Aviseringar
Rensa alla

Får lärare ha vilka åsikter som helst?


Ämnesstartare

Anonyyym:

jag tycker det är okej. lärare får ha vilka åsikter de vill så länge de håller på med dem på fritiden och de inte påverkar undervisningen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anonyyym:

men får man uttala sig om dem på sin fritid? Tycker du det?

förstår inte varför man inte skulle få uttala sig på fritiden


   
SvaraCitera

passaro:

Lärare få ha det, ja. Det lärare inte får göra är dock att uttala sig om åsikterna, t.ex när de undervisar o.s.v.

What he said.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

förstår inte varför man inte skulle få uttala sig på fritiden

jag tycker det är självklart att man ska få göra det. även lärare har sitt privatliv liksom.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Så länge dom håller dessa för sig själva och inte försöker influera eleverna sure.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Lärare få ha det, ja. Det lärare inte får göra är dock att uttala sig om åsikterna, t.ex när de undervisar o.s.v.

korkad fråga för övrigt[mad]


   
SvaraCitera

Det står i läroplanen att man ska ha "demokratiska" värderingar, så nej de får dem inte.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anonyyym:

jag tycker det är självklart att man ska få göra det. även lärare har sitt privatliv liksom.

menar det


   
SvaraCitera

Nej, absolut inte. Skolan är inte någon opolitisk frizon, dess uppgift är bl a att fostra oss till ordentliga och laglydiga medborgare. F ö kan inte en lärare bara gå in i ett klassrum och bli av med allt som gör henne till den hon är. Om läraren är liberal kmr hon undervisa på ett sätt, är hon kommunist på ett annat hur mycket hon än vill vara objektiv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stål:

Om läraren är liberal kmr hon undervisa på ett sätt, är hon kommunist på ett annat hur mycket hon än vill vara objektiv.

Inte nödvändigtvis.


   
SvaraCitera

Anonyyym:

Inte nödvändigtvis.

Jo, nödvändigtvis. Kolla bara på dina egna lärare, jag vet iallafall ungefär vilken politisk åskådning mina lärare har, deras grundläggande värderingar och skola inom ämnet de undervisar. Det framgår tydligt genom deras undervisning.

Inte ens våra skolböcker är "objektiva", mina gamla historieböcker i grundskolan o historia A gick genomgående igenom alla kommunismens brott men nämnde inte ett enda av USA: s, Lenin beskrevs som någon som "menade väl men använde fel metod". Sossarna beskrevs som ofelbara hjältar. Särskilt noggrant beskrevs o lovsjöngs folkhemmet. Det är i högsta grad subjektivt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stål:

Jo, nödvändigtvis.

Nej. Generalisera inte.

En lärare som jag har säger ALDRIG sina egna åsikter om saker och ting. Det finns bra lärare som klarar av det, andra gör det inte.


   
SvaraCitera

Evil Conduct:

Lärare får tycka vad fan de vill, så länge de inte håller på GAIS

[y][y]


   
SvaraCitera

Anonyyym:

Nej. Generalisera inte.

En lärare som jag har säger ALDRIG sina egna åsikter om saker och ting. Det finns bra lärare som klarar av det, andra gör det inte.

Jo, om en av dina lärare låtsas vara objektiv så är det i sig ett politiskt ställningstagande, o om någon av hans/hennes elever skulle förneka förintelsen så skulle iallafall jag tycka att det vore vidrigt om läraren inte tog ställning emot det. Hon får f ö inte vara helt "objektiv" då det är emot skollagen och flertalet saker vi ska lära oss i skolan är väldigt subjektiva.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Stål:

Jo,

[tard] Alltså så länge ens politiska ställningstagande inte påverkar undervisningen är det okej att vara vänster, höger, socialdemokrat eller vad man nu känner för. Tycker du att det är okej eller tycker du INTE det? Förstod inte riktigt..

Om jag skulle vara lärare och vara socialdemokrat, då skulle jag t ex ge muslimer lägre betyg.


   
SvaraCitera