Aviseringar
Rensa alla

Får man sola efter behandlingen?


Ämnesstartare

Jag var och testade mig förra veckan mot klamydia och fick svar idag. Såklart så hade jag det, så jag fick antibiotika som jag skulle ta i nio dagar. Fick även med en liten lapp om själva antibiotikan och där stod det att man inte fick sola under behandlingstiden eller fem dagar efter. Men grejen är att två dagar efter att min behandling är klar så ska jag utomlands och då undrar jag om det är jätteviktigt att inte sola? För jag vill inte sitta inne på hotell rummet en hel vecka. Så ni som har/har haft klamydia vet ni om det är så viktigt och att man verkligen inte får sola förrän fem dagar efter behandlingen?


   
Citera

Kontakta vårdcentralen eller ungdomsmottagningen.


   
SvaraCitera
time
 time

Det beror på vilken antibiotika du ätit. Det enda jag kommer ihåg nu är att tetracykliner kan orsaka hudreaktioner om man solar 2-5 dagar efter en kur, men jag vet inte vilken sorts antibiotika som används när man har klamydia.


   
SvaraCitera
time
 time

Jaha, nu läste jag för snabbt. Om läkaren redan har sagt att du inte ska sola 5 dagar efter kuren finns det nog inte så mycket man kan göra åt det. Ring 1177 om du vill ha ett andra utlåtande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

adaq:
Kontakta vårdcentralen eller ungdomsmottagningen.

Eftersom jag var på ungdomsmottagningen så är det nog lättast att prata med någon där men grejen är att de bara har drop in mellan 8-9, och då går jag i skolan. Annars måste jag boka tid och grejer.


   
SvaraCitera

Idalinnea:

Eftersom jag var på ungdomsmottagningen så är det nog lättast att prata med någon där men grejen är att de bara har drop in mellan 8-9, och då går jag i skolan. Annars måste jag boka tid och grejer.

UMO är giltig frånvaro, prata med mentor så ska du få gå


   
SvaraCitera