Aviseringar
Rensa alla

Får man närvara vid konfirmationsceremoni om man är ateist?


evene

Asstriid:
Ja varför skulle man inte få? Jag var på min sysslings konfirmation förut och jag vill minnas att det gick väldigt fort, typ inte mer än 1,5 timme iaf. De sjöng några psalmer sen bad de om bidrag till svenska kyrkan. Fy..

Vill bara säga att bidragen de ber om är inte pengar som går till kyrkan. Utan gåvor som de samlar ihop för att sedan skänka till olika organisationer.


   
SvaraCitera

evene:

Vill bara säga att bidragen de ber om är inte pengar som går till kyrkan. Utan gåvor som de samlar ihop för att sedan skänka till olika organisationer.

Ja det är möjligt


   
SvaraCitera
evene

Asstriid:

Ja det är möjligt

Inte bara möjligt det är så, på samma sätt som skatten till Svenska kyrkan. Största delen av de pengarna skänker de bort. Det är bara en bråkdel som de tar själv. Därför så har jag inga problem med att mina skattepengar går dit även om det går att välja bort.


   
SvaraCitera

evene:

Inte bara möjligt det är så, på samma sätt som skatten till Svenska kyrkan. Största delen av de pengarna skänker de bort. Det är bara en bråkdel som de tar själv. Därför så har jag inga problem med att mina skattepengar går dit även om det går att välja bort.

Underbart att du känner så.


   
SvaraCitera

Javisst, alla äro välkomna in till den heliges sal.

Varaktighet varierar väl beroende på en hel del faktorer, men jag antar att det bör pågå alltifrån en till två timmar vanligtvis.


   
SvaraCitera

Religion e fjanteri.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Amadeus Från Syd:
Religion e fjanteri.

Jag håller med, men skulle det vara respektlöst mot min kusin om jag inte är med på konfirmationen? Jag var ju med på konfirmationen av min andra kusin...


   
SvaraCitera
time
 time

Alla är välkomna, du behöver inte hålla med om vad som pågår men du kan fortfarande vara artig och schysst och gå om du blivit inbjuden. Har också gått på konfirmationer trots att jag inte är kristen.


   
SvaraCitera

123fendas:

Jag håller med, men skulle det vara respektlöst mot min kusin om jag inte är med på konfirmationen? Jag var ju med på konfirmationen av min andra kusin...

I så fall, gå. Vore oartigt om du inte går, men har varit på den andra kusins konfirmation. 


   
SvaraCitera
evene

   
SvaraCitera

evene:

https://www.svenskakyrkan.se/ekonomiskt-stod/stiftelser

Jag behöver inget ekonomiskt stöd från kyrkan men tack ändå.


   
SvaraCitera
evene

Asstriid:

Jag behöver inget ekonomiskt stöd från kyrkan men tack ändå.

Inte dit jag ville komma. Vill bara visa att största delen av deras pengar går till andra.


   
SvaraCitera

evene:

Inte dit jag ville komma. Vill bara visa att största delen av deras pengar går till andra.

Om största delen går till andra så är det fortfarande en liten del som går till kyrkan. Inget jag vill stödja.


   
SvaraCitera
evene

Asstriid:

Om största delen går till andra så är det fortfarande en liten del som går till kyrkan. Inget jag vill stödja.

På samma sätt som att du skänker pengar till Röda korset så går en del av pengarna till de som driver röda korset.


   
SvaraCitera

evene:

På samma sätt som att du skänker pengar till Röda korset så går en del av pengarna till de som driver röda korset.

Såklart. De ska ju också ha pengar. 

Skänker inte till Röda korset heller


   
SvaraCitera