Aviseringar
Rensa alla

Får panik av CSS!


Ämnesstartare

Vill få ihop nån community liknande sida istället för den jag har som jag har länkat på min sida här på um som typ ser ut som en valig hemsida! Åh, vill ha så man kan in i forumet i samma sida liksom istället för ett phpbb forum "utanför sidan" som många andra communitys har...
Förstår hur css funkar men har alltid kört med tabeller och förstår inte hur man kan få till det utan det ?! [cry]
Har dreamweaver MX.

Bara seriösa svar tack [n]


   
Citera
Ämnesstartare

Körde med frontpage innan för jag är för lat för och koda som jag gjorde förr så kan html grunden retså bra iaf, kan läsa css men inte koda och samma med php nästan...


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera

Det bästa är om du försöker lära dig det innan du ger dig på nåt stort, för om du börjar med något stort och får hjälp genom forum och liknande kommer du inte förstå vad du gör. När du sen väl förstår koden inser du hur grötig och ologisk den är. Tro mig, jag har gjort det misstaget.

http://www.htmlsidan.se är bra om du vill ha grunderna i HTML/CSS
http://www.phpportalen.net är bra för PHP

Det är stort projekt att bygga ett community, att göra det själv komemr ta lång tid. Det bästa vore om du hittar någon att göra det med. Då kan ni även bolla ideér vilket alltid är bra [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

StenenSven:

Det är stort projekt att bygga ett community, att göra det själv komemr ta lång tid. Det bästa vore om du hittar någon att göra det med. Då kan ni även bolla ideér vilket alltid är bra

Okej, jaa men communityn finns redan vill bara ändra utseendet och så så ..


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men kan man göra det med tabeller som vanligt annars eller och lägga in css bara? Eller är <tr> </tr> taggarna som en "tabell"? [tard]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

lemuu:

Okej, jaa men communityn finns redan vill bara ändra utseendet och så så ..

Het tipps är att installera firefox, installera plug-in:et greasemonkey och sedan installera Instant css scriptet för greasymonkey:
http://userscripts.org/scripts/show/8817

Då kan du ändra css:en i browsern samtidigt som du ser den, så slipper du spara och refresha sidan osv. eller utnyttja dreamweavers usla rendering som knappt kan kallas wysiwyg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

åh jag får ångest >.< .. vill kunna ha en logo och menyn i en css mall liksom med en bakgrundsbild som jag gör i psp alltså designen.... men hur fan ?! [cry]


   
SvaraCitera
Tyrael

wakajwaka:

Då kan du ändra css:en i browsern samtidigt som du ser den, så slipper du spara och refresha sidan osv. eller utnyttja dreamweavers usla rendering som knappt kan kallas wysiwyg

aa det där ju ju dock sämst, ingen tabb, ingen färg


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyrael:

aa det där ju ju dock sämst, ingen tabb, ingen färg

När du väl har en hyffsad css och det bara är justeringar som gäller så är det oslagbart.

lemuu:

åh jag får ångest >.< .. vill kunna ha en logo och menyn i en css mall liksom med en bakgrundsbild som jag gör i psp alltså designen.... men hur fan ?! [cry]

alltså css är enbart stil justeringar, typ marginal, backgrundsfärg/bild, text färg, ram färg, osv. osv. allt sånt.

Inte meny i sig.


   
SvaraCitera
Tyrael

wakajwaka:

När du väl har en hyffsad css och det bara är justeringar som gäller så är det oslagbart.

INTE UTAN TABB FFS


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyrael:

INTE UTAN TABB FFS

är du helt jävla skadad?

100% syns ju uppenbart oavsett, precis som #ffffff osv.


   
SvaraCitera
Tyrael

wakajwaka:

är du helt jävla skadad?

100% syns ju uppenbart oavsett, precis som #ffffff osv.

vafan snackar du om kan jag säga då?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tyrael:

vafan snackar du om kan jag säga då?

att du måste vara både dum och blind om du inte kan läsa minsta lilla utan att texten är färgglad och tabbad.


   
SvaraCitera
Tyrael

wakajwaka:

att du måste vara både dum och blind om du inte kan läsa minsta lilla utan att texten är färgglad och tabbad.

eh jag kan se men det är jävligt mycket lättare att urskilja koden om den är tabbad, annars skulle folk inte göra det.
dessutom skulle det liksom vara bra med NÅGON formation på skiten.


   
SvaraCitera