Aviseringar
Rensa alla

falsklegg


Ämnesstartare

Om man förfalskar ett legg genom att måla så att sifforna blir annorlunda, utanpå alltså, vad händer då om man åker fast? jag har hört att det inte är brottsligt utan att det först blir brottsligt om man lånar någon annans legg. Stämmer detta? Om inte vad kan man få för straff?


   
Citera

KISSMEKISSME:

Stämmer detta?

Nej det stämmer inte. Det är olagligt. Dessutom om du vill komma in på något ställe som är "okey", så fungerar det ändå inte. Låna någons leg, det gjorde jag..


   
SvaraCitera

olagligt precis som att låna någon annans


   
SvaraCitera

Olagligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

olagligt precis som att låna någon annans

dazed_and_confused:

Olagligt.

jag är gud:

Det är olagligt.

funderar över samma sak. Hur olagligt är det? Vad blir straffet?


   
SvaraCitera

olagligt men det funkar...


   
SvaraCitera

roughtrade:

funderar över samma sak. Hur olagligt är det? Vad blir straffet?

Det är väl också urkundsförfalskning​​ . Men eftersom det är lite larvigt kanske man kommer undan med en varning om vakterna är snälla och inte ringer polisen.

Edit:" Förfalskningar som är så dåliga att ingen skulle luras av dem är således inte straffbara. " men det är väl bara om man skulle skämta och det är uppenbart att det inte stämmer?


   
SvaraCitera

roughtrade:

funderar över samma sak. Hur olagligt är det? Vad blir straffet?

"Straffet för urkundsförfalskning är fängelse i upp till 6 år ifall brottet anses som grovt."


   
SvaraCitera

dazed_and_confused:

"Straffet för urkundsförfalskning är fängelse i upp till 6 år ifall brottet anses som grovt."

[love][love][love][bigsmile]


   
SvaraCitera

roughtrade:

Vad blir straffet?

böter och uppåt


   
SvaraCitera

hästpojken:

[love][love][love][bigsmile]

Men det borde ju inte anses som grovt men just sayin' [crazy]


   
SvaraCitera

dazed_and_confused:

Men det borde ju inte anses som grovt men just sayin' [crazy]

ser framför mig att nån liten fjortis får 6 årsfängelse när hon målat över en siffra i personnumret med nagellack...[smile]

men grovt är väl om man gör nå affärer av det hela och gör det mer serious


   
SvaraCitera

hästpojken:

ser framför mig att nån liten fjortis får 6 årsfängelse när hon målat över en siffra i personnumret med nagellack...[smile]

[bigsmile][love]

hästpojken:

men grovt är väl om man gör nå affärer av det hela och gör det mer serious

Jo det är sant och det gäller ju urkundsförfalskning i allmänhet inte bara "pimpade" id-kort.


   
SvaraCitera