Aviseringar
Rensa alla

Familje Lös


Mooze
Ämnesstartare

Vad exakt händer när man blir 21 och soc inte längre står för hus? Nu har jag spart pengar runt 10k men kommer med stor sannolikhet inte ha jobb eller studier efter skolan hur gör jag? Måste jag studera något för att få lägenhet? blir jag utkastad direkt och får sova på vandrar hem eller vad händer?

Alternativt vad händer om jag skulle hoppa av soc går det ens innan 21? isf vad händer vart kan jag läsa allt det här?


   
Citera

Alltså du kommer nog inte bli hemlös, soc kan fortfarande hjälpa dig efter att du fyllt 21. Men då lär du söka jobb eller utbildning tror jag, dom hjälper dig  knappast om du bara tänker gå hemma och inte göra någonting. 
Sålänge du inte har lvu antar jag att du kan "hoppa av", fråga din kontaktperson.
Hur gammal är du? 


   
SvaraCitera
Mooze
Ämnesstartare

19, troligen tänker jag börja jobba men tänkte bara teoretiskt på hur det ser ut. Vart kan jag annars läsa om allt det här?


   
SvaraCitera

familjen lös

släck den


   
SvaraCitera

Man får väl inte plugga och gå på soc samtidigt om en är över 21?? Tänkte göra det men fick avslag, enbart studielån som gäller.. Annars hade la varenda student gått på soc


   
SvaraCitera

S3ON:
Man får väl inte plugga och gå på soc samtidigt om en är över 21?? Tänkte göra det men fick avslag, enbart studielån som gäller.. Annars hade la varenda student gått på soc

Nej man får inte gå på soc om man pluggar, men dom kan hjälpa en tills man kommit in på en utbildning och kan få studielån.


   
SvaraCitera

Din  familj ståe för försörjningen så länge du får på gymnasiet och är max 21 år. Efter det kan du säga försörjningsstöd. Då behöver du bara inskriven hos Arbetsförmedlingen sånt aktivt söka arbete. 


   
SvaraCitera