Aviseringar
Rensa alla

Får inte studera på annan ort!


K01
 K01
Ämnesstartare

Jag vill gå på rymdgymnasiet i Kiruna till hösten. Jag älskar rymden och vill bli rymdfysiker. Rymdgymnasiet i Kiruna är det ända gymnasiet med rymdinriktning i Sverige och jag vill verkligen gå där. Jag bor i stockholm och pengar skulle inte vara ett problem för att gå där. Men när vi snackade om gymnasium och jag nämnde gymnasiet så började min mamma skratta och säger "vem skulle vilja gå där! När jag tog upp det igen så sa hon att om jag flyttar upp dit kommer jag bli av med alla mina kompisar och alla andra kommer bo i andra delar av Sverige osv. Sedan ändrade hon ämne och vägrade prata om det mer.

Så min fråga är. Hur ska jag övertala dom om att jag ska kunna gå där. Några bra tips?Jag är tillbaka. Jag lyckades övertala mina föräldrar (framförallt mamma) att få gå på rymdgymnasiet när jag berättade hur mycket jag ville göra det. Pappa tyckte mer att det var coolt och att skolan skulle passa mig. Sen så en dag ändrade mamma sig tvärt, kom och frågade vilka hemmasysslor jag trodde jag skulle göra. Jag sa alla sysslor och hur jag tänkt göra med det. Då frågar hon mig hur jag ska göra om jag är sjuk. Hon säger att jag måste laga mat när jag är sjuk, men det gör jag redan. För hur sjuk jag än är får jag stanna själv hemma och laga mat själv. Sen sa hon att om jag är så sjuk att jag måste ta mig till sjukhuset. Jag kan alltid ringa ambulans eller ta taxi. Fast vi kommer inte vara nära. De kan ju bara ta ett flyg och är jag där så kan de ta sig upp dit snabbt. Det ska påpekas att jag inte fått åka akut in till sjukhus sen jag var två år och bröt armen. Jag påpekar att det inte kommer vara ett problem och att sjukhuset i Kiruna ligger närmare boändet där än vad närmsta sjukhus ligger där jag bor nu.Jag försökte övertala henne att det inte är ett problem. Då drar hon upp och säger att jag har sen pubertet och att jag kommer att vara i den jobbigaste perioden kommer att vara när jag går i första ring. Jag försöker att förklara att jag redan är inne i puberteten och klarar mig bra nu och om jag ångrar mig så kommer jag få gå om ettan. Jag blir bara så arg över detta och om jag går där utan att ångra mig så kommer det att bli en fantastisk gymnasietid, men om jag ångrar mig kan jag alltid byta gymnasium. Eftersom jag ska gå samma linje så kommer jag troligtvis inte behöva gå om ett år. Det som gör mig argast är att hon hemlighåller information om gymnasiet. När jag frågade henne vad intagningen var så sa hon att det var för högt för att det ens ska vara en idé att söka dit. Men det var ju bara 170 förta året säger pappa, men mamma tystar ner honom och säger att han inte ska säga sanningen. Jag kollar upp det med dem och de säger att det förra året var 270 men att det går upp och ner och att det brukar ligga kring 240!!! Jag har 282,5 i merit just nu. Mamma hon vill att jag ska komma in på ett gymnasium med 312 i intagning. Hon stressar ihjäl mig för att jag ska få bra betyg och säger att det är över 300 poäng överallt (även det en lögn)Snälla ge mig tips för hur jag ska hantera detta. Jag vill värkligen gå på rymdgymnasiet och jag vill inte gå på skolan mamma har valt åt mig. (Hon försöker övertala mig om att gå ekonomi istället för natur och att jag inte får gå natur om jag inte har tillräckligt höga betyg även om jag kommer in) Så snälla hjälp mig!


   
Citera

Visa dem att det verkligen är något du tar seriöst och är intresserad av. Fortsätt ta upp det, men gör det på ett moget sätt och försök att inte skapa onödig konflikt.


   
SvaraCitera

kanske ta upp det med syokonsulent/studievägledare/vad det nu heter och om den tycker att det är ett bra alternativ för dig så kanske den kan prata med föräldrar


   
SvaraCitera
K01
 K01
Ämnesstartare

Att jag är intresserad av det vet dom. Jag sitter och kollar på vetenskapsfilmer på fritiden. Skolan tar jag väldigt seriöst och jag är stämplad som plugghäst och A barn av dom andra i klassen.

Jag tycker själv att jag tar upp det på ett moget sätt. Försöker säga att det är något jag är väldigt intresserad av och vill göra. Det med kompisar vet jag inte varför hon är så orolig över. Jag har många kompisar och har en gruppchatt med ett gäng och den är väldigt aktiv. Dom har distansveckor så jag kommer träffa dom ganska ofta. Ska försöka komma med mogna argument och inte börja bråka så mycket.

Tror däremot att hon inte vill släppa iväg mig så länge och att hon inte tror att jag kan klara mig själv.


   
SvaraCitera

Skriv en "uppsats" med alla fördelar och nackdelar. Förklara hur det ska finansieras etc och sedan ger du henne det. Har typ alltid funkat för mig när jag vill ha något :p


   
SvaraCitera
alk
 alk

Om du vill bli rymd fysiker, spelar gymnasiet ingen roll, för du måste ändå plugga på universitet. Läs natur istället, och sen läs fysik 2 (fysik 2 har inte så mycket astronomi, men ändå). 

Rymdinriktning på gymnasiet låter som en spetsutbildning, och tänk om du tappar intresset efter ett tag.

Jag rekommenderar att läsa natur så att du har en bred kompetens inom alla naturvetenskaplig ämnen och sen läsa Astrofysik/Rymdfysik på högskolan. 


   
SvaraCitera

Kiruna är ett trevligt ställe, ingen bra förälder skulle tvinga sitt barn att bo kvar i Stockholm istället för det. 

I alla fall, försök ta upp det lugnt och sansat med dina föräldrar och poängtera hur mycket det betyder för dig. Visa att du vet vad det innebär och att du är kapabel att hantera det på ett bra sätt. 


   
SvaraCitera

Jag tycker det låter asbra.. Kiruna liksom.. Men iaf, är din mamma en vettig person bör du ändå kunna få henne att inse att detta är värt det liksom, om det är det du vill. Ta med henne till syon o ha ett snack där (förutsatt att syon är på "din sida")


   
SvaraCitera
Gifted

Har en kompis/blivande kollega som pluggade dar. 
Du kan ju fraga pa twitter hur det var, antar jag.
https://twitter.com/MaddeLisk


   
SvaraCitera

var med om nästan exakt samma grej, nu var det typ 10 år sen så jag minns inte så noga hur jag bar mig åt mer än tjat, tjat och tjat


   
SvaraCitera