Aviseringar
Rensa alla

får man sjukersättning som timvikarie?


Ämnesstartare

ifall man har ett färdigt schema som sträcker sig en månad+, och blir sjuk under den tiden?


   
Citera
Ämnesstartare

Är du bokad har du rätt till sjuklön för de timmar du är bokad på, men med karensdag. Är det via bemanningsföretag så kräver vissa av dem sjukintyg från första sjukdagen, men egentligen tror jag inte någon har rätt att kräva det före 7:e. Osäker på vilken dag gränsen går vid dock, så det borde du kolla upp. Kan säkert skilja sig beroenden på bransch och avtal också. Vilken bransch är det inom?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Är du bokad har du rätt till sjuklön för de timmar du är bokad på, men med karensdag. Är det via bemanningsföretag så kräver vissa av dem sjukintyg från första sjukdagen, men egentligen tror jag inte någon har rätt att kräva det före 7:e.

ingen har sagt något om något sjukintyg iaf.

Rödingajäveln:

Vilken bransch är det inom?

vård- och omrsorg.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidskon:

vård- och omrsorg.

Ok. Vet du om det är Kommunal eller Vårdförbundet som har som har kollektivavtal?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Ok. Vet du om det är Kommunal eller Vårdförbundet som har som har kollektivavtal?

Det är kommunal. men jag är inte med där så har ingen att höra av mig till.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag har bitit ihop och jobbat även fast jag varit sjuk [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

kolla vad som står i ditt anställningsavtal. men oftast brukar man som timmis bara få betalt för de timmar man jobbar oavsett varför man var borta. kanske finns undantag dock.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mrman:

Jag har bitit ihop och jobbat även fast jag varit sjuk [crazy]

okej [crazy]

Nintendos BFF:

kolla vad som står i ditt anställningsavtal.

det e inte så lätt att hitta. mitt anställningsavtal är bara det papper jag skriver upp mina arbetspass på. sen har min chef skrivit sifferkombinationer i rutor där det står anställningstyp och grejer.
jag skrev iaf upp mina pass jag ar sjuk på och skrev sjuk som kommentar på det dära pappret.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidskon:

Det är kommunal. men jag är inte med där så har ingen att höra av mig till.

Ok! Jag har lite info från Kommunals huvudavtal, men det kan finnas ett lokalt avtal som skiljer sig. Du har alltid rätt att få gällande kollektivavtal av din arbetsköpare, men kan förstå att man inte vågar fråga efter det om man är osäkert anställd.

Det jag hittat:

Från 8:e dagen av sjukdom ska du kunna uppvisa läkarintyg. Arbetsköparen och/eller Försäkringskassan kan kräva intyg tidigare, men måste då stå för läkarkostnader och allt sånt.

Timarbetare får sjuklön per timme du skulle ha arbetat under ett pass, max 8 timmar. Mellan dag 2 och 14 är sjuklönen 80% av bortfallen lön, jour- och OB-ersättning. Efter dag 14 får du som timarbetare inte längre nån ersättning.

Har du anställningskontrakt på mindre än en månad måste du ha varit anställd i 14 dagar innan du får rätt till sjukersättning.

Lagen om sjuklön gäller i allmänhet.

Tillägg: Du får bara ersättning för de dagar efter att du meddelat sjukdom, dvs. du kan inte vara borta från jobbet och sen meddela i efterhand att du var sjuk. Antog att det var självklart men kom på att jag kan ju skriva till det ifall nån lite yngre läser.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Rödingajäveln:

Det jag hittat:

aa, tack! enligt detta ska jag ha en sjukersättning för de dagarna jag varit sjuk iaf.

Rödingajäveln:

Du har alltid rätt att få gällande kollektivavtal av din arbetsköpare, men kan förstå att man inte vågar fråga efter det om man är osäkert anställd.

det skulle inte bli så glada miner då nej.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidskon:

aa, tack! enligt detta ska jag ha en sjukersättning för de dagarna jag varit sjuk iaf.

[y]

Ofta kan man hitta huvudavtalen genom att googla t.ex. "Kommunal kollektivavtal 2012 +pdf", just Kommunal hittade jag dock inte när jag gjorde det utan fick leta fram andra vägar. Men kan vara bra att veta inför framtiden. [smile]

Om du vågar så borde du be på jobbet om att få ditt kollektivavtal, alltid bra att ha. Men det får du ju såklart avgöra själv om du tror är smart att göra. På många arbetsplatser finns det framme i fikarummet eller liknande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Fråga arbetsgivaren vad som gäller. Denne är skyldig på att besvara sådanna frågor.


   
SvaraCitera