Aviseringar
Rensa alla

Får inte bo hos mamma, vad göra?


Ämnesstartare

Min mamma vill, nej snarare beordrar mig, att jag ska vara hos pappa det här sommarlovet.
Men det vill inte jag!

Den här sommaren kommer antagligen bli den sista med mina härliga vänner, eftersom jag går i 9:an nu.
Och därför vill jag inte missa en enda bit av det, men det förstår inte mamma. Hon kan inte ta hänsyn till eller försöka sätta sig in i min situation.
Alla andra sommrar har varit skitdåliga och dom har alltid förstörts på ett eller annat sätt, så jag tänkte att i år ska bli den bästa nånsin och jag ska vara med kompisar varje dag, cykla och bada, tälta, grilla, kanske äntligen få en riktig pojkvän.. Men dom drömmarna krossades ganska fort när hon sa att jag skulle vara hos pappa hela sommarlovet.
Han bor ca 40 min från stan om man tar buss och huset står mitt ute i ingenstans. Ska jag verkligen behöva stressa med bussstider(bussen kommer en gång i timmen därute) och/eller be pappa köra mig såfort någon frågar om jag vill komma till fotbollsplanen och hänga lite?
Jag menar, det hade ju varit så MYCKET enklare att bara kunna ta på sig skorna och gå dit, när det ligger så nära mammas lägenhet!

Nu bråkar vi väldigt mycket och mamma är oftast hos sin nya "man", också en bit från stan.
Hon säger att hon inte vill att jag ska vara ensam hemma, men det har jag ju varit jättemycket nu dom senaste veckorna!
Jag förstår bara inte skillnaden mellan att vara ensam flera dagar i veckan(så gott som alla)nu och att vara ensam flera dagar i veckan sen!
Hon är ju hyper, hon tror att jag drar åt mig en massa våldtäcktsmän och oinbjudna gäster bara för att jag har FF. Men för det första så skulle jag aldrig ha hemmafest och bjuda in folk som jag inte kände riktigt väl(eftersom dom skulle kunna bjuda in sina vänner, och så bjuder dom in sina osv. osv.)
För det andra så dricker och röker jag inte!
Och för det tredje, så är jag inte den personen som älskar att springa ute långt in på nätterna och prata med vilt främmande personer. Tvärtom, så är jag ganska inåtvänd(även om jag är glad och skrattar och sånt) och lite "socially awkward". Och det är just därför jag behöver det här så mycket! Jag MÅSTE få stanna i stan och vara med mina kompisar, så jag kan skaffa fler vänner och inte vara begränsad till några stycken.

Jag fick till och med bli helt förödmjukad och be till henne i ett desperat försök att få stanna.
Skickade det här smset till henne alldeles nyss;

"Varför kan du inte bara förstå?
Dom här senaste dagarna jag har varit hemma och haft datorn* har gjort så mycket för mitt sociala liv. Jag har fått en massa nya jättehärliga kompisar och det finns till och med en kille jag gillar, som jag tror gillar mig tillbaka.
Snälla. Jag ber dig, kan be dig på mina bara knän om det behövs, förstör inte detta för mig.
Det här är enda gången i hela mitt liv nånting går såhär bra!

Och du vet att jag aldrig skulle dricka, vara med några farliga personer eller ha några hemmafester."

Svar:

"Jag och Janne är jätteglada att du börjat vara ute och ha kul men du måste förstå oss också du hade gärna fått vara själv ibland men det är under visst eget ansvar jag vill gärna lita på dig men du måste du visa att du förstår oss också!
Vi är ju rädda om dig!
Jag vill att du är hos oss(janne har gjort jättefint i stugan alldeles nytt golv o målat väggar o tak) och hos Håkan** Hos oss kan du ta hem kompisar m grilla."

VAFAN!???? Förstod hon inte ett jävla skit av vad jag skrev?? Jag gav upp den sista lilla stolthet jag hade kvar i kroppen och så skickar hon ett sånt svar, där hon inte ens kan använda punkt och orka stava till alla ord!
"Jag vill gärna lita på dig men du måste visa att du förstår oss"? Vad ska det betyda? Hur ska jag möjligen kunna förstå? Hon förstör mitt liv, det förstår jag!
Är det inte hon som ska förstå mig??
"Hos oss kan du ta hem kompisar m grilla"? Så hon menar att mina kompisar ska ta bussen och krångla varje gång dom vill träffa mig? Då ser jag dom max 1 gång i veckan! (Taskiga kompisar som inte kan ställa upp tänker ni kanske, men många av mina kompisar har inte busskort och nu har det blivit jävligt dyrt plus att stressa med tider och sånt är inte särskilt kul! Och det är inte heller kul att åka buss ensam hem klockan 10- halv 11 på kvällen)
Hon är inte "rädd om mig", hon vill bara hindra mig från att vara glad och lycklig. Sålänge alla nära henne är olyckliga så känner hon att hon inte suger antagligen..

Jag pratade med en kompis och hon sa att jag skulle snacka med socialen, men ska det verkligen behövas tas så långt? Men i och för sig.. Det är ju tydligt att jag bara inte kan prata med mamma, eftersom hon inte lyssnar ett skit på vad jag har att säga.
Hon skulle nog(hon skulle)skämmas om jag drog in socialen och polisen och allt möjligt in i det här men då får hon skylla sig själv!

Så vad ska jag göra?
Är det nån som har lite tips, varit i en liknande situation?
Jag behöver verkligen hjälp.. Jag vill inte, inte, inte att den här sommaren ska bli en sitta-inne-och-kolla-på-tv-hela-tiden-sommar!
Ska jag verkligen behöva kämpa så hårt för rätten att bo i mitt eget hem?

------------
Woops, hoppas ni orkar läsa allt xD

*Eftersom jag haft lite problem med skolan så har mamma börjat kalla datorn för hennes och tagit undan och gömt den i tid och otid, som ett inofficiellt straff typ.
Men hon har även tagit bort den när jag skött mig och gått till skolan och så..

**Håkan är min pappa.

ÄNDRAT 2010-06-07 11:35


   
Citera

Flowerchild_:

*Eftersom jag haft lite problem med skolan så har mamma börjat kalla datorn för hennes och tagit undan och gömt den i tid och otid, som ett inofficiellt straff typ.
Men hon har även tagit bort den när jag skött mig och gått till skolan och så..

Det där skulle jag säga var det värsta.

Jag förstår inte vad soc skulle kunna göra? du mfår ju vara där hon är(dvs i skogen med sin kille) eller hemma hos din pappa. Är inte så mycket för soc att göra att du ej får använda hennes lägenhet...

Det ända du egentligen kan göra är att prata med din mamma. Prata med din pappa också och få honom att förstå, så att han kan hjälpa dig övertala mamma


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ankzor:

Det ända du egentligen kan göra är att prata med din mamma. Prata med din pappa också och få honom att förstå, så att han kan hjälpa dig övertala mamma

Jag skrev ju att jag inte kan prata med mamma?
Hon lyssnar inte.

Och pappa är så jävla whipped av mamma så han vågar inte säga nåt, han är rädd för att konfrontera henne.


   
SvaraCitera

Flowerchild_:

om jag drog in socialen och polisen och allt möjligt in i det här men då får hon skylla sig själv!

hm, vad ska du säga till socialen? "min mamma vill inte att jag ska vara ensam hemma hela sommaren!" tror inte direkt att de kommer hålla med om att hon förstör ditt liv.

finns folk som alltid får passa busstider och planera efter det, det är väl inte hela världen att bo 40 min från stan. du kan ju höra med din pappa om han kan ställa upp med skjuts också.

tror inte direkt att din mamma strävar efter att se dig olycklig, verkar bara som hon FAKTISKT inte vill att du ska vara helt ensam utan uppsyn hela sommaren.

hursomhelst hoppas det löser sig och att sommaren blir bra.


   
SvaraCitera

Flowerchild_:

Hon lyssnar inte.

om du diskuterar moget och sansat och inte skriker så tror jag att hon lyssnar. Vet hur eran ålders grupp brukar börja skrika så fort de ej gör som ni vill.

Flowerchild_:

jävla whipped

samma där, prata lugnt och sansat och tryck in infon du vill i hans tröga tjocka skalle...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

hjortpojken:

hm, vad ska du säga till socialen? "min mamma vill inte att jag ska vara ensam hemma hela sommaren!" tror inte direkt att de kommer hålla med om att hon förstör ditt liv.

Det var min kompis som föreslog det, inte jag -.-

hjortpojken:

finns folk som alltid får passa busstider och planera efter det, det är väl inte hela världen att bo 40 min från stan.

MEN DET ÄR SÅ JÄVLA ONÖDIGT!

hjortpojken:

tror inte direkt att din mamma strävar efter att se dig olycklig, verkar bara som hon FAKTISKT inte vill att du ska vara helt ensam utan uppsyn hela sommaren

Men hon har ju varit okej med det hittills, vad är det för skillnad nu då?


   
SvaraCitera

tälta hela sommarn/bo hos olika kompisar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ankzor:

om du diskuterar moget och sansat och inte skriker så tror jag att hon lyssnar. Vet hur eran ålders grupp brukar börja skrika så fort de ej gör som ni vill.

Uhm, ursäkta??
Hur kan du dra alla över en kant och döma alla så?

Och jag är mycket, mycket mognare än min mamma.
Det är hon som lägger på luren i örat på mig, säger "Nej, jag måste ju ÖVERRÖSTA dig", trots att det är hon som är mest högljudd. Inte svarar när man frågar saker, och är allmänt envis och tjurig.
Det är hon om någon som beter sig som en liten ungjävel, inte jag.

ankzor:

tryck in infon du vill i hans tröga tjocka skalle...

Dina enkla lösningar är inte så enkla.

enhimmelskdrog:

tälta hela sommarn/bo hos olika kompisar

Men ska det verkligen vara så?


   
SvaraCitera

Flowerchild_:

Men ska det verkligen vara så?

jag vet inte hur det ska vara


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

jag vet inte hur det ska vara

Man ska väl kunna bo i sitt eget hem??


   
SvaraCitera

Flowerchild_:

Man ska väl kunna bo i sitt eget hem??

ja och det får du ju. din pappas hem [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

det får du ju. din pappas hem

Men har du inte läst mitt inlägg alls?
Det är ju i stan, hos mamma, jag vill vara!


   
SvaraCitera

Flowerchild_:

Det är ju i stan, hos mamma, jag vill vara!

jag vet men jag orkade inte läsa exakt hela pga wall of text
exakt varför får du inte vara hos din mamma?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

jag orkade inte läsa exakt hela

Du kanske skulle testa att göra det då..


   
SvaraCitera

Flowerchild_:

Du kanske skulle testa att göra det då..

okej hon vill inte att du ska vara ensam hemma? skulle inte jag heller fått när jag var 16
och 40 minuter buss som går varje timme är väl inte så farligt ändå.


   
SvaraCitera