Aviseringar
Rensa alla

Får ett bemanningsföretag göra såhär mot en anställd?


Ämnesstartare

Hej

Jag jobbar åt proffice som bemanningsföretag och det har dykt upp ett litet dilemma som jag undrar om du skulle kunna svara på.

Jag bor i Västerås och igår var jag och jobbade i stockholm, till det arbetet har jag 10mil enkel resväg. I mitt anställningskontrakt ska jag stå för resan om det är inom 1.5timmes radie från Västerås. De var så att jag fick jobba endast 3 timmar effektiv arbetstid. Och sen fick jag gå hem för de inte fanns något kvar att göra för jag tog för mycket jobb utav ordinarie personal. I mitt anställningsavtal står det. "timavlönad: ej garanterad arbetstid." det menas att jag inte kommer få jobba ca 170timmar per månad utan blir inkallad när det behövs personal. Min fråga är nu, jag blev schemalagd mellan kl 14:00 - 22:45, men fick gå hem redan vid 17:30. (halvtimmes lunch inräknad). Får dem göra så här mot mig, och måste de inte betala ut dem sista timmarna också?

Mvh


   
Citera

Borde inte ditt fack ha nån jurist man kan ringa? [shake]


   
SvaraCitera

tjillivippen:

14:00 - 22:45

Du har rätt att få arbeta din schemalagda tid och få betalt för detta. Väljer arbetsgivaren att arbetsbefria dig tidigare och låter dig gå hem är det upp till dem, men de måste fortfarande betala för din schemalagda tid, om du nu inte ansökt om ledighet eller liknande.

Är det så att du muntligen gick med på att avstå arbetstid och gå hem tidigare kan det bli kinkigt att kräva betalt. Men som sagt, du har rätt att kräva att få arbeta din schemalagda tid och få betalt för detta.

Sen hurvida ju vill fitta dig mot din arbetsgivare eller inte är en annan sak, risken är ju att de säger "oj, plösligt finns det inga jobb till dig!"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fråga facket närmare.

Kanske de kan skapa värsta kalabaliken


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AndyH:

Du har rätt att få arbeta din schemalagda tid och få betalt för detta. Väljer arbetsgivaren att arbetsbefria dig tidigare och låter dig gå hem är det upp till dem, men de måste fortfarande betala för din schemalagda tid, om du nu inte ansökt om ledighet eller liknande.

Är du säker på detta? vad har du fått den informationen ifrån? gäller detta även bemanningsföretag?


   
SvaraCitera

HighParadise:

Fråga facket närmare.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

HighParadise: Fråga facket närmare.

Har tänkt att ta kontakt med dem imorgon angående just detta, men ville veta om någon av er hade någon tidigare erfarenhet.


   
SvaraCitera

tjillivippen:

Har tänkt att ta kontakt med dem imorgon angående just detta, men ville veta om någon av er hade någon tidigare erfarenhet.

Ta kontakt med dem, och se över ditt avtal.
Det är det bästa du kan göra.


   
SvaraCitera

tjillivippen:

Är du säker på detta? vad har du fått den informationen ifrån?

Jag har jobbat på donken sen jag var 15 och har har lärt mig alla regler i hotell o restaurangavtalet för att dem inte skall kunna blåsa mig.

tjillivippen:

gäller detta även bemanningsföretag?

Ingen aning, läs ditt anställningsavtal eller be din arbetsgivare om ett kopia av det kollektivavtal som gäller dig. Jag är dock ganska säker på att just schemalagd tid är garanterad tid, arbetsgivaren måste göra eventuella ändringar i god tid, i regel 2 veckor innan.

Annars kan du vända dig till facket om du är medlem där, vilket du kanske borde bli om du jobbar med bemanning, kan tänka mig att det kan bli många tveksamma situationer där..


   
SvaraCitera

AndyH:

Sen hurvida ju vill fitta dig mot din arbetsgivare eller inte är en annan sak, risken är ju att de säger "oj, plösligt finns det inga jobb till dig!"

Det kan bli ett ganska härligt skadestånd där om det finns jobb till andra men inte till den som kräver sin rätt.


   
SvaraCitera

tjillivippen:

I mitt anställningskontrakt ska jag stå för resan om det är inom 1.5timmes

tjillivippen:

I mitt anställningsavtal står det. "timavlönad: ej garanterad arbetstid."

eftersom att du har skrivit under ett anställningsavtal där du uppenbarligen går med på de två villkoren så ser jag inte varför de inte skulle få göra så?[cute]


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Det kan bli ett ganska härligt skadestånd där om det finns jobb till andra men inte till den som kräver sin rätt.

Man kan få skitjobb, konstiga tider, konstiga platser.. Det är sällan smart att vara ovän med sin arbetsgivare, även om man kanske har "rätt".


   
SvaraCitera

farbror gugge:

eftersom att du har skrivit under ett anställningsavtal där du uppenbarligen går med på de två villkoren så ser jag inte varför de inte skulle få göra så?[cute]

Om en punkt i avtalet är sämre än gällande kollektivavtal så är den punkten ogiltig och det är kollektivavtalets motsvarande punkt som gäller.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Om en punkt i avtalet är sämre än gällande kollektivavtal så är den punkten ogiltig och det är kollektivavtalets motsvarande punkt som gäller.

säkert? vad fail


   
SvaraCitera

farbror gugge:

vad fail

Nej, faktum är att det är fantastiskt bra, dels eftersom det förhindrar folk från att frånsäga sig rättigheter de egentligen behöver men inte förstår sig på, och dels eftersom det hindrar dumpning av löner och förmåner. Om kollektivavtal inte hade den egenskapen skulle de vara fullständigt värdelösa, eftersom arbetsgivare skulle kunna teckna kollektivavtal och sedan kräva att alla deras anställda skriver på avtal där de accepterar sämre lön, förmåner, etc. och i praktiken gå runt kollektivavtalet helt och hållet.

Och innan någon idiot kommer och säger "det är värst för företaget, är den anställde kompetent hittar hon lätt jobb hos en konkurrent" vill jag påpeka att det främst är folk som är lätta att byta ut - resturangpersonal, städare, chaufförer, etc. - som behöver den sortens skydd, inte mjukvaruingenjörer, projektledare, aktiemäklare och andra yrkesgrupper där en individ kan göra stor skillnad för sin arbetsgivare.


   
SvaraCitera