Aviseringar
Rensa alla

Får inte modersmålsundervisning! =(


Ämnesstartare

Hej! Jag bor i en liten ort i Dalarna. Jag har persiska som modersmål, men min kommun tillåter inte mig att läsa modersmål eftersom att det inte finns 4 andra som har persiska som modersmål i denna kommun. Detta är inte rätt. Jag sökte t.o.m till ett annat gymnasium för att kunna läsa modersmål, och den ansökningen blev avslagen.... vad kan jag göra? finns det ngn lag lr förordning som kan hjälpa mig?


   
Citera

Morsan kan väl lära dig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Grejen är att jag vill få betyg för det, och jag har redan lärt mig en massa av morsan...


   
SvaraCitera

morendo:

Detta är inte rätt. Jag sökte t.o.m till ett annat gymnasium för att kunna läsa modersmål, och den ansökningen blev avslagen.... vad kan jag göra? finns det ngn lag lr förordning som kan
hjälpa mig?

Skönt att höra att det finns rediga skolor.


   
SvaraCitera

Rätt säker på att det inte är någon rättighet att få läsa modersmål. Finns det inte tillräckligt mycket folk som läser det så antar jag att du får skaffa andra betyg, helt enkelt.


   
SvaraCitera

det är bara grundskolan som är skyldig att stå med modersmålsundervisning


   
SvaraCitera

att de inte nödvändigtvis kan ge någon undervisning i din hemort är väl inte obegripligt, men det är märkligt att det inte ses som nog goda skäl att studera på annan ort. det känns som att det borde räknas som ett skäl till detta.


   
SvaraCitera

Kommunen är inte skyldig att göra någonting.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag googlade lite i ämnet och det jag fick uppfattningen av är att kommunen inte är skyldiga att ordna modersmålsundervisning om det är färre än fem elever i kommunen som vill läsa det språket, oavsett om eleverna går på lågstadiet eller gymnasiet...

Däremot så har jag svårt att förstå att kommunen säger nej till ansökan till annan kommun pga språket.


   
SvaraCitera

Oväntad:

Kommunen är inte skyldig att göra någonting.


   
SvaraCitera

Finns något som kallas familj.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

morendo:

finns det ngn lag lr förordning som kan hjälpa mig?

Finns det 5 personer eller fler som vill läsa det är ju kommunen skyldig att fixa det. Men inte annars tror jag.


   
SvaraCitera

Buhu, vad synd om dig då.


   
SvaraCitera

du behöver inte gå gymnasiet din jävla idiot, det är frivilligt, acceptera att du inte kan läsa allt du vill läsa, världen kretsar inte kring dig!


   
SvaraCitera

bara att gå någon kvällskurs liksom[confused]


   
SvaraCitera