Aviseringar
Rensa alla

Får jag gå på "krök" om jag vägrar dricka alkohol?


Ämnesstartare

Asstriid:

Vad är anledningen till att du avstår att dricka?

Det är gift; jag vill inte skada min kropp.


   
SvaraCitera

123fendas:

Det är gift; jag vill inte skada min kropp.

Bra, respekt


   
SvaraCitera

123fendas:

Det är gift; jag vill inte skada min kropp.

Förståeligt.

Men om det är det bästa sättet att träna sina sociala färdigheter vet jag inte. Alltså att umgås med fulla människor.

Alkohol gör en mer social så det kanske är värt att offra en kväll för lite gift? Party


   
SvaraCitera
time
 time

Asstriid:

Förståeligt.

Men om det är det bästa sättet att träna sina sociala färdigheter vet jag inte. Alltså att umgås med fulla människor.

Alkohol gör en mer social så det kanske är värt att offra en kväll för lite gift? Party

Nejnejnej!

Förlåt att jag kommer in som en moralmamma här men om man är lite socialt nervös är tipset att dricka lite grann för att släppa på det otroligt dåligt. Jag vet inte hur många jag känner till som fick grava alkoholproblem för att de trodde att de behövde dricka för att vara sociala.

Myyyycket bättre att öva på sociala färdigheter nykter.


   
SvaraCitera

time:

Nejnejnej!

Förlåt att jag kommer in som en moralmamma här men om man är lite socialt nervös är tipset att dricka lite grann för att släppa på det otroligt dåligt. Jag vet inte hur många jag känner till som fick grava alkoholproblem för att de trodde att de behövde dricka för att vara sociala.

Myyyycket bättre att öva på sociala färdigheter nykter.

Mm precis. Men tyckte att det jag skrev på slutet kunde ses lite med glimten i ögat. Men man kanske inte får skämta om sådant här? 

Dessutom skrev jag ju själv att det inte är det bästa sättet. Klart det är bättre att öva sina sociala färdigheter nykter. 

Sen får du det att låta som att alla som är socialt nervösa automatiskt får grova alkoholproblem. Party


   
SvaraCitera
time
 time

Asstriid: Men man kanske inte får skämta om sådant här?

Det är ju inte lätt för andra att veta om man skojar när man inte kan läsa av tonfall i text, så det kan vara värt att tänka på! 

Asstriid: Sen får du det att låta som att alla som är socialt nervösa automatiskt får grova alkoholproblem.

Nja, det vet jag inte riktigt hur du läste in, men jag kan förtydliga: Social nervositet är en otroligt vanlig anledning till missbruk. Alla som insjuknar i missbruksproblem kommer ju inte från dåliga förhållanden med traumatiska uppväxter, det är förvånansvärt många som börjar just för att de vill öka sina sociala färdigheter. Det betyder inte på något vis att alla som är osäkra socialt kommer bli missbrukare, bara att många missbrukare har en socialt nervös bakgrund.


   
SvaraCitera

Det är helt okej att dricka alkoholfritt när andra driker alkohol. Ett förslag är dock att ta med något mer exklusivt än en vanlig dricka så att det ser lite festligare ut.


   
SvaraCitera