Aviseringar
Rensa alla

Familjehem.


Ämnesstartare

jag är 15 år och bor i familjehem. Det är inte pågrund av mig själv jag bor här utan det är pågrund utav mina föräldrars problem.

Jag är alltså 15 och fyller 16 om ett fåtal månader (ca 4).
Jag får vara ute till 18.00 på kvällarna om ens det.
Ibland får jag inte vara ute längre än 16.30.

Jag har precis börjat i en ny skola för jag inte orkar sitta och åka buss 1,5 timme innan skolan (har flyttat till en annan stad).

Det är flera som har frågat mig om jag vill hitta på någonting efter skolan men jag vågar inte säga Ja pågrund av att jag knappt får vara kvar och umgås i en timme.

Det har lett till att jag knappt har skaffat mig vänner i den nya skolan. Och jag har jävligt svårt för att vara ensam i en skola efter att jag blev mobbad under hela min lågstadietid.

Så hur länge får ni vara ute? Hur gamla är ni? och har ni några ideer om vad jag kan göra?


   
Citera

Prata med dina fosterföräldrar om detta, och funkar det inte så prata med din socialsekreterare. Hens jobb är att vara en länk mellan dig och familjehemmet.


   
SvaraCitera

citybird:

Så hur länge får ni vara ute? Hur gamla är ni?

Hur länge och mycket jag vill. Fast jag är typ vuxen (21år).

citybird:

och har ni några ideer om vad jag kan göra?

Prata med dina fosterföräldrar om du hu känner [wink]


   
SvaraCitera

Du kan ju fråga dina fosterföräldrar om någon kompis får sova över hos dig, då kan ni umgås utan att du är ute.

Att prata om det är en bra början. Fråga varför du inte får vara ute längre, du kan fråga det helt lugnt. Sedan kanske försöka komma överens om en ny tid för din hemkomst.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hjärtlös:

Du kan ju fråga dina fosterföräldrar om någon kompis får sova över hos dig, då kan ni umgås utan att du är ute.

Grejen är den att mitt rum jag har här inte rymmer två personer.. ska jag vara ärlig rymmer det min säng, min lilla byrå och jag kan inte stå normal i rummet utan att slå i huvudet (jag är 165 cm). Och alla som bor här vet precis vilka dom är och ingen tycker om dom.

Dessutom är de inte så jävla lätt att ta hem någon man knappt känner..

__

Prata med dom vore ju.. bra.. om det hade gått.
Dom tycker inte om att prata med mig om regler, det slutar oftast med att dom försöker byta samtalsämne eller går därifrån. Min handledare är.. speciell och det enda hon verkar kunna säga är "du är bara femton år" och "du får inte åka hem och hälsa på i helgen".. 🙂


   
SvaraCitera

citybird:

alla som bor här vet precis vilka dom är och ingen tycker om dom.

Oj, men vad tycker du om dem då? Det låter inte särskilt hemtrevligt att bo så litet och slå i huvudet..

citybird:

Dom tycker inte om att prata med mig om regler, det slutar oftast med att dom försöker byta samtalsämne eller går därifrån. Min handledare är.. speciell och det enda hon verkar kunna säga är "du är bara femton år" och "du får inte åka hem och hälsa på i helgen".. 🙂

Usch vad otrevligt. Du borde nog få byta fosterhem om det ser ut sådär.


   
SvaraCitera

citybird:

Jag får vara ute till 18.00 på kvällarna om ens det.
Ibland får jag inte vara ute längre än 16.30.

OMG, envis som jag är & var hade jag nog rymt i din sits.. [sad]

citybird:

Så hur länge får ni vara ute? Hur gamla är ni? och har ni några ideer om vad jag kan göra?

Jag är 18+ och bestämmer helt själv, men det var nog i din ålder som gränserna släpptes, det var på den tiden jag började dygna typ.. Givetvis ville föräldrarna mina att jag skulle ringa om jag inte kom hem tiden som jag hade planerat i förtid osv, men de såg nog mig som ganska vuxen här..

Å andra sidan hade jag inga vänner jag umgicks med, så de bhövde knappast oroa sig för att jag var ute på djävulskap osv.. Satt nog mest uppe vid utsikten & rökte nätterna i ända till musik via mp3-spelaren.. Något år senare hittade jag hit när jag googlade så då fick jag ett annat tidsfördriv. [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hjärtlös:

Oj, men vad tycker du om dem då? Det låter inte särskilt hemtrevligt att bo så litet och slå i huvudet.

Dom är väl.. okej IBLAND. långt ifrån alltid. Dom är elakare än mina vanliga föräldrar och det var utan den anledningen jag flyttade. för min föräldrar var "elaka" mot mig.

Hjärtlös:

Usch vad otrevligt. Du borde nog få byta fosterhem om det ser ut sådär.

Ingen mening att försöka längre. Två tjejer har på senare tid försökt komma härifrån genom att prata med soc och massa andra. Inget har hjälpt. Båda två sitter på behandlningshem för destruktivt beteende. (dom rymde flertal gånger pågrund av för lite ork).


   
SvaraCitera

citybird:

Dom är väl.. okej IBLAND. långt ifrån alltid. Dom är elakare än mina vanliga föräldrar och det var utan den anledningen jag flyttade. för min föräldrar var "elaka" mot mig.

[sad]

citybird:

Ingen mening att försöka längre. Två tjejer har på senare tid försökt komma härifrån genom att prata med soc och massa andra. Inget har hjälpt. Båda två sitter på behandlningshem för destruktivt beteende. (dom rymde flertal gånger pågrund av för lite ork).

Då är det helt klart något som inte stämmer med den familjen.. soc borde fatta det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hjärtlös:

Då är det helt klart något som inte stämmer med den familjen.. soc borde fatta det

Helt klart, såfort en tjej kommer ut ifrån behandlingshemmet som hon är på nu (om ca. 2 månader) så ska vi gå till soc 4 tjejer (som bott där) och säga allting som hänt oss.
Vi har fört "loggbok" allihopa. Datum och allting står nerskrivet. Vet inte om det hjälper, men de skadar ju knappast att försöka.


   
SvaraCitera

citybird:

🙂

Jag tycker det låter väldigt, väldigt konstigt att de styr med järnhand och att din handledare har en sådär lame ursäkt för att förklara "föräldrarnas" regler. Särskilt då du inte gjort/gör något fel?

Något du nog kan göra är att ta det med den/de som står över handledaren. Säga vad du tycker fungerar och inte fungerar med både handledaren men även familjen du bor hos. Så att det faktiskt blir en diskussion angående reglerna, i och med att du då hamnat där p.g.a dina föräldrar och inte p.g.a något som du gjort.

citybird:

Vet inte om det hjälper, men de skadar ju knappast att försöka.

Det är det minsta ni kan göra. Om familjen inte sköter sitt jobb på ett korrekt sätt så ska de inte vara fosterfamilj eller ha familjehem.


   
SvaraCitera

citybird:

Helt klart, såfort en tjej kommer ut ifrån behandlingshemmet som hon är på nu (om ca. 2 månader) så ska vi gå till soc 4 tjejer (som bott där) och säga allting som hänt oss.Vi har fört "loggbok" allihopa. Datum och allting står nerskrivet. Vet inte om det hjälper, men de skadar ju knappast att försöka.

Jättebra att ni hjälper varandra, fortsätt. Hoppas ni lyckas med att få soc att förstå er.


   
SvaraCitera