Aviseringar
Rensa alla

Får hennes föräldrar göra så ?


barn förtjänar också integritet


   
SvaraCitera

Lina Forss:

.

Well said [y]
Håller med om det som Lina skrev.


   
SvaraCitera

Knarko:

Well said
Håller med om det som Lina skrev.

Åh Knarko, du är min bästa vän:-)


   
SvaraCitera

jag håller inte med vad knarko skrev


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

isola:

Ja.

men det är iaf jävligt lågt...
men det har dom säkert fått från alla andras jävla föräldrar.

Mawns:

Ja, men dom är rätt dumma i huvudet om dom gör det.

mhm .

aekitsune:

FAN vad lack man hade blivit -.- Dock kan jag inte komma på så mkt en 12-åring kan göra som gör att någons föräldrar förbjuder sitt barn att umgås med dem...

men jag lyssnar ändå inte på mina föräldrar [crazy]

oharielle:

FICK JAREN?

jag tror nog du fick den ! xDD

cassaaandra00:

hur ska dom annars kunna få reda på vad som försigår? tror knappats att hon skulle säga sanningen då ni uppenbarligen höll på med någonting som inte hennes föräldrar tyckte om.

tur att mina föräldrar inte gör såå [bigsmile]
då skulle jag dödat dom .

cassaaandra00:

menar inte att alla tolvåringar gör detta men det finns ett flertal stycken som gör detta och därför anser jag att föräldarna har all rätt att försöka stoppa de

av dom sakerna du skrev så skolkar jag bara ..
men jag tror hon inte får va med mig för jag skär mig ..
för dom tror hon gör det nu.. så dom tvingar henne gå i shorts och t-shirt och så vill dom helt plötsligt alltid gå ner till havet så att hon ska ha bikini på sig..

Lina Forss:

Jag tycker inte att man får men ibland måste man.

jag tycker inte man måste.
då kan man ju läsa föräldrarnas grejer då .. det är typ samma sak..
jag loggar in på mina föräldrars mejl och fb och läser doms saker.. och jag läser doms sms [bigsmile]

Artie:

tycker din kompis ska läsa hennes sms och mail och facebook och sen får hon se hur det känns

vad menar du ?

Knarko:

Håller med om det som Lina skrev.

jag tycker inte man ska det.
hon har ju fått skäll för att jag å hon kallar våran lärare för hora.
och så vet dom vad hon tycker om dom..
och asså dom vet aaaaaaaaaaaallt ..
och det är INTE bra.
både skit dåligt för både mig å henne .. efter som hennes föräldrar går på möten med våran lärare och om dom berättar allt så kommer läraren skicka oss till kuratorn.. det är jag SÄKER på.


   
SvaraCitera

Artie:

jag håller inte med vad knarko skrev

Problemanvändare brukar inte göra det [mad]

vetinte1999:

jag tycker inte man ska det.

[crazy] ja okej bra om barnen hamnar i djup trubbel, riskerar att förstöra sina liv totalt, risk för att dö (nu drar jag ut allting till dess yttersta spets), då är det bra om föräldrarna skiter i det och låter barnen göra vad de vill och inte kollar upp vad de gör.


   
SvaraCitera

vetinte1999:

vad menar du ?

att din kompis borde gå igenom sin mammas mobil, facebook och mail, och rota runt i hennes tillhörigheter, sedan får hennes mamma se hur det känns när man inte respekterar varandras integritet.

Knarko:

Problemanvändare brukar inte göra det

jag är ingen sådan!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

ja okej bra om barnen hamnar i djup trubbel, riskerar att förstöra sina liv totalt, risk för att dö (nu drar jag ut allting till dess yttersta spets), då är det bra om föräldrarna skiter i det och låter barnen göra vad de vill och inte kollar upp vad de gör

japp exakt [bigsmile]

Artie:

att din kompis borde gå igenom sin mammas mobil, facebook och mail, och rota runt i hennes tillhörigheter, sedan får hennes mamma se hur det känns när man inte respekterar varandras integritet.

hon vågar inte.
men jag gör sånt [bigsmile]


   
SvaraCitera

Artie:

att din kompis borde gå igenom sin mammas mobil, facebook och mail, och rota runt i hennes tillhörigheter, sedan får hennes mamma se hur det känns när man inte respekterar varandras integritet.

Inte samma sak tyvärr då hon inte är sin omyndiga mammas förälder eller har ansvar för henne.
Men det är dålig stil av hennes mamma, om hon nu inte har en väldigt bra anledning.


   
SvaraCitera

isola:

Inte samma sak tyvärr då hon inte är sin omyndiga mammas förälder eller har ansvar för henne.

jag sa inte att det var exakt samma sak, men om vi ser bortom det juridiska förhållandet:
ett integritetsbrott mot ett barn är inte mindre sårande och kränkande än ett integritetsbrott mot en vuxen.


   
SvaraCitera

Artie:

ett integritetsbrott mot ett barn är inte mindre sårande och kränkande än ett integritetsbrott mot en vuxen.

Klart att det inte känns kul, men det är ju nödvändigt ibland. Sen är ju ens integritet något begränsad när man är barn.


   
SvaraCitera

isola:

Sen är ju ens integritet något begränsad när man är barn.

ens behov av integritet behöver inte vara.
att inte bryta mot någons behov av integritet är vad respekt handlar om
jag tänker respektera mina barn

sedan om det ibland är nödvändigt - det är det väl mot vuxna också. jag skulle inte ta mig större frihet att bryta mot mitt barns behov av integritet än min partners, min mammas, min kompis, bara för att det är ett barn.


   
SvaraCitera

Artie:

sedan om det ibland är nödvändigt - det är det väl mot vuxna också. jag skulle inte ta mig större frihet att bryta mot mitt barns behov av integritet än min partners, min mammas, min kompis, bara för att det är ett barn.

Klart att du skulle. Du har ju ansvar för ditt barn och dess hälsa och välmående. Misstänker du tex att ungen gömmer rakhyvlar att skära sig med i sitt rum så är det ju klart att du letar igenom det och tar dem. Det skulle du ju iof kunna göra i din mammas rum också, men du har ingen juridisk rätt eller ansvar för henne.


   
SvaraCitera

isola:

Klart att du skulle.

Nej.

isola:

Det skulle du ju iof kunna göra i din mammas rum också, men du har ingen juridisk rätt eller ansvar för henne.

jag baserar inte mitt förhållningssätt till mina medmänniskor efter vilken juridisk rätt och ansvar jag har.
det tycker jag är efterblivet.


   
SvaraCitera

Artie:

jag baserar inte mitt förhållningssätt till mina medmänniskor efter vilken juridisk rätt och ansvar jag har.
det tycker jag är efterblivet.

Så måste du tänka om du är förälder. Ett barn kan inte klara sig själv på samma sätt som en vuxen.


   
SvaraCitera