara fritt. Allt ska vara fritt 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

En apas melankoli: Ingen.. det ska vara fritt. Allt ska vara fritt

OK, jag glömde det alternativet. Borde ha vart med.


   
SvaraCitera

Falklandsöarna har ingen ursprungsbefolkning och öborna är britter så jag tycker det ska vara brittiskt. 


   
SvaraCitera

Shit jag röstade fel.

Storbritannien Äger ju öarna och befolkningen talar enbart engelska men öarna är ju väldigt nära Argentina och låååååångt bort från Storbritannien men sen handlar det om vad de som bor på ön tycker att de tillhör.


   
SvaraCitera

trevlig-snubbe:
Shit jag röstade fel.

Storbritannien Äger ju öarna och befolkningen talar enbart engelska men öarna är ju väldigt nära Argentina och låååååångt bort från Storbritannien men sen handlar det om vad de som bor på ön tycker att de tillhör.

Dom tycker Storbritannien.


   
SvaraCitera

presidente:

Dom tycker Storbritannien.

Ja då ska det vara så! Inget mer att bråka om bör man ju tycka. Argentina har ju inte ens en ekonomi men det har Storbritannien.

Men vi vet iaf!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

trevlig-snubbe: Äger ju öarna

Fast kan man verkligen säga att de gör det. Historiskt tillhör de Argentina men har liksom med åren glidit i händerna på England. Är det inte samma sak med Bornholm, att det blev sveriges i freden i Roskilde 1656, men bornholmsborna kastade ut svenskarna som kom, och Sverige hade nog med trassel att tvångsförsvenska danskarna i övriga delarna som blev Sveriges då så vi sket i det. Jag kan ha fattat fel dock.


   
SvaraCitera

Gasolinerainbow:

Fast kan man verkligen säga att de gör det. Historiskt tillhör de Argentina men har liksom med åren glidit i händerna på England. Är det inte samma sak med Bornholm, att det blev sveriges i freden i Roskilde 1656, men bornholmsborna kastade ut svenskarna som kom, och Sverige hade nog med trassel att tvångsförsvenska danskarna i övriga delarna som blev Sveriges då så vi sket i det. Jag kan ha fattat fel dock.

Ja det blir lite lite samma sak, Skåne, Blekinge och göteborgstrakterna är ju svenska om Bornholm är väll egentligen svenskt men som sagt det tillhör Danmark nu så det är ju inte mycket att göra åt den saken.

Ja så är det ju och det var ju något krig där om det men den som tar han har 😉 även om det i dagens samhälle inte riktigt är så (typ).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gasolinerainbow: ilket land tycker ni Falklandsöarna ska tillhöra, och varför?

Varför undrar du?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

NiklasW: Varför undrar du?

Bara nyfiken på vad folk tycker.


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

är inte superpåläst om konflikten, direkt, men storbritannien agerade väl som de gjorde delvis för att skydda sina medborgare?

jag vet inte, jag har svårt att tänka på geografisk närhet som en särskilt betydande faktor när man avgör en plats nationella tillhörighet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jag. 


   
SvaraCitera