Aviseringar
Rensa alla

Får man stryka ett ämne i gymnasiet?


Ämnesstartare

Hej!

Jag börjar gymnasiet efter sommarlovet (naturvetenskapsprogrammet) och jag har testat mig på alla mina bröders/systrars prov/läxförhör och allt sådant när de kommit hem och jag har alltid fixat det högsta betyget till de oavsett ämne och jag har även gjort några internettest och jag har också alla MVG nu i nian och det har jag alltid haft och det och skolan är mitt hem kan man säga, men, jag undrar en sak. [cute]

När jag sa alla MVG menade jag det förutom en grej. Idrott. Och det har jag inte haft några problem med nu i nian, då man får stryka ett ämne. Men, för att komma in på läkarlinjen som jag så gärna vill komma in i måste man ha 20.0 har jag för mig, alltså alla högsta betyg. Men då måste jag kunna stryka idrott. Jag har aldrig varit bra på idrott och jag kommer aldrig att bli det. Därför jag undrar.. Får alltid IG där trots att jag gör mitt bästa. Kan bero på att jag har reumatism och inte kan röra mig som han vill att jag ska.......

Mvh


   
Citera

Du får stryka ett ämne men inte vilket som helst. Detta och du kan fortfarande bibehålla ett komplett betyg när du går ut. I fallet med idrott så tror jag att det faktiskt inte går "egentligen". Ta upp det med din lärare och boka tid med rektorn när närmare information, de har bättre koll på detaljerna än någon annan här inne.


   
SvaraCitera

Idrott är ett kärnämne och går inte att kvitta mot någonting annat. Du måste uppnå minst betyget godkänt i idrott för att ha behörighet att söka till vidare utbildning efter gymnasiet. Gymnasiet är inte lätt så ha inte för höga förväntningar på A i alla ämnen. Men ligger man i så är det säkert inte omöjligt [y]


   
SvaraCitera

Seriöst, fixar du inte idrott ska du nog tänka på en annan karriär.. Förstår du inte det!? [shake] Jag har då aldrig bemött någon läkare som ej lägger fokus på friskvård. [crazy]


   
SvaraCitera

Hur pass inaktiv är du då ifall du får IG?
Jag förstår inte riktigt.
I gymnasiet så får du typ MVG bara du vet hur en fotboll ser ut.
Kanske inte riktigt, men typ.


   
SvaraCitera

MaxVoltage:

Får alltid IG där trots att jag gör mitt bästa. Kan bero på att jag har reumatism och inte kan röra mig som han vill att jag ska.......

Idrott och hälsa A är inte som i högstadiet, om man har ett funktionshinder kan man ändå få mvg.


   
SvaraCitera

Tycker du bör prata med läkare samt någon på nya skolan. Vet en tjej som får ha teoretisk idrott pga reumatism. Tror hon fick mvg. Nyckeln i detta är kommunikation.


   
SvaraCitera