Aviseringar
Rensa alla

Får man dålig syn av att sitta vid datorn/kolla på TV...?


Ämnesstartare

... Eller är det en myt?

Min tidigare skolsköterska påstod att man endast kan ärva dålig syn eller att man får det lite senare i livet på grund av någon anledning som jag inte minns idag.
Hon sa att man omöjligt får sämre syn av att exempelvis läsa i mörker, sitta vid datorn och/eller TVn för länge i sträck. Hon sa att man bara tröttar ut ögonen då men inte får sämre syn.

Undrar om detta som hon påstod är sant, eller kan man få dålig syn av att sitta vid UM alldeles för länge, i sträck?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

insekt:

Undrar om detta som hon påstod är sant, eller kan man få dålig syn av att sitta vid UM alldeles för länge, i sträck?

Det hon säger är sant. Trötta ögon fungerar som allt annat som är trött, sämre, men det är ingenting permanent.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Plyvert:

Trötta ögon fungerar som allt annat som är trött, sämre, men det är ingenting permanent.

Hm, låter rimligt[y]


   
SvaraCitera

Konstigt att din skolsköterska säger att det är omöjligt att få sämre syn genom att trötta ut ögonen, jag har hört annat, speciellt när man läser i mörker. Min om än överdrivet statistiske tyskalärare har sagt att just det är det värsta man kan utsätta sina ögon för. Jag kör på högsta ljusstyrka på skärmen [y]

Så här har jag förövrigt lärt mig: Det man bör göra när man sitter länge vid datorn är att ta korta pauser och blicka längre bort med ögonen, typ mot horisonten genom ett fönster, eller delen av rummet längst bort från dig; Alltså variation.

Detta för att linserna i ögonen inte ska bli stela/uttröttade för om man tittar på en datorskärm lång tid i sträck måste linserna bryta ljuset på just den "nivån" som krävs för avståndet mellan dina ögon och skärmen. Detta tröttar som sagt ut linserna, men linser är inte direkt evighetsmaskiner så efter ett tag så tror jag faktiskt att man ser sämre. Kanske inte om det inte är ärftligt.

Tycker själv jag kan känna när jag har stirrat på skärmen för länge då det börjar svida i ögonen, att det känns skönt att titta bort, ut genom ett fönster på omgivningen, typ några träd. [y]

Kan säga så här att mina två äldre bröder var tvungna att skaffa glasögon i min ålder medans jag har klarat mig utan än så länge, och jag tror inte dom använde metoden att titta bort emellanåt medans jag har använt den.


   
SvaraCitera

insekt:

Undrar om detta som hon påstod är sant, eller kan man få dålig syn av att sitta vid UM alldeles för länge, i sträck?

Nej synen påverkas inte om "sitter" för länge.. Då ska du sitta i flera dagar eller sitta jävligt nära tv:n/dataskärmen länge! Detta gör att syn nerverna spänns och får "jobba mer" för att ställa in sig rätt så allt blir klart.. Och med detta så kan synen bli försämrad av om man läser i mörker, sitter för nära datorn/tv:n för länge..

Därför har man en regel, (OFTAST) att gå ifrån datorn i en kvart eller tv:n per timme..[y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

insekt:

Ja.

Jag läste en broschyr från Synsam som hette "Varför bär så många professorer glasögon?" och där stod det iaf att, att växla mellan att fokusera blicken långt bort (på tavlan) och nära (ner i bocken) bidrog till sämre syn. Dock fick man inte sämre syn av att sitta länge framför tvn, eftersom man inte växlade fokus, samma med dator.


   
SvaraCitera

Jag tror nå nyare rön påstod att gamers har bättre mörkerseende än folk som inte använder datorer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Du får fyrkantiga ögon.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Viha:

Du får fyrkantiga ögon.

inte romber???


   
SvaraCitera

Synfel beror ju på av att ögongloben antingen är för lång eller för kort.
Tvivlar på att den börjar växa eller krympa efter ett antal timmars TV tittande eller dylikt[confused]


   
SvaraCitera
Exner

insekt:

Ja. (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Pegamixel:

Tvivlar på att den börjar växa eller krympa efter ett antal timmars TV tittande eller dylikt[confused]

Nä, men man får fyrkantiga pupiller! [tard][tard][tard][tard]


   
SvaraCitera

Jonnybravo91:

Nä, men man får fyrkantiga pupiller! [tard][tard][tard][tard]

fasiken va tufft[tard][tard][confused]


   
SvaraCitera